Gå til innhold

Jente (12) drepte familien sin


Gjest Gjest_Magda_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Magda_*

Den tolv år gamle jenta drepte sin mor Debra (48), far Marc (41) og bror Jacob (8) i april 2006. Torsdag ble hun dømt til ti års fengsel av retten i Alberta, Canada, skriver CanWest News Service på Canada.com.

Hun var bare tolv år da hun begynte å krangle med sine foreldre fordi de ikke ville la henne treffe sin ti år eldre kjæreste. Hennes grusomme hevn var å knivdrepe hele familien.

Moren og faren ble funnet i kjelleren med henholdsvis 12 og 24 knivstikk. Broren ble funnet i sengen med strupen skåret over.

Nettavisen

It's a sick, sick world...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

og merkelig nok er det fremdels folk som mener at barn ikke kan være onde.

Er ikke ondskap et eller annet kristent konsept?

Jeg er mer usikker på om barn forstår rekkevidden av det de gjør , det er feks derfor man har kriminell lavalder .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg mener at barn ikke kan være onde, men at de kan være syke. Jeg syns det er helt vilt at de kan idømme en 12 år gammel gjerningsperson 10 år i fengsel (hun er nå 14). Nå står det at hun vil sone de første fire årene på en psykiatrisk institusjon. Men skal hun da sitte seks år i fengsel når hun blir myndig, for noe hun gjorde da hun var mindreårig? Det syns jeg er rart. Hun var et barn da hun utførte ugjerningen. Hun burde få seriøs og langvarig hjelp, ikke straff.

Endret av Frk Åberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin
Er ikke ondskap et eller annet kristent konsept?

nei hvor har du det fra ?. Ondskap er ikke noe relgiøst begrep

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eugene Onegin
Hun var et barn da hun utførte ugjerningen. Hun burde få seriøs og langvarig hjelp, ikke straff.

at hun var barn er vel ingen unskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
at hun var barn er vel ingen unskyldning.

Jo, det er en unnskyldning. Barn har bl.a. ikke de samme evnene til å vurdere konsekvenser av sine handlinger som voksne.

Noe sier meg uansett at et barn som dreper familien sin, har store problemer. Jeg vil ikke kalle det ondskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin

hadde jeg vist at og være barn var en unskyldning så skulle jeg gått rundt og drepe når jeg var mindeårig.

men jeg synes uansett ikke det er en unskydling så vi får være enige i og være uenige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei hvor har du det fra ?. Ondskap er ikke noe relgiøst begrep

Da Eva spiste epler av det treet kunne hun og resten av menneskeheten være ond .

"Den som er født av Gud, gjør ikke synd. For det Gud har sådd, blir i ham. Han kan ikke synde, fordi han er født av Gud. Slik viser det seg hvem som er Guds barn, og hvem som er djevelens barn: Den som ikke gjør det som er rett, og som ikke elsker sin bror, er ikke av Gud. " "Gud er kjærlighet, og den som blir i kjærligheten, blir i Gud, og Gud i ham."

Johannes et eller annet .

Djevelen er jo per def ond ifølge de kristne og han står for alt som er ondt .

Ondskap er et kristent konsept .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin
Da Eva spiste epler av det treet kunne hun og resten av menneskeheten være ond .

"Den som er født av Gud, gjør ikke synd. For det Gud har sådd, blir i ham. Han kan ikke synde, fordi han er født av Gud. Slik viser det seg hvem som er Guds barn, og hvem som er djevelens barn: Den som ikke gjør det som er rett, og som ikke elsker sin bror, er ikke av Gud. " "Gud er kjærlighet, og den som blir i kjærligheten, blir i Gud, og Gud i ham."

Johannes et eller annet .

Djevelen er jo per def ond ifølge de kristne og han står for alt som er ondt .

Ondskap er et kristent konsept .

om du sier det slik så kanskje ja. Men problemet er jo at kristendommen er ikke den eneste religionen i verden.

Alle religioner har sin defenisjon på hva ondskap er. Også ikke religiøse har det.

Dermed er ikke ondskap en kristen definisjon eller religiøs i den forstand. Mener nå jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle religioner har sin defenisjon på hva ondskap er. Også ikke religiøse har det.

Nei, ond/god dualiteten er noe man først og fremst finner i monoteistiske religioner. Selv er jeg feks paganist, og vi har ingen tilvarende definisjoner. Og grunnen til at de fleste ikke-religiøse i dag bruker den kristne definisjonen er at veldig mange av våre etiske begreper er sterkt influert av kristendommen, uten at vi nødvendigvis er klar over det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Enig med Eir her, jeg har heller ikke denne god/ond tankegangen rett og slett fordi jeg ikke tror at verden kan være så svart/hvit!

Merk også at denne god/ond tankegangen heller ikke var vanlig i Norrøn tid, den kom først med kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at et barn ikke kan være ondt, men det kan godt ha store mentale problemer. Selvfølgelig er det ikke det samme om et barn og en voksen dreper, for barn kan ikke vurdere konsekvenser på lik linje. Men når det er sagt, kan man heller ikke la slike handlinger gå ustraffet fra seg. La oss si at jenta blir voksen og dreper f.eks egne barn eller ektefeller. Siden hun ikke ble straffet tilstrekkelig for det hun gjorde i barndommen, vil hun kanskje ikke da se konsekvensene på samme måte som andre normale mennesker gjør. Fengselstraff kan så være, men hun bør hverfall tilbringe flere år enn 4 på psykriatisk avdeling og så bli fulgt opp i flere år etter det. Man skal ikke ta så lett på at hun bare var 12 år da hun drepte hele familien sin. Man er ikke sint i affekt så lenge at man rekker å ta livet av hele familien sin, ikke det at jeg mener at det er greit å skade andre i affekt altså! Men enig i at det er litt rart at de voksne ikke karte å forsvare seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Frk Åberg
Fengselstraff kan så være, men hun bør hverfall tilbringe flere år enn 4 på psykriatisk avdeling og så bli fulgt opp i flere år etter det. Man skal ikke ta så lett på at hun bare var 12 år da hun drepte hele familien sin. Man er ikke sint i affekt så lenge at man rekker å ta livet av hele familien sin, ikke det at jeg mener at det er greit å skade andre i affekt altså! Men enig i at det er litt rart at de voksne ikke karte å forsvare seg selv.

Det er rimelig spesielt å drepe tre personer i affekt. Nå kjenner vi ikke omstendighetene her, men det fins barn/ungdommer som har psykopatiske trekk, og som senere kan få en diagnose man på folkemunne kaller psykopati. For dem vil analyse av konsekvenser, hevn og impulskontroll gjerne foregå på en litt annen måte enn hos oss andre. Hvis det faktisk stemmer at hun drepte hele familien sin fordi hun ikke fikk treffe kjæresten, og foreldrene ellers har vært gode omsorgspersoner, så begynner man fort å lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernen er ikke fullt utviklet før man er minst 18 år, og dette blir i høyeste grad brukt som et godt argument til hvorfor man har en kriminell lavalder og hvorfor ikke ungdom under 18 år kan dømmes til dødsstraff i USA.

Jeg syns det er helt vilt at ei 12 år gammel jente kan dømmes til fengselsstraff. Visst er handlingen grusom, men ingen frisk 12-åring gjør slikt. Her er det ikke snakk om ondskap eller ikke ondskap, men ei lita jenta som tydeligvis er svært syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde jeg vist at og være barn var en unskyldning så skulle jeg gått rundt og drepe når jeg var mindeårig.

Det utsagnet er noe av det mest utrolige jeg har hørt.

Jeg vil si det er en unnskyldning, og det er en forklaring. En forklaring på at en voksen person mest sannsynligvis ikke ville gjort det samme i en slik situasjon (les: drepe om foreldrene nekter samvær med kjæresten), og derfor er det at jenta er et barn en viktig faktor. Det at et barn er i stand til å knivdrepe sin familie tyder på psykisk sykdom, noe som gjør saken enda mer tragisk.

Barn kan ikke vurderes på samme grunnlag som voksne, da de ikke er fullt utviklet enda.

Endret av Zero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...