Gjest regine ii Skrevet 14. november 2007 #21 Skrevet 14. november 2007 For ikke å være helt komatøs på morgenen så skal min 13-åring være i seng ca 22 til vanlig. I helgen er det annerledes, siden vi ikke må så tidlig opp da. syns fortsatt det er ok med en time eller så alene etter at ungen er i seng, skjønner ikke de som mener det er så "galt" å ville ha det. Er faktisk godt for oss voksne å få litt tid for oss selv, blir lite av det i en hektisk hverdag. Ser absolutt ikke at det er å "forvise" barnet.
Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 14. november 2007 #22 Skrevet 14. november 2007 Vi har "alenetid" fra kl. 18 til kl 21 vi.... Da er tenåringene våre ute. Også kommer de hjem og vil se CSI eller PrisonBreak også er det seng kl. 22.30. De er 14 og 16 år. Dere må ikke alltid snakke så negativt om denne "alenetiden".... (det blir alltid negativt for noen når dette ordet nevnes på KG). Man mener jo bare den tiden hvor det er litt stille i huset når barna har lagt seg og de voksne fremdeles er våkne. Når det ikke er noen å snakke til, be om ting, huske på ting, minne om gymtøy, si at skal pusse tenner, ikke kast klærne på gulvet, skal dette vaskes.... Den tiden hvor man kan synke litt ned i sofaen med en god kopp te og ha det stille.... Jeg sier med god samvittighet at jeg nyter den tiden.
Lizzee Skrevet 14. november 2007 #23 Skrevet 14. november 2007 Mine på 14 og 15 legger seg ca.22.30/23.00 - noen ganger tidligere. Også den alenetiden igjen da. Det er sant som Mona-gjest sier at dette ofte er litt "upopulært" å si her på KG. Det å si at man liker alenetiden etter at barna har lagt seg betyr ikke at man ikke liker tiden før barna har lagt seg. Her i huset har det aldri vært sånn at vi har sendt ungene i seng fordi vi vil ha alenetid. De blir sendt i seng fordi de trenger søvn. Men konsekvensen av at de legger seg er at vi får litt alenetid. På lik linje som Mona-gjest så har vi også tenåringer som er ute om kvelden - og da er vi jo mye alene i hjemmet vi to voksne. Jeg liker å være sammen med ungene mine jeg. Og jeg liker også å sitte alene i sofaen med mannen min og snakke!
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2007 #24 Skrevet 14. november 2007 Men dette er to forskjellige ting. En ting er når barna allikevel er ute, eller når de har lagt seg fordi de skal på skolen dagen etter. Da er det jo bare å nyte den tiden man har alene eller sammen med sin kjære uten dårlig samvittighet. Noe helt annet er det etter min mening å sende barnet på rommet før det er rimelig tidsmessig, fordi man vil være alene. Det synes jeg blir feil. Når man har valgt å få barn får man tåle at ungen er oppe og viser seg til det er normal leggetid. Det synes jeg faktisk er en selvfølge. Det virker som det er noen som glemmer at et barn er et eget individ med egne lyster og interesser akkurat som en voksen person, og som ikke bare kan pakkes vekk etter de eldres forgodtbefinnende.
Lizzee Skrevet 14. november 2007 #25 Skrevet 14. november 2007 Men dette er to forskjellige ting. En ting er når barna allikevel er ute, eller når de har lagt seg fordi de skal på skolen dagen etter. Da er det jo bare å nyte den tiden man har alene eller sammen med sin kjære uten dårlig samvittighet. Noe helt annet er det etter min mening å sende barnet på rommet før det er rimelig tidsmessig, fordi man vil være alene. Det synes jeg blir feil. Når man har valgt å få barn får man tåle at ungen er oppe og viser seg til det er normal leggetid. Det synes jeg faktisk er en selvfølge. Det virker som det er noen som glemmer at et barn er et eget individ med egne lyster og interesser akkurat som en voksen person, og som ikke bare kan pakkes vekk etter de eldres forgodtbefinnende. Men det (uthevet over) er det vel heller ingen som har sagt. Folk sier da bare at de nyter alenetiden når barna har lagt seg.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2007 #26 Skrevet 14. november 2007 Men det (uthevet over) er det vel heller ingen som har sagt. Folk sier da bare at de nyter alenetiden når barna har lagt seg. Tvert imot uttalte gjest på side 1: "Min snart 13-åring skal være i seng mellom 21 og 22. Litt alenetid trenger jeg også før jeg må legge meg". Altså underforstått: h*n må legge seg tidligere fordi jeg skal ha alenetid. Uansett er dette noe som jeg vet flere foreldre praktiserer, så å nekte for at det skjer er ikke holdbart. Men jeg anklager ikke deg for å gjøre det, bare så det er klart.
Gjest Lura Skrevet 14. november 2007 #27 Skrevet 14. november 2007 Har ei på 14 som stort sett går på badet mellom hlav 10-10, en gang innimellom litt senere, hun følger med på en serie på Tv :-) Hun er oppe halv 7 de dagene jeg jobber, halv 8 de dagene jeg har fri. Synes 22:00 høres greit ut jeg
Helen Skrevet 14. november 2007 #28 Skrevet 14. november 2007 Min 15åring går på badet kl 22.00, der går det fort en halvtime så da er hun i seng 22.30. Hun kan ikke være oppe noe lenger fordi hun er stuptrøtt om morran. Hun klarer alikevel aldri å stå opp da hun egentlig skal så det blir stress hver morgen. 11åringen legger seg ca 21.00 og 7åringen mellom 20.30 og 21.00.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå