Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Mamma sier hun fikk betalt for hele natten.. :tommelopp:

Hva jobber hun med? Tenker at jeg skal inn på omsorgsutdanning. Skal jammen sjekke kravene og holde meg unna å bli utnyttet. Hjelper ingenting for mine regninger om man får "lønn i himmelen"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjemmevakt, bakvakt etc. er en legal ordning når det er avtalt mellom fagorganisasjonene og arbeidsgiver. Det kan legges til de arbeidsfrie periodene og blir ikke regna inn i ordninær arbeidstid. Betales som passiv vakt f.eks. 2 timer med ordinær timelønn+ tillegg for eventuell utrykning/aktivt arbeid.

Sjekk med arbeidsplassen om dette er avtalt.

Skrevet

Jeg jobber i en barnebolig, og der får man betalt for hver tredje time man hviler, fullt betalt for timene man er våken. I tillegg til grunnlønn får man kvelds/natt-tillegg. En slik hvilende vakt utgjør dermed det samme som en dagvakt. Dette er i Oslo kommune.

Skrevet

Når vi hadde denne ordningen, fikk vi:

For bakvakt hjemme: betalt 1:5

For hvilende vakt på jobb: betalt 1:3

En venninne som hadde hvilende nattevakt på hotell, fikk 1:4.

Gjest Labellamia
Skrevet
Det er ulovlig å ikke få betalt for de timene man sover. Man er fortsatt per definisjon på jobb. Dermed skal man ha betalt.

Hvor står det hen at det er ulovlig?

Skrevet

Da jeg jobbet som hvilende nattevakt hadde jeg betalt hver tredje time melom 24 og 06. Jeg kunne da sove. Om jeg ble vekket fikk jeg timelönn + overtid for dette. For meg som student var jobben super. Om jeg ikke husker feil gikk vakten fra 22 til 07. Fikk vanlig timelönn för 24 og etter 06. Jeg kunne gå rett på forelesning etter jobb, men det er sikkert forskjell fra person til person og fra et arbeidssted til et annet hvor uthvilt man er etter en slik vakt.

• 3 måneder senere...
Gjest Tillitsvalgt
Skrevet

Ser at forbausende mange ikke er klar over at dette er en svært vanlig og reell situasjon for mange, kanskje spesielt innen helse og omsorg.

Jobber selv i sektoren, med sk hvilende vakt fra 24-06, med 2 timer betalt.

Du som lurer på hvor du kan finne ut av saker og ting, du kan jo prøve å finne ut av det på egenhånd via nettet, AML (Arbeidsmiljøloven), HTA (Hovedtariffavtalen) og HA (Hovedavtalen), men du kan og vurdere å organisere deg.

Da vil du få den info du trenger ang dette og mye annet.

Siterer her fra Hovedtariffavtalen, Tariffperioden 01.05.2006–30.04.2008

4.3.1.1 Arbeidstid

Vakt på vaktrom er passiv arbeidstid, jf arbeidsmiljøloven § 10-4 (2) og (3).

Arbeidstiden regnes som 1:1.

Vakt på vaktrom skal innarbeides i en arbeidsplan og skal bygge på avtale

mellom arbeidsgiveren og de tillitsvalgte, jf arbeidsmiljøloven §§ 10-3 og 10-5.

Dersom vakt på vaktrom medfører hyppige utrykninger i den passive perioden

og ikke lenger samsvarer med arbeidsmiljøloven § 10-4 (2) og (3), skal arbeids-

tidsordningen tas opp til drøfting med de tillitsvalgte.

4.3.1.2 Betalingsbestemmelse

En time vakt på vaktrom skal betales med 1/3 timelønn. Betalingen for vakten

reduseres ikke ved utrykning.

Skrevet

Arbeidstiden regnes time for time. Er du på jobb 10 timer så er arbeidstiden 10 timer, men betalingen reguleres av tariffavtale og kan dekkes annerledes.

Skrevet

Hvilende nattevakt er, som Tillitsvalgt over sier, ganske vanlig i helse-og omsorg. Jeg har jobbet i flere pu-boliger hvor dette er praksis. Fikk da vanlig timelønn (pluss kveldstillegg) frem til 24 og fra 06, og betalt 20 min. hver time når man hviler. Dessverre var det mye korte utrykninger der jeg har jobbet og dette ødelegger nattesøvnen. Vi fikk heller ikke ekstra betalt hvis utryknningen er på under 15 min. Kan være en grei jobb for studenter f.eks., men for min del vil jeg heller ha våken natt slik at man tjener mer.

Skrevet

min far har jobbet som sykepleier på en psykiatrisk avdeling, han hadde ofte bakvakt (sov hjemme, men vi bodde 250 m fra arbeidsplassen). Han fikk betalt hele natta, selv om han ikke alltid ble tilkalt. Han måtte være med på et kveldsmøte fra ca 22 til 23 og morgen møte fra 07 til 08. Han fikk betalt fra 22 til 08, vanlig timelønn...

Skrevet

Jeg jobber i en bolig for psykisk utviklingshemmede (voksne), og her er det hvilende nattevakt. Jeg jobber fra 22-08, og får betalt for 6 timer, altså 2 hvilende timer.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Men hvordan blir da stillingsprosenten?

Jeg er på jobb i 10 timer, men er kun lønnet for 6 timer (7 i helgen). Stililngsprosenten blir da på papiret rett under 40 %.

Spesielt med tanke på barn og permisjonsregler er jo dette et mareritt...

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_kine_*
Skrevet

jeg er omsorgsarbeider og har selv kommet hjem nå fra en nattvakt i en PU bolig med 6 beboere.

og det er greit det som står i tariffavtalene, men mener personlig at det er noe som bør endres på.

jeg begynner på jobb klokken 21.00 og er ferdig 8.30.

løpet av tiden fra 24.00 til 06.00 får jeg kun betalt for 2 timer.

Og kun betalt 7.5 timer, selv om jeg er 11.5 timer på jobb.

jeg mener at er man på jobb, så er man på jobb og bør få betalt deretter.

det er kun hvilende vakt, ikke sovende vakt. det er det forskjell på.

man kan ikke forlate boligen på natten, men må være der og passe på at alt er i orden og alle har det bra. selv om man har muligheten til å hvile.

hvis man hadde fri fra 24.00 til 06.00 hadde vært noe annet, men det har man ikke.

man kunne kanskje bare streiket fra 02.00 til 06.00 for vi får ikke betalt for å være der den tiden uansett. men da går man ganske langt.

man har jo tross alt 6 beboere å tenke på som ikke kan være alene.

jeg syns vi kunne endret turnusen til 10 timer våken nattvakt. da hadde man fått de pengene vi fortjener. eller rett og slett få betalt for 11.5 timer.

men det skal vel godt gjøres.

Skrevet

Som avlaster får jeg betal hver tredje time mellom 24(?) og 06. Syntes det er greit jeg, fordi jeg sover godt :)

Gjest -mette
Skrevet
Men hvordan blir da stillingsprosenten?

Jeg er på jobb i 10 timer, men er kun lønnet for 6 timer (7 i helgen). Stililngsprosenten blir da på papiret rett under 40 %.

Spesielt med tanke på barn og permisjonsregler er jo dette et mareritt...

Stillingsprosenten skal regnes etter reelle timer du er på jobb, det gjorde det for meg. Jeg får betalt for 46% stilling, men stillingen min er på 52%. Det var noe tillitsvalgte her ordnet opp i. Men måtte styre og ordne for att de på nav skulle skjønne det når jeg skulle ha permisjon.

Gjest Gjest
Skrevet

Som avlaster får jeg betalt for 10 timer, men har personen i 24 timer. Det er enda ikke skjedd at jeg har sovet/h*n har sovet i di 14 timene jeg ikke får betalt for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...