Gå til innhold

Celleforandringer på livmorhalsen.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått brev fra legen min o mat celleprøven jeg tok for en stund siden viste noe velleforandringer, og at det ble anbefalt med vevsprøve på sykehuset. Er derfor henvist videre til sykehuset. Noen som vet noe om dette og hva det kan bety? Jeg har googlet og lest en hel del, men trenger vel kanskje noen oppmuntrende ord.

Fint hvis noen kan dele evt erfaringer/kunnskap med meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har fått brev fra legen min o mat celleprøven jeg tok for en stund siden viste noe velleforandringer, og at det ble anbefalt med vevsprøve på sykehuset. Er derfor henvist videre til sykehuset. Noen som vet noe om dette og hva det kan bety? Jeg har googlet og lest en hel del, men trenger vel kanskje noen oppmuntrende ord.

Fint hvis noen kan dele evt erfaringer/kunnskap med meg!

Jeg har opplevd det samme som deg. Legen min fant små celleforandringer i celleprøven min, og større ved den neste prøven. Derfor ble jeg henvist til sykehuset for biopsi (det er vel det du mener med vevsprøve?), som de tok litt senere. Biopsien gjorde litt vondt, men det gikk bra. Det ble vurdert at jeg trengte en laseroperasjon, der man svidde bort de cellene det var endringer på, med laser. Jeg var kanskje på sykehuset en halv dag for dette. Det var såklart ikke noe kjekt, men ganske udramatisk. En slik operasjon er veldig vanlig, som også celleforandringer er. Så du er ikke alene!

Dette er ikke kreft, men kan være en forløper til det. Så det er smart å ta det ved roten!

Forhåpentligvis trenger du ikke operasjon. Lykke til uansett hva som skjer!

Skrevet

Tusen takk for svar, setter veldig pris på det!

Ja, det er nok biopsi jeg er henvist til. Ble en smule skjelven da jeg leste brevet, men har roet meg nå. Men ringer nok legen på mandag for en prat.

Nok en gang, takk for svar!

Er alt bra med deg etter operasjonen?

Skrevet

Jeg tror ikke du trenger å uroe deg. I følge min gynekolog er slike celleforandringer noe som oppstår i kroppene til omtrent alle mennesker fra tid til annen. De er en svært, svært tidlig forløper til kreft. Immunforsvaret tar knekken på de fleste slike, men det at de nå skal ta biopsi tyder bare på at legene ønsker å være føre var. Worst case er at du trenger laseroperasjon, og da fjernes jo disse cellene før de utvikler seg videre. Du er altså i gode hender, og det er godt du går til undersøkelse slik at nettopp slike ting kan tas knekken på tidlig :)

Skrevet

Jeg var med en venninne til laseroperasjon pga celleforandringer for mange år siden.

Operasjonen gikk fort og greit, men venninnen min blødde så utrolig masse. Men det var mer traumatisk for meg enn for henne tror jeg ;)

Hun går til hyppigere GU nå, men hun han ikke hatt celleforandringer senere :)

Jeg skjønner godt at det er skummelt brev å få. Men du må tenke på hvor bra det er at dette ble oppdaget så tidlig!

Skrevet
Tusen takk for svar, setter veldig pris på det!

Ja, det er nok biopsi jeg er henvist til. Ble en smule skjelven da jeg leste brevet, men har roet meg nå. Men ringer nok legen på mandag for en prat.

Nok en gang, takk for svar!

Er alt bra med deg etter operasjonen?

Ja, alt er bra. Jeg hadde ingen smerter etter operasjonen (nesten litt merkelig ettersom det var laser, hehe), og jeg blødde nesten ingen ting heller. Det er vanlig at man blir kalt inn til kontroll litt oftere etter at man har fått påvist celleforandringer og hatt en slik operasjon, men det er en stund siden jeg har vært nå. Tror jeg skal ta meg en tur snart! Som Ciara sier er slike prøver bare for å være føre var.

Får håpe at alt går i orden for deg. Lykke til! :klemmer:

Skrevet

Jeg har hatt den alvorligste formen for celleforandringer og hatt operasjonen (synes biopsien var verre enn operasjonen jeg da).

Finnes flere forskjellige stadier av celleforandringer, er ikke alle som trenger operasjon. Poenget med celleprøvene er jo å finne forandringene før det blir kreft, og det går som regel bra. Lykke til :)

Skrevet
Jeg har hatt den alvorligste formen for celleforandringer og hatt operasjonen (synes biopsien var verre enn operasjonen jeg da).

Det synes jeg også! Selv om ingen av delene var grusomt ...

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Setter vedlig stor pris på at dere svarer og kommer med erfaringer. :klemmer:

Nå skal jeg ta et glass vin og legge vekk alle tanker for en stund.

Ha en fin lørdagskveld!

Skrevet
Tusen takk for svar alle sammen! Setter vedlig stor pris på at dere svarer og kommer med erfaringer. :klemmer:

Nå skal jeg ta et glass vin og legge vekk alle tanker for en stund.

Ha en fin lørdagskveld!

I like måte, Trekkoppfuglen! :vin:

Skrevet
Det synes jeg også! Selv om ingen av delene var grusomt ...

Biopsien var grusom til meg på grunn av gynekologen, men han har jeg jo ikke tenkt meg tilbake til :) Ved operasjonen var de overrasket over hvor "med" jeg var. Skal bruke en annen gyn. når jeg skal på oppfølging.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...