Gjest Gjest_gunnhild_* Skrevet 13. november 2007 #21 Skrevet 13. november 2007 Hei, Nå trenger jeg virkelig litt eksperthjelp! Vår 10 mnd gamle sønn vil ikke sovne av seg selv, og sovner bare om jeg ammer han i søvn eller bærer rundt på ham til han sovner. En sjelden gang sovner han i vogna, men det er sikkert en mnd siden sist han gjorde det. Jeg skjønner at det er vi (foreldrene) som er skyld i at det har blitt sånn. Han har alltid sovet ganske lite, og vært veldig vanskelig å få til å sove. Da han var yngre hendte det at han sovnet av seg selv, men stort sett har det vært hyling når vi legger han i sengen. Dermed har vi vel vært litt for svake kanskje, og latt ham få viljen sin. Høres akkurat ut som min sønn, det der Vi har ikke vært for å bruke skrikekur osv for å få sønnen til å sovne selv i egen seng, selv om det til tider har vært veldig slitsomt. Det knyter seg i magen bare ved tanken på det, men det er sikkert riktig for noen å bruke disse metodene. Når han som 1-åring begynte i barnehagen (aug 07) var jeg bekymret for hvordan det skulle gå med sovingen, nettopp pga av at han ikke sovnet på egenhånd og ikke er spesielt "glad i" å sove. Til min overraskelse var dette ikke noe problem! Etter 3 dager sovnet han av seg selv, til og med uten smokken Og slik har det bare fortsatt. Det beste av alt var at legging hjemme ble mye bedre. Ingen vugging eller ekstra-service, som noen vil kalle det. Kun å se at en av oss sitter ved sengen, litt rulling rundt og så sovner han. Deilig at dette har skjedd pga naturlige forandringer og ikke presset frem vha div kurer. Mitt råd er at du bør se an hva som skjer etter barnehagestart. Start i hverfall ikke noen av sove-metodene uten at du vet at du klarer å gjennomføre dem. Da gjør det dessverre bare vondt verre.
Gjest tullfrid Skrevet 13. november 2007 #22 Skrevet 13. november 2007 (endret) Start i hverfall ikke noen av sove-metodene uten at du vet at du klarer å gjennomføre dem. Da gjør det dessverre bare vondt verre. Hvorfor gjør det bare vondt verre? Dersom man prøver en søvnmetode og ikke får det til (evt. orker å fullføre), skjer det vel ikke noe verre enn at situasjonen forblir som før? Altså at barnet må bæres/bysses/ammes el.lign. i søvn. Ferbers metode kan gjennomføres akkurat så strengt eller mildt som du selv ønsker, ifølge "bruksanvisningen" i Spedbarnshåndboka. Endret 13. november 2007 av tullfrid
Gjest Gjest_gunnhild_* Skrevet 13. november 2007 #23 Skrevet 13. november 2007 Hvorfor gjør det bare vondt verre? Dersom man prøver en søvnmetode og ikke får det til (evt. orker å fullføre), skjer det vel ikke noe verre enn at situasjonen forblir som før? Altså at barnet må bæres/bysses/ammes el.lign. i søvn. Ferbers metode kan gjennomføres akkurat så strengt eller mildt som du selv ønsker, ifølge "bruksanvisningen" i Spedbarnshåndboka. Nei, ikke noe verre enn at du har gitt barnet signaler som ikke gjelder allikevel..... I "bruksanvisningen" står det jo nettopp at man skal fullføre og viktigheten av det. At den kan gjennomføres så mildt eller strengt som ønsket spiller vel ingen rolle.Det er jo gjennomføringen som er viktig.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #24 Skrevet 13. november 2007 Nei, ikke noe verre enn at du har gitt barnet signaler som ikke gjelder allikevel..... I "bruksanvisningen" står det jo nettopp at man skal fullføre og viktigheten av det. At den kan gjennomføres så mildt eller strengt som ønsket spiller vel ingen rolle.Det er jo gjennomføringen som er viktig. Uansett, i det store og det hele så er det jo trygghet det handler om. I følge meg selv så er ikke så små barn klare for å "klare seg seg på egen hånd"
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå