Gjest Eugene Onegin Skrevet 8. november 2007 #1 Skrevet 8. november 2007 Har vi da egentlig en fri vilje ?
Amalie_85 Skrevet 8. november 2007 #2 Skrevet 8. november 2007 Jeg tror på fri vilje, men jeg tror ikke på Gud. Så ingen ting eksisterer ut fra Guds vilje i min verden. Og visst alt hadde vært Guds vilje hadde han vel villet at jeg skulle tro på han!
Gjest Gjest Julie Skrevet 8. november 2007 #3 Skrevet 8. november 2007 (endret) Har vi da egentlig en fri vilje ? Det samme kan Adam Smith spørre i forhold til et marked. Er et marked fritt dersom det er statlig styring tilstede? Det samme gjelder Locke og Rousseau. De spør om individet kan sies å ha frihet når det foreligger statlige reguleringer som individet må følge for å unngå straff. Hobbes teori om samfunnskontrakt der de som bryter kontrakten blir straffet berører noe av det samme. Har man da frihet dersom man må ta hensyn til andre og attpåtil blir straffet for å bryte "kontrakten" fordi noen andre har bestemt at slik er det? Riktignok er ikke disse eksemplene helt sammenliknbare med ditt, da du forutsetter at alt eksisterer ut fra et bestemt tilfelle ("gud"). Svaret kan kan bli ja - fordi ethvert menneske har handlefrihet innenfor det premisset du legger til grunn. Dersom du ikke kan komme opp med andre moment som tilsier at mennesket ville ha hatt en større fri vilje dersom alt ikke eksisterte ut fra guds vilje, så er mitt svar ja, mennesket har en fri vilje. Totalt anarki finnes ikke så vidt jeg vet, slik at egenviljen og friheten vil uansett aldri bli fullkommen hele tiden. Endret 8. november 2007 av Gjest Julie
Gjest Gjest Julie Skrevet 8. november 2007 #4 Skrevet 8. november 2007 Har vi da egentlig en fri vilje ? I sexforumet sier du at du ønsker å forby sex. Dersom sex eksisterer ut fra guds vilje, og du klarer å få til et forbud mot sex, så har du egen fri vilje innenfor guds rammer. Du synes visst det er kjekt å plumpe ut med mange spørsmål. Men tar du selv stilling til noen av dem?
Gjest Eugene Onegin Skrevet 8. november 2007 #5 Skrevet 8. november 2007 I sexforumet sier du at du ønsker å forby sex. tok du det alvorlig ?
Gjest Gjest Julie Skrevet 8. november 2007 #6 Skrevet 8. november 2007 tok du det alvorlig ? Selvsagt
estrella Skrevet 9. november 2007 #9 Skrevet 9. november 2007 Jeg tror på fri vilje, men jeg tror ikke på Gud. Så ingen ting eksisterer ut fra Guds vilje i min verden. Og visst alt hadde vært Guds vilje hadde han vel villet at jeg skulle tro på han! Nettopp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå