Gå til innhold

Garn til toving


Minni-Mus

Anbefalte innlegg

Hvilket garn egner seg best til toving? Kommer det ann på hva man skal tove også?

Lagde baby tøffler som ble tragiske.... brukte artic garn fra europris. tova det på 60 g først og så en runde på 95 grader, tøfflen ble en dame str i lengde, men veldig vid og klumpete...

Så hvilket garn bør jeg bruke. Tar gjerne imot tips om oppskrifter også, særlig på tovede sokker, tøffler, votter og luer. Til store og små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frk Åberg

Her er noen oppskrifter på tovede ting. Der tover de bl.a. med DROPS sitt Eskimo-garn og Alaska.

Jeg får ikke linken til å virke. Men jeg gikk altså inn på Garnstudio sine sider, og søkte på toving i søkefeltet.

Endret av Frk Åberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke oppskriften, men alt ullgarn egner seg til toving, men det må være REN ull, ikke noe blandingsprodukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tove, PT2 og PT3 er garn som er bra å tove med.Kjøpes på garnbutikker.

Sparkjøp sitt ullgarn er bra.

Rema sitt mor aase ullgarnet er også bra.

Jeg tover på 60 grader som regel med 1 ss grønnsåpe og med et håndkle eller lignende i om det er små ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ballerina

Hvis det er til babytøfler ville jeg brukt Fritidsgarn (Sandnesgarn). Ellers er Tove, PT-garn bra til luer og votter og vogntepper - kan også bruke Rauma sin finull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som tidligere nevnt egner Fritidsgarn og Tove seg ypperlig til toving, men også Esay og Toppull fra Sandes er veldig fine å bruke. Spesielt liker jeg Esay, for den er litt ujevn i tykkelsen og det gir veldig fin effekt når du tover det. Det stemmer ikke at du kan tove all ull. Garn som Falk og Babyull (Dale) og Smart (Sandnes) er 100% ren ull, men er behandlet slik at man kan vaske det i maskin på 40 %. For at man skal kunne tove det, må garnet være ubehandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde baby tøffler som ble tragiske.... brukte artic garn fra europris. tova det på 60 g først og så en runde på 95 grader, tøfflen ble en dame str i lengde, men veldig vid og klumpete...

Jeg jobber på Europris og ville bare skyte inn at jeg har veldig mange kunder som sier at Sportsgarn som vi selger er veldig bra til toving. Har ikke hørt at noen har brukt Arctic-garnet før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første må det være ren ull og for det andre lønner det seg å ha flere ting i maskina samtidig. skal du tove bare ett par sokker eller ett par votter så bør du putte i noe mer enten et håndkle som ikke loer eller noe. dette gjør at du får en mer effektiv toving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Ullteppe ganrn fra gjesdal (fåes kjøpt på sparkjøp) er bra :) det er 100% ull som er til toving og veving :)

Bruker dere helst milo eller grønnsåpe til toving?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...