Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hørte at når en har sovende nattevakt i barneboliger ol. så får en ikke betalt mellom 12 og 06 de vaktene en sover. Kan dette stemme...?

Greit at du sover, og får betalt om det skjer noe og en må stå opp, men en er jo bundet til arbeidsplassen. Hva er i tilfelle motivasjonen for å jobbe sånn...

ren nysgjerrihet. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber som en sovende nattevakt i en slik bolig. Man får betalt for 3 timer mellom 24-06, altså annenhver time. Tilsammen får jeg betalt for 7,5 selvom jeg er på jobb i 11timer.

Skrevet

Som sykepleier bakvakt i hjemmesykepleien fikk jeg betalt for 2 timer hvis jeg i løpet av 10 timers nattevakt rykket ut 2 timer eller mindre. Hvis det oppsto flere akuttsituasjoner og jeg måtte jobbe alle 10 timene, fikk jeg betalt for 10 timer.

Jeg sov ikke akkurat så godt med telefonen ved siden av puta. Og det var sjelden jeg ikke hadde noen utrykninger i det hele tatt. Men ofte jobbet jeg bare 1-2 timer i løpet av vakten. Og fikk derfor bare betalt for 2 timer.

Skrevet

Jeg spør som TS: Hva er da motivasjonen for å jobbe?

Skrevet

Jeg kunne godt tenke meg en slik jobb. Perfekt for studenter. Det blir jo bare halv lønn i løpet av nattetimene (annenhver time betalt), men det er jo likevel penger!

Skrevet
Jeg spør som TS: Hva er da motivasjonen for å jobbe?

Idealisme og lojalitet overfor pasienter og arbeidsgiver.

Skrevet

Det er ulovlig å ikke få betalt for de timene man sover. Man er fortsatt per definisjon på jobb. Dermed skal man ha betalt.

Gjest StoreSky
Skrevet

Skjønner heller ikke at det er lov... Trodde de reglene bare gjaldt Sverige jeg! (kjæreste som jobber på sykehus)

Tror da at da jeg jobbet i en barnebolig, så fikk man betalt for å være sovende nattevakt- dog bare vanlig dagslønn, ikke noe tillegg for natt/helg.

Skrevet

Kan bare ikke skjønne motivasjoen for å ha en slik turnus. Heller ikke at det er lov. Du binder deg til å være på jobb, men får bare lønn for halvparten av tiden.....???

Er det noe her jeg ikke forstå? Noen goder som er skjult?

Skrevet
Kan bare ikke skjønne motivasjoen for å ha en slik turnus. Heller ikke at det er lov. Du binder deg til å være på jobb, men får bare lønn for halvparten av tiden.....???

Er det noe her jeg ikke forstå? Noen goder som er skjult?

I denne bransjen er frynsegoder et fremmedord. Hvis vi er heldige slipper vi å betale for kaffe og saft. ;) Men mange steder legger man en viss sum penger i kaffekassa hver mnd.

Skrevet

Er det virkelig noe som heter sovende nattevakt?

Trodde det het hvilende nattevakt.

Skrevet
Er det virkelig noe som heter sovende nattevakt?

Trodde det het hvilende nattevakt.

Det er korrekt. Det heter vilende nattevakt. Men man har lov til å sove. For min del var søvnkvaliteten dårlig. La på anke og var redd for å sovne så hardt at jeg ikke hørte hvis telefonen ringte.

Jeg ønsket i utgangspunktet ikke bakvakter på natt. Men fordi det var mangel på sykepleiere hadde jeg ikke noe valg.

Skrevet
Det er korrekt. Det heter vilende nattevakt. Men man har lov til å sove. For min del var søvnkvaliteten dårlig. La på anke og var redd for å sovne så hardt at jeg ikke hørte hvis telefonen ringte.

Jeg ønsket i utgangspunktet ikke bakvakter på natt. Men fordi det var mangel på sykepleiere hadde jeg ikke noe valg.

Du får ikke betalt og aller nådigst lov å sove.... rett og slett det værste jeg har hørt. Alle med en slik jobb burde jo vært i streik.

Skrevet
Du får ikke betalt og aller nådigst lov å sove.... rett og slett det værste jeg har hørt. Alle med en slik jobb burde jo vært i streik.

Jeg tror mange strekker seg langt for pasientenes del. Det er pasientene som blir skadelidende hvis det ikke er forsvarlig bemanning. Det er vi som har direkte pasientkontakt som føler mest på ansvaret. De som sitter på et kontor og bevilger penger har bare et budsjett å forholde seg til. For dem er det viktigst å holde budsjettet.

Vi må prøve gjøre det beste ut av situasjonen, men kanskje vi bare gjør oss selv og pasientene en bjørnetjeneste?

Sykepleiere som har bakvakt har et personlig ansvar for at de som er på jobb, og som kanskje ikke har den utdanningen som kreves, utøver sine tjenester på en faglig tilfredsstillende måte. Det er et stort ansvar.

Som leder av Norsk Sykepleierforbund har jeg mange ganger undret meg hvorfor så mange sykepleiere aksepterer å arbeide under håpløse forhold. De fleste steder er det ikke vanskelig å få ny jobb. Hvorfor godtar vi så mye der vi er? Hvorfor tar vi ansvar for å dekke over uverdige forhold?

http://www.sykepleierforbundet.no/article....articleID=11707

Jeg prøvde å finne informasjon om lønn ved bakvakt og hvilende vakt på nettet, men jeg fant ingenting.

Gjest prestekrage
Skrevet

Oi, trodde vitterlig at dette var ulovlig.

En skal da ha betalt for alle timer en er på jobb og ikke kan forlate "posten". En ting er bakvakt hvor en kan være hjemme eller på shopping eller hva en enn måtte ville. Da får man ofte "timelønn" for de gangene en må "rykke ut". I tillegg har man som regel tillegg/ kompansasjon for å ha vakt, fordi dette innebærer noen begrensinger i forhold til frihet (en kan ikke skru av telefonen, ikke drikke alkohol, befinne seg i en viss "radius" fra arbeisplass etc).

(Endel har dette bakt inn i fastlønn- da det er en del av stillingsbeskrivelsen....)

Noe annet blir det å måtte oppholde seg fast på et sted- uten muligheten til å reise hjem/ besøke naboen/ shopping osv.

Se bare på lønn i forbindelse med jobb; kan du forlate arbeidsplassen for å gjøre akkurat hva du vil, kan du trekkes i lønn. Må du derimot være tilstede/ tilgjengelig fordi du forex er eneste på jobb skal du ha betalt!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Da jeg jobbet hvilende nattevakter i fjor, fikk jeg betalt for 20 min hver time (eller for hver 3. time hvis man vil se det slik). Som regel kunne man sove hele natta, men jeg også sov veldig dårlig. Jeg hadde ikke den jobben lenge :søvn:

Skrevet
Jeg tror mange strekker seg langt for pasientenes del. Det er pasientene som blir skadelidende hvis det ikke er forsvarlig bemanning. Det er vi som har direkte pasientkontakt som føler mest på ansvaret. De som sitter på et kontor og bevilger penger har bare et budsjett å forholde seg til. For dem er det viktigst å holde budsjettet.

Vi må prøve gjøre det beste ut av situasjonen, men kanskje vi bare gjør oss selv og pasientene en bjørnetjeneste?

Sykepleiere som har bakvakt har et personlig ansvar for at de som er på jobb, og som kanskje ikke har den utdanningen som kreves, utøver sine tjenester på en faglig tilfredsstillende måte. Det er et stort ansvar.

Som leder av Norsk Sykepleierforbund har jeg mange ganger undret meg hvorfor så mange sykepleiere aksepterer å arbeide under håpløse forhold. De fleste steder er det ikke vanskelig å få ny jobb. Hvorfor godtar vi så mye der vi er? Hvorfor tar vi ansvar for å dekke over uverdige forhold?

http://www.sykepleierforbundet.no/article....articleID=11707

Jeg prøvde å finne informasjon om lønn ved bakvakt og hvilende vakt på nettet, men jeg fant ingenting.

Dette er Ot men alle omsorgsyrker har altfor altfor altfor dårlig betalt

Skrevet

Her er min situasjon.

Jeg jobber i en bolig for psykiske lidelser mm. Jeg går i en stilling som "passiv nattevakt".

22 - Starter på jobb.

24 - I seng.

06 - Står opp

09 - Ferdig

Fra 22-24 har jeg selvsagt betalt for 2 timer.

24-06 betalt for 2 timer.

06 - 09 betalt for 3 timer.

Altså 8 timer tilsammen, men jeg tror faenima de er så frekke at de trekker av en halvtime et sted?! Så totalt blir det 7,5 !

Jeg har ingen utdanning innen helsefag og er student, så jobben passer meg utmerket, men man blir ikke rik av det her for å si det sånn. Heldigvis så sover jeg godt, og det er svært svært sjeldent jeg må stå opp (utrykkning på vakt), da får jeg ekstra betalt selvfølgelig.

Skrevet

Mamma sier hun fikk betalt for hele natten.. :tommelopp:

Skrevet

Rart. Håper jeg får betalt for det jeg har krav på her!? Er det noen steder jeg kan sjekke ut hvilke lover og regler som gjelder?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...