Gå til innhold

Relasjonsnær reportasje frilansjournalistikk til Magasinet


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Dersom man har skrevet en frilansreportasje / portrettintervju (med bilder) av en offentlig kjent person, og ønsker å få den på trykk i Magsinet eller i annen nasjonal avis med slike "portrett", hvordan går man frem? Sender en mail og sier "vil dere ha denne"?

Så kjipt hvis man får "nei, den er ikke interessant nok"...

Hvis en stor avis kjøper en slik, hva pleier betalingen å være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jenna88
Dersom man har skrevet en frilansreportasje / portrettintervju (med bilder) av en offentlig kjent person, og ønsker å få den på trykk i Magsinet eller i annen nasjonal avis med slike "portrett", hvordan går man frem? Sender en mail og sier "vil dere ha denne"?

Så kjipt hvis man får "nei, den er ikke interessant nok"...

Hvis en stor avis kjøper en slik, hva pleier betalingen å være?

Hvis du allerede har skrevet en reportasje, er det kanskje den beste måten å gå frem på, ja. Personlig skriver jeg aldri reportasjer før jeg vet at redaktøren er interessert. Jeg pleier å pitche reportasjen på maks 2-3 linjer, samt sende ved en beskrivelse av hvilke bilder jeg ønsker å ta. Som du er inne på selv, litt kjipt å legge masse arbeid i en reportasje som kanskje ikke kommer på trykk.

Noen ganger har jeg blitt bedt om å skrive reportasjen før redaktøren vil kjøpe den, men det gjør jeg maks en gang pr. avis. Når jeg har skrevet et par reportasjer for avisen, blir som regel redaktøren trygg på at jeg skriver og at jeg leverer. :)

Forøvrig er det viktig at reportasjen er aktuell på en eller annen måte. Du bør gjerne ha en "knagg" å henge intervjuet på. Jeg intervjuer for eksempel aldri en person som ikke har gjort noe spesielt i det siste. Aviser er som regel ute etter nyheter, og det er i stor grad aktuelle reportasjer som publiseres. Du kan selvfølgelig også skrive generelle reportasjer om f.eks huskjøp, valg av utdanning, etc, men det blir jo noe annet enn et portrettintervju.

Du kan sende reportasjen til en større avis, men har du ikke frilanset før, ville jeg kanskje forsøkt meg på noe litt mindre først. De store avisene er antakeligvis ganske nøye på hva de ønsker å få tilsendt. Hvor mye en får betalt i Aftenposten, Dagbladet og VG, vet jeg ikke, men jeg har skrevet for to store regionaviser og da får jeg som regel godt over 200 kr timen. På reportasjer opererer jeg som regel med stk-pris og da ligger prisen på 4.000+ for en utfyllende reportasje. En litt mindre reportasje selger jeg som regel for 2-3.000.

Prisen avhenger jo av tid du har brukt på artikkelen, antall bilder, og antall tegn.

Jeg har ikke skrevet så mange store reportasjer ennå, men jeg har inntrykk av at de mindre reportasjene er lettere å selge. Kjenner til mange som sliter med å selge til aviser fordi mange redaktører ønsker å betale svært lite, for mye. Honorarer etc. forhandles som regel via en redaktør. Står du på litt, skal det nok ikke mye til for at du kan prise deg litt opp. :)

Etter ett års relevant praksis i en annen avis, fullført videregående skole, samt relevant sommerjobb gikk jeg opp 90 kr i timelønn.

Så alt teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...