Gå til innhold

Og/å - hvordan lære bort dette?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har en fjortis som har et veldig godt språk, men når det kommer til og/å, har han masse feil.

Hvordan kan jeg forklare han dette på en forståelig måte? Jeg har nemlig en tendens til å forvirre han enda mer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, "å" er infinitivsmerke og kan derfor bare stå foran verb i infinitiv.

"Og", derimot, er et bindeord som binder sammen setninger, deler av setninger og ord. Det kan stå foran alle typer ord.

Problemet kommer når det er snakk om to sidestile infinitiver. Sakser inn litt fra Riksmålsforbundet:

"Han kan lese og skrive.

Vi kan teste om vi gjør det riktig på flere måter:

1. Prøv deg frem ved å sette inn både-og: Han kan både lese og skrive.

2. Prøv å sette de to infinitivene i preteritum (fortid). Han leste og skrev. Da ser du klart at det dreier seg om to sideordnede handlinger."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du allerede har et verb, (gjøreord) i en setning bruker du og.

Å brukes FØR et verb eller gjøreord...

Det syns jeg er en meeeeeget enkel og grei måte å forklare det på.

eks: han liker å lese...

han liker å lese og høre musikk.

Og er også ordet du bruker for å binde sammen andre typer ord og setninger. Å brukes derimot bare før verb eller gjøreord.

Eks: Å lese bok.

Ei bok og et papir

Gjøreord er enkelt ord for verb. Lettere å bruke i hodet når man tenker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og" og "å" er vrient, gitt... jeg vet ikke reglene (bortsett fra de mest elementære), men jeg tar det på gefühlen. Stort sett blir det rett. Takk for tips her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Vel, "å" er infinitivsmerke og kan derfor bare stå foran verb i infinitiv.

"Og", derimot, er et bindeord som binder sammen setninger, deler av setninger og ord. Det kan stå foran alle typer ord.

Problemet kommer når det er snakk om to sidestile infinitiver. Sakser inn litt fra Riksmålsforbundet:

"Han kan lese og skrive.

Vi kan teste om vi gjør det riktig på flere måter:

1. Prøv deg frem ved å sette inn både-og: Han kan både lese og skrive.

2. Prøv å sette de to infinitivene i preteritum (fortid). Han leste og skrev. Da ser du klart at det dreier seg om to sideordnede handlinger."

Dette er etter min mening den mest korrekte og enkleste forklaringen. Da jeg gikk på ungdomsskolen lærte vi de testene av norsklæreren, og dermed satt det. Hadde ikke en eneste og/å-feil etter jeg lærte å teste på den måten, og jeg bruker testene fremdeles. (Fryktelig mange år etter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...