Gå til innhold

B12- og jernmangel

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg tar BioTre (B12) og Vitamineral (multivitamin) daglig. B12-sprøyter hvis jeg har slurva med tablettene i en periode. I tillegg må jeg spise jerntabletter minst hvert halvår pga jernmangel. Hva kan jeg gjøre for å unngå stadig B12- og jernmangel? Syns jeg spiser noenlunde sunt og variert. Mye fisk, grønt og brødmat. Lite kjøtt. Tips?

Endret av Monii
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette med B12 har med at kroppen ikke tar det opp å gjøre har jeg forstått. Det er mulig å få det fordi man spiser for usunnt, men det skal ganske mye til. Jeg mener at B12 skal finnes i kjøtt og den slags. Du kan jo søke på næringstabeller på nettet, for å få mer eksakt info.

Men noen er altså bare lsik at de hele livet vil måtte ta tilskudd av B vitaminer, fordi det er noe galt med kroppen.

Jern på den andre siden er noe man bedre kan regulere selv. her gjelder det å spise kjøtt, grovt brød, brokkoli, og flere andre grønnsaker som jeg i farta ikke husker (igjen se matvaretabell) jeg forsøker så godt som mulig å få i meg proteiner og fiber til hvert måltid fordi dette ofte henger sammen med jærnkilder. Etter at jeg begynte å spise masse brokkoli har jeg ikke lenger behov for å ta jern.

Men dette henger også sammen med hvro store blødninger du har ved menstrasjon. Før da jeg ike gikk på p-pillen hadde jeg enormt kraftige blødninger og måtte rett og slett ta tilskudd, for da klarte jeg ikke å erstatte jernet via kostholdet. Mamma var også plaget med konstant jærnmangel, men etter at hun fjerna livmora (som ledet til enorme blødninger pga et eller annet jeg ikke husker) så har også hun blitt kvitt dette problemet. Så det er noe du kan vurder selv å forhøre det med lege om det er mulig å redusere blødningene dine dersom de er veldig sterke.

Særlig ved jern er det viktig å passe på kostholdet for jerntablettene har jo sine bivirkninger som ikke er så kjekke. Som sakt kan du lete i næringstabeller/matvaretabeller på diverse sider. Tror opplysningskontoret for frukt og grønnt har en i alle fall.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...