Gjest Gjest Skrevet 9. november 2007 #1 Skrevet 9. november 2007 Min 13 åring må gå på badet klokken 22. Jeg er en studerende alenamamma så jeg går på badet etter han. Synes dere det er for tidlig for en på 13 år og legge seg da? Jeg må i seng så tidleg for å klare hverdagens mas og kjas og jeg synes ikke det er en løsning at han skal bli sittende oppe etter jeg har lagt meg. Hvertfall ikke i ukedagene. Ønsker meg andres synspunkt på saken.
Brunhilde Skrevet 9. november 2007 #3 Skrevet 9. november 2007 Jeg tviler på at barnet mitt var noe særlig senere i seng enn halv ti-ti da h*n var 13. Var det noe helt spesielt på TV ble det av og til litt senere. I helgen fikk h*n bestemme selv. Da gikk jeg og la meg når jeg ble trøtt. Nå er h*n 17 og i seng senere enn meg de fleste dagene, men også flinkere til å stå opp om morgenen. :søvn:
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2007 #4 Skrevet 9. november 2007 Synes det høres greit ut, litt avhengig av når han må stå opp. Ca 8-9 timer holdt for meg i den alderen i hvert fall.
Gjest Lex Skrevet 9. november 2007 #5 Skrevet 9. november 2007 Synes det høres greit ut, litt avhengig av når han må stå opp. Ca 8-9 timer holdt for meg i den alderen i hvert fall. Eksperter anbefaler at tenåringer får mellom åtte og ni timers søvn, så det er nok riktig.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2007 #6 Skrevet 9. november 2007 Min snart 13-åring skal være i seng mellom 21 og 22. Litt alenetid trenger jeg også før jeg må legge meg
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2007 #8 Skrevet 9. november 2007 Litt alenetid trenger jeg også før jeg må legge meg Dette synes jeg blir litt feil. Det viktige må være at barna får nok søvn. Man kan ikke sende en person som ikke er trøtt til sengs bare fordi man skal ha "alenetid". Dessuten får man tidsnok alenetid i massevis når barna begynner å fly ute.
Brunhilde Skrevet 9. november 2007 #9 Skrevet 9. november 2007 Dette synes jeg blir litt feil. Det viktige må være at barna får nok søvn. Man kan ikke sende en person som ikke er trøtt til sengs bare fordi man skal ha "alenetid". Dessuten får man tidsnok alenetid i massevis når barna begynner å fly ute. De behøver jo ikke å sove med en gang? Kan roe ned på rommet, lese en bok eller slappe av. Alenetid er viktig, syns ikke det er noe feil med det.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2007 #10 Skrevet 9. november 2007 De behøver jo ikke å sove med en gang? Kan roe ned på rommet, lese en bok eller slappe av. Alenetid er viktig, syns ikke det er noe feil med det. Ja ok. Personlig synes jeg det blir litt feil å forvise barnet til rommet sitt, men det er mulig jeg er sær. Kommer ikke til å gjøre det selv i hvert fall.
Gjest Gjest over Skrevet 10. november 2007 #11 Skrevet 10. november 2007 Dette synes jeg blir litt feil. Det viktige må være at barna får nok søvn. Man kan ikke sende en person som ikke er trøtt til sengs bare fordi man skal ha "alenetid". Dessuten får man tidsnok alenetid i massevis når barna begynner å fly ute. Det blir jo ikke på samme måte. Dessuten mener jeg at en 13-åring fint kan sendes på rommet mellom 21 og 22 uten at man kan kalle det forvisning. Jeg sender gjerne mine barn til sengs fordi om de ikke er trøtte. De trenger ikke å være trøtte om klokken er 24 heller, men en gang må de legge seg. Og det er det fortsatt jeg som bestemmer, ikke 13-åringen. Jeg lurer bare på om du har barn selv? I såfall når legger de seg?
Gjest Gjest over Skrevet 10. november 2007 #12 Skrevet 10. november 2007 Ja ok. Personlig synes jeg det blir litt feil å forvise barnet til rommet sitt, men det er mulig jeg er sær. Kommer ikke til å gjøre det selv i hvert fall. Beklager men dette sitatet kom ikke med. Skulle vært i forrige innlegg
Ancalime Skrevet 10. november 2007 #13 Skrevet 10. november 2007 Kl 21 går 12 åringen på badet (blir snart 13...) så ligger hun og leser på sengen. Er det noe spess på Tv så legger hun seg senere. I helgene varierer det
Gjest imli Skrevet 11. november 2007 #14 Skrevet 11. november 2007 Synes ikke det var for tidlig nei. Heller ganske sent.
Gjest Tex Skrevet 11. november 2007 #15 Skrevet 11. november 2007 Min fjortenåring skal være i seng klokka 22 når det er skole dagen etter. Hun kan lese til 22.30 men så er det stille.
Gjest nextlife Skrevet 11. november 2007 #16 Skrevet 11. november 2007 Min 12 åring går på badet ca.21 (ikke senere) Hun ligger gjerne å leser ca 1/2 t. Synes det er viktig at de får ei tid å roe ned kropp og hode før de sovner, så TV får hun ikke se, dersom det ikke er noe helt spesielt da, (ingen regel uten unntak)
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2007 #17 Skrevet 12. november 2007 Hei! Tusen takk for gode tilbakemeldinger! Jeg lengter nok litt tilbake til da en hadde litt alenetid på kvelden, men som en sa her det er ikke lenge før dei er ute av rede, så vi skal være takknemmelig for den tid vi har! Uansett, takk for mange svar! Trådstarter.
Minni-Mus Skrevet 14. november 2007 #18 Skrevet 14. november 2007 Hei! Tusen takk for gode tilbakemeldinger! Jeg lengter nok litt tilbake til da en hadde litt alenetid på kvelden, men som en sa her det er ikke lenge før dei er ute av rede, så vi skal være takknemmelig for den tid vi har! Uansett, takk for mange svar! Trådstarter. Her lengtes det også etter alenetid om kvelden før man legger seg, men er nok slutt på det 14åringen skal være i seng til senest 23. Og 11åringen er i seng til kl 22.
Gjest Gjest_inka_* Skrevet 14. november 2007 #19 Skrevet 14. november 2007 Min 14-åring er i seng klokken 23.00. Alenetid er det ingenting som heter i vårt hus. Her bor vi og ingen blir henvist hverken hit eller dit.
Gjest Gjest_Mamma_* Skrevet 14. november 2007 #20 Skrevet 14. november 2007 14 -15 åringene skal være i seng kl 2300 på hverdager, i helger varierer det. Da de var rundt 13 var de i seng ca kl 22-22 30.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå