Gå til innhold

Munnsår? Herpes? Vannblemmer på leppene


Gjest På gråten

Anbefalte innlegg

Gjest På gråten

Fredag morgen kjente jeg at det prikket og klødde litt i munnviken. Mistenkte munnsår, så jeg smurte meg med Prolip Herstat.

I løpet av fredagen så fikk jeg masse vannblemmer, og ikke bare i munnviken...men ca 1 cm ut mot kinnet :tristbla:

Fortsatte å smøre meg med Prolip.

Men idag (lørdag) når jeg våknet så var jeg kjempehoven og knallrød der hvor jeg har blemmene. Ser ikke ut!

Gud bedre, på mandag skal jeg på jobbintervju! Er det mulighet for at leppene mine ser forholdsvis normale ut da?

Jeg vil ikke beskrive meg selv som en forfengelig person, men dette er helt grusomt. Er nesten på gråten. Hatt hatt noen jævlige uker i forkant, så måtte vel bare få gigautbrudd av munnsår på toppen. Huff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som et herpesutbrudd ja, og da er det relativt liten sjanse for at det er borte til mandag desverre :(

Da herpes kommer pga herpesviruset, er det relativt lite som hjelper. Antivirale kremer fås nå reseptfritt på apoteket (husker selvsagt ikke navnet nå), men den du får på resept (feks Vectavir) koster under halvparten av den UTEN resept.

Disse virker best om du smører på flere ganger daglig fra du kjenner det begynner å prikke, så du er nok sent ute allerede, og får dermed veldig nedsatt effekt av antivirale midler, men det er jo verdt et forsøk? ellers må du holde deg unna området, så du ikke risikerer å få en sekundærinfeksjon i såret med bakterier fra hendene dine...

God bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På gråten

Takk for svar Bokormen!

Har nå vært på apoteket og kjøpt både Antix og Vectavir. Har et tykt lag av sistnevnte på. Glad jeg ikke hadde noen sosiale avtaler denne helga..

Får både paranoide forfølgelsestanker (t-baneturen var et mareritt!) og OCD (vasker hender HELE tiden) av det her ;)

Men ugg, føler meg ikke klar til mandag. Heldagsintervju hvor jeg blant annet skal holde et innlegg. Life sucks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å smøre på et lag tannkrem først, og la dette virke i 10 min før man tar på Vectavir, men dette gjelder bare om man fortsatt har blemme, og ikke sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Banditt

Jeg har også slike utbrudd innimellom. Jeg har prøvd det meste, og det eneste jeg har fått til å fungere er å ta en bomullsdott med pyrisept og rense det, og deretter ta litt flytende solhatt på en q-tips og ta det på såret. Da tørker det inn etterhvert, og det blir borte mye raskere enn med noe annet jeg har prøvd.

Til en annen gang er det lurt å begynne med dette så fort du kjenner det klør. Når jeg har gjort det så har jeg sluppet utbruddene hver gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slike utbrudd innimellom. Jeg har prøvd det meste, og det eneste jeg har fått til å fungere er å ta en bomullsdott med pyrisept og rense det, og deretter ta litt flytende solhatt på en q-tips og ta det på såret. Da tørker det inn etterhvert, og det blir borte mye raskere enn med noe annet jeg har prøvd.

Til en annen gang er det lurt å begynne med dette så fort du kjenner det klør. Når jeg har gjort det så har jeg sluppet utbruddene hver gang!

Dette vil helt sikkert også virke bra mtp sekundærinfeksjoner, som ofte er det som gjør at såret varer lenger!

Jeg skal jommen prøve dette neste gang jeg får utbrudd selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Britt Banditt

Og ikke pell på det! Prøv å holde det mest mulig tørt (bruk minst mulig lypsyl osv, selv om det er fristende, hvertfall for meg).

Hvis du peller på det og det går hull på såret smitter det bare over og gir nye sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slike utbrudd innimellom. Jeg har prøvd det meste, og det eneste jeg har fått til å fungere er å ta en bomullsdott med pyrisept og rense det, og deretter ta litt flytende solhatt på en q-tips og ta det på såret. Da tørker det inn etterhvert, og det blir borte mye raskere enn med noe annet jeg har prøvd.

Til en annen gang er det lurt å begynne med dette så fort du kjenner det klør. Når jeg har gjort det så har jeg sluppet utbruddene hver gang!

Flytende solhatt altså? Okey... Nå har jeg allerede brukt nærmere 300 kroner på salver idag. Og går ikke ut av døra en gang til! Men skal huske å kjøpe det til neste gang.

Du sier at det skal blemmene skal holdes tørre. Men de salvene jeg kjøpte akkurat vil vel gjøre området vått..?

Vil bare at de skal bli borte!!! :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å smøre på et lag tannkrem først, og la dette virke i 10 min før man tar på Vectavir, men dette gjelder bare om man fortsatt har blemme, og ikke sår.

Prøvde forresten dette også. Det svir litt, selv etter at jeg vasket av tannkremen. Men det er forsåvidt greit, kan innbille meg at det virker.

Hilsen naken kvinne som spinner for harde livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Banditt
Du sier at det skal blemmene skal holdes tørre. Men de salvene jeg kjøpte akkurat vil vel gjøre området vått..?

Ja, og da holdes sårene fuktige og gror senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde forresten dette også. Det svir litt, selv etter at jeg vasket av tannkremen. Men det er forsåvidt greit, kan innbille meg at det virker.

Hilsen naken kvinne som spinner for harde livet.

Alt jeg har skrevet her er etter råd fra to oral medisinere ved Tannlegehøgskolen i Oslo. De har forsket mye på oral herpes, og ga meg nyttige tips når jeg var plaget av herpes under studiene.

Ja, såret skal holdes tørt mesteparten av dagen, men du skal smøre med en av salvene (jeg syns vectavir funker best) ca 5 gngr daglig. Du skal plassere salven bare rett over såret, og la den være til den "forsvinner" av seg selv, og så vente noen timer før du gjør det på nytt.

Er nok mange ting som virker for forskjellige, men dette er det eneste jeg vet om iallefall, som er bevisst at hjelper fra forskningen på HSV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vectavir det samme som zovirax? Jeg har ihvertfall fått sistnevnte på resept hos fastlegen og det er supereffektivt mot utbrudd. Nå har jeg alltid en liten tube liggende selv om jeg egentlig får utbrudd svært svært sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vectavir det samme som zovirax? Jeg har ihvertfall fått sistnevnte på resept hos fastlegen og det er supereffektivt mot utbrudd. Nå har jeg alltid en liten tube liggende selv om jeg egentlig får utbrudd svært svært sjelden.

Begge er antivirale, så de virker i prinsippet på samme måte :)

Bør være like effektive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde håpet at det hadde skjedd et mirakel i natt, men nei.

Idag våknet jeg til store, gule skorper. Yummy.

Men ville bare si takk til dere som svarte i går. Det var en svart dag igår, og dere hjalp meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slike utbrudd innimellom. Jeg har prøvd det meste, og det eneste jeg har fått til å fungere er å ta en bomullsdott med pyrisept og rense det, og deretter ta litt flytende solhatt på en q-tips og ta det på såret. Da tørker det inn etterhvert, og det blir borte mye raskere enn med noe annet jeg har prøvd.

Til en annen gang er det lurt å begynne med dette så fort du kjenner det klør. Når jeg har gjort det så har jeg sluppet utbruddene hver gang!

Dette var gode tips. Er også plaget med 1-2 utbrudd i året og ting som kan få sårene til å tørke ut, er geniale. Tusen takk! :)

Til ts - lykke til på mandag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan skal jeg unngå å smitte kjæresten min når jeg har munnsår? Eller må vi regne med at han får slike sår han også?

Det er veldig sannsynlig at han allerede har herpes 1. Er vel rundt 80% av oss som har det. Men bare en minoritet får utbrudd.

Men for å unngå smitte så må dere ikke kysse eller ha munnsex (!!!) mens du har sår.

Jeg leste at munnsår er mest smitsomme i blemme-fasen.

Min kjæreste har aldri hatt munnsår så lenge vi har vært sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lillemeg_*

Vil bare få tipse om Compeed munnsårplaster, det funket veldig bra på meg hvertfall! Hadde munnsår i flere uker som ikke ville gro uansett hva jeg gjorde, men de plastrene fjernet alt på ett døgn ca. Anbefales :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare få tipse om Compeed munnsårplaster, det funket veldig bra på meg hvertfall! Hadde munnsår i flere uker som ikke ville gro uansett hva jeg gjorde, men de plastrene fjernet alt på ett døgn ca. Anbefales :)

Jeg er også fan av plasterene, selv om de er EKSTREMT dyre.

De hindrer at man plukker på sårene både med fingre og tenner, og de gror derfor fortere ja :)

Også syns de så og si ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det gjelder Prolip... det er det verste jeg noensinne har hatt på leppene mine. Jeg fikk faktisk utslett av den salven i tillegg til herpesutbruddet, så jeg ville ikke brukt den om jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...