Gå til innhold

fordommer

Gjest Gjest_gnist_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_gnist_*
Skrevet

Hvor er det blitt av takhøyden!?

Jeg har vært i et møte i dag, der deltakerne, som til daglig jobber med ungdom, gir uttrykk for at hvis ungdom kler seg på utfordrende eller spesielle måter, må de regne med å bli utsatt for kommentarer. Underforstått; disse kan oppleves krenkende, og er deres egen skyld. Vi startet møtet med å ta tak i mobbing som foregår blant våre ungdommer. Jeg må tilstå at jeg mistet tildels beherskelsen. Jeg ga en som påstår at; når en kler seg slik eller sånn, så må en tåle å motta krenkende uttalelser, ei solid skyllebøtte :rope: , og en del syrlige :fnise: , og mulig også krenkende :kjefte:, uttalelser. Det verste er at det var visst jeg som skilte meg ut, holdningsmessig.

:kjefte::kjefte::kjefte: :gråte:

Hvis du skal skille deg ut, så må du tåle det, ble det sagt. Jeg kan være enig i det, til en viss grad. Jeg som voksen skal nok klare det. Hvis en ungdom er homofil, og blir mobbet for å vise det, hva da? I hodet mitt handler mye av dette om mine kollegers følelser. Hvis ei jente er lettkledd, så får enklete såpass problemer med egne følelser at de setter jenta i en bås som sier "lett på tråden"/ useriøs eller lignende. Hvor går grensa for hvilke krenkelser disse kan tillate seg? Ved å krenke jentas rett til beskyttelse mot mobbing? Ved overgrep? Fysisk eller psykisk?

Jeg må visst ta meg sammen. Hvordan kan 80% av mine kolleger mene at ungdommer skal tåle å skille seg ut, eller la være å skille seg ut?

Hjelp! Tar jeg så feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På den ene siden: Om man velger selv å skille seg ut må man faktisk regne med at det blir kommentert. Så får man da vurdere om man har mage til å tåle det.

På den andre siden: Om noen velger noe annet enn en selv burde man jo inneha såpass folkeskikk at man ikke er spydig eller på annet vis kommenterer utpreget negativt til vedkommende. Desverre ser det ut til at folkeskikk er blitt en mangelvare.

Skrevet
Hvor er det blitt av takhøyden!?

Jeg har vært i et møte i dag, der deltakerne, som til daglig jobber med ungdom, gir uttrykk for at hvis ungdom kler seg på utfordrende eller spesielle måter, må de regne med å bli utsatt for kommentarer. Underforstått; disse kan oppleves krenkende, og er deres egen skyld. Vi startet møtet med å ta tak i mobbing som foregår blant våre ungdommer. Jeg må tilstå at jeg mistet tildels beherskelsen. Jeg ga en som påstår at; når en kler seg slik eller sånn, så må en tåle å motta krenkende uttalelser, ei solid skyllebøtte :rope: , og en del syrlige :fnise: , og mulig også krenkende :kjefte:, uttalelser. Det verste er at det var visst jeg som skilte meg ut, holdningsmessig.

:kjefte::kjefte::kjefte: :gråte:

Hvis du skal skille deg ut, så må du tåle det, ble det sagt. Jeg kan være enig i det, til en viss grad. Jeg som voksen skal nok klare det. Hvis en ungdom er homofil, og blir mobbet for å vise det, hva da? I hodet mitt handler mye av dette om mine kollegers følelser. Hvis ei jente er lettkledd, så får enklete såpass problemer med egne følelser at de setter jenta i en bås som sier "lett på tråden"/ useriøs eller lignende. Hvor går grensa for hvilke krenkelser disse kan tillate seg? Ved å krenke jentas rett til beskyttelse mot mobbing? Ved overgrep? Fysisk eller psykisk?

Jeg må visst ta meg sammen. Hvordan kan 80% av mine kolleger mene at ungdommer skal tåle å skille seg ut, eller la være å skille seg ut?

Hjelp! Tar jeg så feil?

Jeg tror de tar utgangspunkt i hva ungdommene mener, ikke hva de selv nødvendigvis står for.

Hvis man skiller seg ut som ungdom, får man lett kommentarer fra andre ungdommer, man blir lett satt i bås av "sine egne". Mye mer enn fra voksne. Ungdommer generelt har ennå ikke blitt særlig reflekterte, og da legger de vekt på "enkle" ting, som klesstil, for å kategorisere hverandre. Av og til med rette også.

Sånn er det.

Imidlertid har vi alle et ansvar for hvilke verdier våre håpefulle tilegner seg. Dermed er det opp til oss voksne å påvirke slike holdninger så godt vi kan.

Skrevet

Ungdom er nådeløse mot hverandre, men det kan søren meg voksne være også, og jeg mener at i det store og det hele så er det vi voksne som former barna våre når det kommer til holdninger og respekt for andre.

Greit at man kan regne med kommentarer dersom man f.eks. kler seg utfordrende, men det skal likefullt ikke godtas. Man skal aldri unnskylde mobberne og legge ansvaret over på "offeret".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...