Gå til innhold

Politiet og ærekrenkelser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her er et lite knippe ting folk er blitt dømt for å ha sagt til politifolk, og noen ting de er blitt frikjent for:

”Ape”, ”idiot” og ”dust”: Oslomann til politiet. Dømt.

”Forbannede idioter”: Sunnmøring til politiet. Dømt.

”Hestkuk og drittsekk”: Tromsømann til politiet. Dømt i Nord-Troms herredsrett.

”Trekuk”: Brukt av mann i Troms om lensmann som krevde NRK-lisens. 500 kroner i bot.

”Du e fan steike mæ peisse toillat”: Nordlandsfisker til politimann. 3.000 kroner i bot.

”Tørk dæ bak med gebyret”: Nordlandsmann til politiet da han ble stoppet uten bilbelte. 1.500 kroner i bot.

”Tufs, idioter, forbannede klovn”: Illsint småbruker i Gudbrandsdalen til lensmann. Bøtelagt for ærekrenkelse.

”Du er den største dritten her i byen”: Mandal-mann til politiet. Bøtelagt.

”Jævla feite nordlending”: Straffbart i Bodø.

”Soper”: 40-årig sjømann til politimann. Dømt av Trondheim byrett.

”Sauepikk”: Mann fra Haugesund til lensmannsbetjent.

”Din jævla hestkuk”: Brukt av mann på Helgelandskysten om politimann. Frikjent i Alstadhaug herredsrett.

”Drittsekk”: 32-åring om politimann i Oslo. Frikjent.

”Tosk”: 52 år gammel forretningsmann til politimann. Frikjent i Trondheim byrett.

”Jævla aspirant”: Mann fra Haugesund til flittig lensmannsbetjent. Frikjent.

Er det bare jeg som synes politiet (og alle andre) bør tåle alt dette uten å gå til rettsvesenet? Sier ikke at man ikke skal bli sint når man får sånne karakteristikker slengt i ansiktet, men det bør etter min mening være beskyttet av ytringsfriheten å kalle en person for f.eks. trekuk. Hvis man som politimann anmelder dette er man laget av glass og har valgt feil yrke.

Ting som går på trusler eller faktisk ære (for eksempel å bli offentlig beskylt for å være pedofil) er selvsagt noe helt annet. Men "ape, idiot og dust" bør etter min mening holdes langt vekke fra norske domstoler.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Her er et lite knippe ting folk er blitt dømt for å ha sagt til politifolk, og noen ting de er blitt frikjent for:

”Ape”, ”idiot” og ”dust”: Oslomann til politiet. Dømt.

”Forbannede idioter”: Sunnmøring til politiet. Dømt.

”Hestkuk og drittsekk”: Tromsømann til politiet. Dømt i Nord-Troms herredsrett.

”Trekuk”: Brukt av mann i Troms om lensmann som krevde NRK-lisens. 500 kroner i bot.

”Du e fan steike mæ peisse toillat”: Nordlandsfisker til politimann. 3.000 kroner i bot.

”Tørk dæ bak med gebyret”: Nordlandsmann til politiet da han ble stoppet uten bilbelte. 1.500 kroner i bot.

”Tufs, idioter, forbannede klovn”: Illsint småbruker i Gudbrandsdalen til lensmann. Bøtelagt for ærekrenkelse.

”Du er den største dritten her i byen”: Mandal-mann til politiet. Bøtelagt.

”Jævla feite nordlending”: Straffbart i Bodø.

”Soper”: 40-årig sjømann til politimann. Dømt av Trondheim byrett.

”Sauepikk”: Mann fra Haugesund til lensmannsbetjent.

”Din jævla hestkuk”: Brukt av mann på Helgelandskysten om politimann. Frikjent i Alstadhaug herredsrett.

”Drittsekk”: 32-åring om politimann i Oslo. Frikjent.

”Tosk”: 52 år gammel forretningsmann til politimann. Frikjent i Trondheim byrett.

”Jævla aspirant”: Mann fra Haugesund til flittig lensmannsbetjent. Frikjent.

Er det bare jeg som synes politiet (og alle andre) bør tåle alt dette uten å gå til rettsvesenet? Sier ikke at man ikke skal bli sint når man får sånne karakteristikker slengt i ansiktet, men det bør etter min mening være beskyttet av ytringsfriheten å kalle en person for f.eks. trekuk. Hvis man som politimann anmelder dette er man laget av glass og har valgt feil yrke.

Ting som går på trusler eller faktisk ære (for eksempel å bli offentlig beskylt for å være pedofil) er selvsagt noe helt annet. Men "ape, idiot og dust" bør etter min mening holdes langt vekke fra norske domstoler.

Og moralen er : ikke kall onkel politi stygge ting :ler: .

Mere seriøst : så omgås politiet i stor grad med mennesker som jeg ikke forestiller meg har de samme oppfatninger rundt hva som er "bra oppførsel " som de fleste andre , så hvis man ikke kunne bli bøtlagt for å bruke skjellsord til dem , så tror jeg mange politifolk hadde fått det svært utrivelig på jobb .

Skrevet
Og moralen er : ikke kall onkel politi stygge ting :ler: .

Mere seriøst : så omgås politiet i stor grad med mennesker som jeg ikke forestiller meg har de samme oppfatninger rundt hva som er "bra oppførsel " som de fleste andre , så hvis man ikke kunne bli bøtlagt for å bruke skjellsord til dem , så tror jeg mange politifolk hadde fått det svært utrivelig på jobb .

Og så da? Det samme gjelder da flere andre yrkesgrupper som det ikke er noe hinder for å skjelle ut. Hvorfor skal politiet få særbehandling?

Skrevet

Offentlige tjenestemenn står vel omtrent rett under kongen når det gjelder hva man kan tillate seg. Når det gjelder politiet gjelder dette i stor grad kun én vei. Selv tillater de seg gjerne hva som helst.

I eksemplene ovenfor synes jeg de nevnte betjenter og politimestere og hva de nå er alle sammen, er pinglete om de anmelder folk for å ytre sin frustrasjon. Bedre å slenge med leppa enn å slå. Herremin for en sjølgodhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...