Gå til innhold

Går på do altfor ofte!

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei!

Jeg er en jente på 20 år som har begynt å gå på do i ett. På nettene hender det at jeg er oppe minst 10 ganger for å tisse, og om dagene kan det kun gå 20 min mellom hver gang jeg tisser. jeg tisser hele tiden! Blir snart gal:-( har levert urinprøver til doktoren 2 ganger og alt er helt fint. Har bestilt time hos legen, men hva kan være galt?? Er så redd...

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg vet ikke så mye om det, men du kan ha noe som ganske enkelt heter overaktiv blære. Ettersom du har levert urinprøve hos legen regner jeg med at du har snakket med han om tissingen også? Legen kan hjelpe deg, men jeg vet ikke hvordan.

Skrevet

Drikker du også mye, er veldig tørst? Det kan være et tegn på diabetes.

Skrevet

det er ikke ufrivillig urinlekkasje... jeg skvetter ikke i buksene heldigvis! Ja jeg er en person som drikker mye men er ikke tørst hele tiden, og graviditet er det heller ikke for har sjekket det. hmm er litt bekymret men skal til legen på Onsdag. verker bare litt nede i underlivet så kan jo være at det er en infeksjon bare det ikke slår ut på testene jeg tar det skjer ofte sa de til meg.men jeg vet ikke...

Gjest Bellatrix
Skrevet
det er ikke ufrivillig urinlekkasje... jeg skvetter ikke i buksene heldigvis! Ja jeg er en person som drikker mye men er ikke tørst hele tiden, og graviditet er det heller ikke for har sjekket det. hmm er litt bekymret men skal til legen på Onsdag. verker bare litt nede i underlivet så kan jo være at det er en infeksjon bare det ikke slår ut på testene jeg tar det skjer ofte sa de til meg.men jeg vet ikke...

Hvis du leste det som sto i linken min så har de færreste med overaktiv blære lekkasjer. Men hvis det verker så høres det ut som noe annet, ja.

• 2 måneder senere...
Gjest maritadott
Skrevet

Vil bare si at jeg selv har overaktivblære, og det kan ikke ses på urinprøver, du må dra til spessialist, der du tar noen prøver og får tabletter mot det hvis det vises seg at det er det du har. Har hatt det i snart to år. Jeg er bare 17 år, og det ødelegger mer heller mindre alt for meg. morro med venner,turer osv blir det sjeldent, men det må jeg bare leve med =)

Lurer noen på noe, bare spørr.

• 4 måneder senere...
Gjest Frøken Frosk
Skrevet
hei!

Jeg er en jente på 20 år som har begynt å gå på do i ett. På nettene hender det at jeg er oppe minst 10 ganger for å tisse, og om dagene kan det kun gå 20 min mellom hver gang jeg tisser. jeg tisser hele tiden! Blir snart gal:-( har levert urinprøver til doktoren 2 ganger og alt er helt fint. Har bestilt time hos legen, men hva kan være galt?? Er så redd...

Hvordan går det med deg? Jeg har nå slitt med å føle meg tissetrengt i 3 måneder. Til å begynne med kunne jeg ikke gjøre annet enn å ligge i fosterstillig, men trykket har lettet og jeg er nå i 60 % arbeid. Likevel klarer jeg ikke å dra steder, må stoppe på do hver gang jeg skal kjøre noe sted over 20 minutter. Det kommer ikke noe særlig ut, men det letter på "trykket". Jeg drikker normalt, og har aldri hatt det sånn før. Må opp ca 3 ganger hver natt (måtte jeg heller aldri før). Jeg har tatt ultralyd, prøvd tabletter mot overaktiv blære, vært hos gynekolog, og selvfølgelig sjekket urinen for alt mulig. Legene finner ingenting.

De har nevnt at det kan være stress som gjør at blæren reagerer sånn, men jeg blir jo ikke mindre stresset av at det tar så uendelig lang tid å bli bra... Er det noen som har opplevd noe lignende noen gang?

Føler i alle fall med alle som sliter med å måtte på do ofte/føle seg tissetrengt ofte. Det er utrolig belastende, og jeg tør ikke dra noe sted med mindre jeg vet at det finnes do i umiddelbar nærhet.

Håper noen har noen tips å komme med, eventuelt en vennlig sjel som er villig til å bytte blære :sukk::ler:

Gjest Gjest
Skrevet

I noen tilfeller av denne typen "overaktiv blære", eller at man må tisse hele tida uten at det nødvendigvis kommer så mye hver gang (det kan likevel kjennes som blæra har vært veldig full), kan det være at man mangler magnesium. Magnesiummangel kan gjøre at muskler i kroppen generelt blir mer anspent, og det kan også gjelde musklene rundt blæra.

Jeg har merka bedring med å ta magnesiumtilskudd og å kutte ned på melkeprodukter (kalsium hindrer kroppen i å ta opp magnesiumet). :)

Gjest Frøken Frosk
Skrevet
I noen tilfeller av denne typen "overaktiv blære", eller at man må tisse hele tida uten at det nødvendigvis kommer så mye hver gang (det kan likevel kjennes som blæra har vært veldig full), kan det være at man mangler magnesium. Magnesiummangel kan gjøre at muskler i kroppen generelt blir mer anspent, og det kan også gjelde musklene rundt blæra.

Jeg har merka bedring med å ta magnesiumtilskudd og å kutte ned på melkeprodukter (kalsium hindrer kroppen i å ta opp magnesiumet). :)

Ja, jeg prøvde det en liten periode, men det hjalp ikke. Kanskje jeg skal prøve igjen, litt lenger. Uansett: takk for tipset! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Er det tatt dyrkningsprøve på urinen?

Jeg får aldri utsalg på de stripstestene, men det er alikevel bakterier nok i omløp til at jeg får plager.

Gjest Frøken Frosk
Skrevet
Er det tatt dyrkningsprøve på urinen?

Jeg får aldri utsalg på de stripstestene, men det er alikevel bakterier nok i omløp til at jeg får plager.

Ja, de har dyrket urinen - tror til og med det er sendt til dyrkning to ganger.

Gjest Gjest
Skrevet
hei!

Oi, 10 ganger om natta er mye! Du kan ikke ha vennet deg til å drikke for mye? kombinert med en litt vel aktiv blære er ikke det noen gunstig kombinasjon. Koffein er dessuten vanndrivende....Sliter litt med det samme. Må og tisse ofte....men skal eg ut på noe er det bare en ting å gjøre, drikke lite timene i forkant......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...