Gå til innhold

Sosial angst


Gjest Sugekoppen

Anbefalte innlegg

Gjest Sugekoppen

Jeg skal velge utdanning nå, og har i utgangspunktet lyst til å studere i tre år (eller ett, eller to - selvsagt. Men ikke mer enn tre). Problemet mitt er at jeg har sterk sosial angst, så jobber der man omgås -eller enda værre:jobber direkte med- andre mennesker er utelukket.

Hvilke yrker er relativt "ensome"? Hadde det ikke vært for at jeg er elendig med tall/matematikk hadde jeg kanskje gått økonomiveien, men det må vel finnes noe annet der ute?

Ideér anyone??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sugekoppen

Hei gjest.

Jeg trives foran pc'n så jeg har vurdert noe innen IT, men siden jeg som sagt er helt blank på matte så kommer jeg ikke inn på informatikk eller slikt. Hvilke IT-yrker har man egentlig å velge i mellom? Kanskje noen har en oversikt. :)

Det bør forøvrig finnes i Oslo, siden jeg er lite lysten på å flytte fra kjæresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør du noe for å mestre den sosiale angsten din? Går du i terapi? Hvis du går gjennom livet ved å unnvike det som er ubehagelig, vil du aldri komme over det heller.

Jeg sier ikke at du skal velge den aller mest sosiale jobben, men kanskje du bør tenke litt på om du er villig til å la den sosiale angsten styre hva du skal drive med resten av livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugekoppen
Gjør du noe for å mestre den sosiale angsten din? Går du i terapi? Hvis du går gjennom livet ved å unnvike det som er ubehagelig, vil du aldri komme over det heller.

Jeg sier ikke at du skal velge den aller mest sosiale jobben, men kanskje du bør tenke litt på om du er villig til å la den sosiale angsten styre hva du skal drive med resten av livet?

Det har du helt rett i, men jeg trives faktisk alene. :) Hadde jeg drømt om et spesielt yrke hadde jeg ikke latt angsten komme i veien, men siden jeg faktisk ikke vet hva jeg har lyst til å jobbe med (fotograf er forsåvidt en liten drøm, men helt urealistisk siden det er umulig å få seg jobb) og trives alene ser jeg ikke problemet med å finne et "alene-yrke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste yrker innen it krever at man er utstyrt med en god del logisk sans... Du kan jo prøve deg på noe design-greier, men for å programmere så må du altså kunne tenke logisk på samme måte som i matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sugekoppen

Takk for alle forslag forresten. :)

Hvordan er arbeidsmulighetene innenfor de mer designfokuserte IT-yrkene?

Skulle gjerne hatt en jobb der det var muligheter for litt kreativ utfoldelse, men på slike yrker er det vel hundrevis av søkere og nesten ingen jobber. Har hørt at dette er tilfellet med webdesign også jeg men?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oversettere kan jobbe mye alene hjemmefra tror jeg, men da må man være god i språk.

Endret av Miros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i, men jeg trives faktisk alene. :) Hadde jeg drømt om et spesielt yrke hadde jeg ikke latt angsten komme i veien, men siden jeg faktisk ikke vet hva jeg har lyst til å jobbe med (fotograf er forsåvidt en liten drøm, men helt urealistisk siden det er umulig å få seg jobb) og trives alene ser jeg ikke problemet med å finne et "alene-yrke".

Det trenger ikke være urealistisk eller umulig å jobbe som fotograf hvis man er innstilt på å jobbe steinhardt for det. Hvis det er en drøm, om en liten, så sier jeg bare go for it. ;) Hva med fotoutdanning? Nå er jeg kanskje ikke den rette til å anbefale det, siden jeg måtte slutte på min fotoutdanning på grunn av heavy sosial angst, men jeg er på god vei til å bli fotograf på fulltid for det.

Jeg sliter egentlig mellom å ønske å ha en grei "alene-jobb" og slippe å føle på angsten, og det å følge drømmen min om å bli fotograf men ha en del angst som følge av det. Men det blir litt som brukeren over her sier, at jeg blir Fotografen Ambivalent når jeg jobber, og det gjør det enklere å takle angsten i forhold til jobben. Jeg blir tryggere på meg selv i jobbsammenheng når jeg er trygg på jobben jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gjest.

Jeg trives foran pc'n så jeg har vurdert noe innen IT, men siden jeg som sagt er helt blank på matte så kommer jeg ikke inn på informatikk eller slikt. Hvilke IT-yrker har man egentlig å velge i mellom? Kanskje noen har en oversikt. :)

Det bør forøvrig finnes i Oslo, siden jeg er lite lysten på å flytte fra kjæresten.

Selv studerer jeg ved NITH (www.nith.no) i Oslo, fordelen der er at alle har et felles førsteår, som gir en muligheten til å vurdere hva man vil fordype seg i videre etter første året. Vi kunne og ta 2MX i løpet av første skoleåret siden det var nødvendig for programmeringslinjene, så sånt sett er det et ganske bra opplegg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugekoppen

Hyggelig med så mange svar. :)

Det er fremmede mennesker jeg har problemer med. Kollegaer som jeg etterhvert blir kjent med går som regel greit så lenge det ikke er for mange av dem, så 100% alenejobb er ikke noe must. Men vil helst slippe å jobbe med noe der man stadig må ha kontakt med hauger av ukjente mennesker.

Satt i kassa på Kiwi for noen år tilbake og det var virkelig et helvete, og jeg var nødt til å slutte etter noen måneder pga angsten.

Du som er på vei til å bli fotograf, vil du fortelle litt om arbeidsmulighetene, veien til fast stilling, lønn osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jenna88
Hyggelig med så mange svar. :)

Det er fremmede mennesker jeg har problemer med. Kollegaer som jeg etterhvert blir kjent med går som regel greit så lenge det ikke er for mange av dem, så 100% alenejobb er ikke noe must. Men vil helst slippe å jobbe med noe der man stadig må ha kontakt med hauger av ukjente mennesker.

Satt i kassa på Kiwi for noen år tilbake og det var virkelig et helvete, og jeg var nødt til å slutte etter noen måneder pga angsten.

Du som er på vei til å bli fotograf, vil du fortelle litt om arbeidsmulighetene, veien til fast stilling, lønn osv?

Fotograf innebærer vel i alle fall at en møter fremmede mennesker? De fleste fotografer tjener jo til livets innhold ved å ta bilder av mennesker. En kan selvfølgelig bli naturfotograf el. lignende, men jeg vil tro dette er langt vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sugekoppen
Fotograf innebærer vel i alle fall at en møter fremmede mennesker? De fleste fotografer tjener jo til livets innhold ved å ta bilder av mennesker. En kan selvfølgelig bli naturfotograf el. lignende, men jeg vil tro dette er langt vanskeligere.

Ja det stemmer det. Men man jobber først og fremst med kameraet, og det er begrenset hvor mange mennesker som flyr inn og ut hver dag (ihvertfall hvis man er studio/portrettfotograf), så det kan nok ikke sammenlignes med f.eks sitte i kassa i en butikk der det er masse kunder og stress hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jenna88
Ja det stemmer det. Men man jobber først og fremst med kameraet, og det er begrenset hvor mange mennesker som flyr inn og ut hver dag (ihvertfall hvis man er studio/portrettfotograf), så det kan nok ikke sammenlignes med f.eks sitte i kassa i en butikk der det er masse kunder og stress hele tiden.

Det er sant. :)

Men jeg er helt enig i at fotograf virker som et kjempeinteressant yrke. Tar selv en del bilder i forbindelse med reportasjer, og synes det er veldig morsomt. Som du sier jobber en jo ved hjelp av kameraet.

Endret av Jenna88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

hvordan klarer du å gå på skolen når du har sosial angst?

jeg har aldri tenkt over at jeg har angst, men jeg finner det å studere fryktlig slitsom pga av alle de fremmede menneske en vil ha rundt seg til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sugekoppen
hvordan klarer du å gå på skolen når du har sosial angst?

jeg har aldri tenkt over at jeg har angst, men jeg finner det å studere fryktlig slitsom pga av alle de fremmede menneske en vil ha rundt seg til enhver tid.

På gode dager kommer jeg meg avgårde, men i blant må det innabords noen beroligende piller først. På dårlige dager går jeg ikke i butikken engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...