Gå til innhold

Syn og øyne

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hmm.. Jeg er en student som på forelesning har problemer med å veksle øynene fra notatene mine til det som blir vist frem foran i rommet. Skjønner ikke helt hva det kan være, er litt langsynt og bruker lesebriller/linser, men jeg har ikke gjort dette så mye i det siste, har mest lest uten, men jeg merker det er bedre å lese med. Men når jeg ser opp på foreleser blir det først litt tåkete, også klarere... Akkurat som om jeg er nærsynt et lite øyeblikk.. Kan man bli nærsynt selv om man egentlig er litt langsynt?

Dette ble litt klossete, men er det noen med samme erfarng?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja slik har jeg hatt det siden jeg begynte med lesebriller. Er selv langsynt.

Skrevet
ja slik har jeg hatt det siden jeg begynte med lesebriller. Er selv langsynt.

Takk for svar. Bruker du da brillene på forelesning? Jeg bruker ikke mine da... Har ikke hatt det sånn tidligere...

Skrevet

nei jeg klarer ikke å bruke brillene dersom jeg ofte må se opp fra data/notatblokk for å fokusere på noe lengre fremme i rommet. Da blir blikket slørete og jeg ser ikke klart. Så ingen briller på forelesning her hvertfall=) tror ikke nærsynte har det på samme måte..hvertfall ikke de jeg kjenner

Skrevet
Har ikke hatt det sånn tidligere...

Var forresten på optikeren idag, og jeg begynner å bevege meg fra langsynthet mot nærsynthet..kanskje det er derfor du har det slik nå og ikke før??

Skrevet
Var forresten på optikeren idag, og jeg begynner å bevege meg fra langsynthet mot nærsynthet..kanskje det er derfor du har det slik nå og ikke før??

Hmm.. Det kan være... Jeg har jo lest mye uten briller, og jeg har lest at man kan bli litt nærsynt av å holde på med nærarbeid hele tiden.. Men sa optikeren at du kom til å bli nærsynt, eller at du kom til å få perfekt syn? Om nærsyntheten kan oppheve langsyntheten? Hehe, hvis det går an da...

Skrevet

hehe..nei de opphever desverre ikke hverandre=) Men han sa at det nok kom av at jeg hadde begynt å studere på fulltid, og derfor leste mye..Han sa at jeg nok kom til å trenge briller om noen år :gråte: Jeg bruker jo ikke briller til vanlig, så har ikke lyst å begynne med heller..

Skrevet
hehe..nei de opphever desverre ikke hverandre=) Men han sa at det nok kom av at jeg hadde begynt å studere på fulltid, og derfor leste mye..Han sa at jeg nok kom til å trenge briller om noen år :gråte: Jeg bruker jo ikke briller til vanlig, så har ikke lyst å begynne med heller..

Oioi.. jeg studerer også fulltid og kommer til å ha mye nærarbeid fremover... Men ville du da bli både langsynt og nærsynt? Hehe... Kanskje jeg er litt treig nå ;)

Skrevet

Var langsynt - på vei til å bli nærsynt..Men skal visst beholde de gamle lesebrillene mine, fordi de stabiliserer synet mitt når jeg leser. Ta deg en tur til optikeren du, men det er jo for all del ikke sikkert at det er tilfellet hos deg=)

Gjest Blondie65
Skrevet

Ja dessverre. Man blir både nærsynt og langsynt på en gang. Dermed får man progressive glass (sånn med lesefelt nederst).

Skrevet
Ja dessverre. Man blir både nærsynt og langsynt på en gang. Dermed får man progressive glass (sånn med lesefelt nederst).

Gjelder det når man er ung også? Jeg er under 30. Hehe, mener ikke at de over 30 er gamle altså, men ser for meg at progressive glass er noe man bruker når man er 40-50-60 og oppover..?

Takk for svar, Indo, jeg får vel kanskje ta meg en tur til optiker snart:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...