Gå til innhold

Dekkdimensjon


Netten

Anbefalte innlegg

Hei!

I vognkortet står det at Volvoen min bruker 185/65 14" dekk. Kan jeg da bruke dekk som er 185/70 eller 175/65 el noe annet så lenge de er 14" (tommer)??

Takker for svar!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en regel som sier at rulleomkretsen på dekket maksimalt kan avvike med +/- 5% fra det som står oppgitt i vognkortet. Jeg har ikke regnet på det, men jeg vil tro at det ikke skal være noe problem med de dimensjonene du oppgir her. Hvis du likevel skal skifte felger er det ikke noe "must" at felgene må være 14", så lenge innpresset og boltsirkelen passer samt at nevnte grenser for +/- rulleomkrets ikke overskrides.

Skal du ha nye dekk, men ikke nye felger er det selvfølgelig viktig at dekkene passer på felgene.

Her finner du litt informasjon om dekk. For øvrig anbefaler jeg deg å ta kontakt med fagfolk. Dette med dekk er nemlig ikke alltid så enkelt... Det er f.eks. ikke alltid at det som i teorien skulle gå helt greit viser seg å gjøre det i praksis. Slikt vet ofte de som holder på med det til daglig.

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du mener å si Leo er at om man velger feil kombinasjon ( det finst greie tabeller for det ) dimensjon / rulleomkrets så vil spedometeret vise feil. ;)

Men du har jammen peiling på mye rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør IKKE bruke dekk på 185/70 - 14". Det hjulet blir for stort, du vil få feil slitasje på hjullager og misvisning på speedo. Det er heller ikke spesielt heldig fro bremser.

195/70 - 14" går derimot.

Jeg anbefaler at man følger vognkortet når man skal ha dekk, det er dette bilen er avstemt til og bygget for. jo nyere bilen er, jo mer viktig er det at dekk/rulleflate/omkrets stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...