Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hurra, vi har kjøpt oss leilighet. Det er så gøy, endelig noe som er bare vårt. Men hele leiligheten må gjøres noe med, alt må males/tapeseres, tepper må fjernes, bad må fikses......osv osv!

Vi har ikke spsielt god råd etter å ha kjøpt leiligheten, men litt MÅ vi ta oss råd til slik at det blir "levelig". Det blir desverre ingen nye møbler, vi får klare oss med det gamle. Men jeg har så lyst til å få det litt stilig.

Jeg tar oppussingstips imot med stor takk, og om noen har ideer på hvordan får det stilig selv med svigermors gamle brune sofa, må dere gjerne gi de til meg. :blunke:

Videoannonse
Annonse
Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Skulle gjerne ha hjulpet deg men da må vi ta det via PM- hvis ikke blir denne tråden også stengt.

Minnie

Skrevet

Hva slags sofa er det da?

Skinn eller tekstil?

Hvis det er løse puter i den, så kan du jo lage et trekk/overkast til sofaen og trekke om putene i samme stoff.

En brun sofa trenger ikke å være umoderne og stygg heller.

Hvis den er i tekstil, så kan du jo spe på med noen puter i andre nyanser av brunt og et innslag av f.eks beige.

Frisk opp med gardiner og andre småting. Møbler av tre kan jo males i andre farger for å bli "nye". Det gjelder bare å bruke fantasien. Maling koster jo som regel det samme i alle verdens farger.

Hvis dere leter litt rundt, så kan dere finne billige løsninger for gulvet. Parkett og laminat er ofte på tilbud og kjøper dere mye om gangen så får dere gjerne litt rabatt om dere spør. Man blir som regel aldri tilbudt rabatt, men man får det hvis man spør.

Gjest Ikke innlogget Vega
Skrevet

Kanskje det er tregulv under teppene/linoleumet? Lei en slipemaskin og slip gulvet, kjempefint. Må lakkes et par strøk.

Gammel kjøkkeninnredning: Puss skapene, skuffene med sandpapir, evt. sparkle hull og andre uregelmessigheter, deretter maling, også i hyllene om de er fæle. Kjøp nye håndtak til skap og skuffer, og selvsagt treplater til benken. (kan oljes, eller lakkes)

Dra gjerne taket litt ned noen cm (7 - 40 ettersom hvor høyt det er under taket og hvor stort rommet er), og mal en hvit kant øverst på veggene = bedre romfølelse. Kan også ha en pyntetapet-list som skille mellom der taket er dratt ned og veggen "begynner", men behøves ikke.

Dører kan males og byttes håndtak på. Vær nøye når du sparkler dør og vinduskarmer, skjul alle sprekker før du pusser og maler = gir helhet. Bruk oljebasert maling på kjøkken, og karmer.

Dersom badet skal utsettes, men er stygt m. gammel mønstrete tapet osv. så mal tapetet med oljebasert maling. (Vask først for å fjerne gammelt fett, har spesialvaskemiddel på malingsbutikken). Bytt ut knagger osv.

Ta med en mengde fargeprøver hjem og studer dem i rommet der de skal brukes, både i dagslys og stuelys.

Dersom det f.eks er fliser på kjøkkenet i en farge du ikke liker, kan du ved hjelp av andre farger likevel trives med flisene. Hadde en gang babyrosa fliser som et utgangspunkt, malte skapdører i en sjøgrønn farge med mye grått og veggene i en lys varm oransjegul. Vanskelig å forklare, en liten fargeforskjell, så blir det katastrofe... Må studere virkningen i forskjellig lys.

Men du kan gjøre mye med få midler. Jobb blir det, men det er jo gøy!!

:D

Skrevet

Mye bra tips i innleggene over her! Og hva fliser angår, så går det faktisk an å male på disse også. Du bruker først en slags heftegrunn (malingbutikken vet hva jeg mener) og så maler du med våtromsmaling. Ikke nødvendigvis en løsning som varer i årevis, men en glimrende midlertidig løsning! :kgsmil:

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for tips. Har vært borte i lang tid....påskeferie osv.... Jeg tenker så det knaker når det gjelder oppussingsprosjektet vårt. Jeg tror vi har bestemt oss for å pusse opp badet skikkelig fra bunnen av. De andre rommene blir det maling/tapesering. Jeg ser på fargekart til jeg blir tullete i hue :sjokk:

Noen gode tips angående farger? Synes det er så vanskelig når det gjelder farger, for jeg har så lett for å bli lei av dem. Tror det må bli noe lyst.

Så er det skapdørene på kjøkkenet da, de må også males, men alt kan jo ikke vært hvitt heller......

Og sofan til svigermor er fortsatt veldig brun og ikke spesielt vakker, men den gjør nytten sin. Tenkte jeg kunne sy nytt trekk på den (om jeg klarer da)

Tar gjrene imot flere tips :D

Skrevet

Jeg synes det er veldig vanskelig med valg av farger ut fra små fargekart, hvordan fargen blir på veggen vil avhenge av lysforhold m.m. Et tips er å kjøpe små prøvebokser med noen farger og male et lite område av veggen. La det stå noen dager og se hvilken farge som ser ut til å passe best.

Jeg er tilhenger av lyse farger, men det er jo så utrolig mye å velge mellom :o Når det gjelder kjøkken så kan det være lurt å ha en lys farge på skapdørene, på en mørk flate vil håndavtrykk etc. vise mye bedre. En venninne malte kjøkkenskapene med Caffe Latte og veggene litt mørkere brun (husker ikke fargen i farten). Sammen med en sort laminat benkeplate ble det kjempestilig!

Jeg er selv på jakt etter lyse farger til gang og barnerom, så gi et lite vink dersom du finner den "ultimate fargen" da :wink:

-valla-

Skrevet

Det er veldig vanskelig med kjøkken synes jeg. Klarer liksom ikke å bli kvitt tanken om blå skap jeg da.......(men jeg er litt blå av meg jeg da). Men jeg burde kanskje begynne å fri meg fra tanken. Har tenkt en del på lyse vegger, blå skap og grå fliser.......Men jeg blir liksom ikke enig med meg selv.

Når det gjelder stue så blir det lyse vegger, det er helt sikkert, men jeg synes alle de lyse fargene (som er "nesten hvite") er så like. Så at i en annen tråd her anbefalte en eggeskallhvit, kanskje jeg skal se etter den.

Hadde tenkt til å ha gangen grønn helt til i går kveld, da ville jeg ha den hvit også......jeg er vist ikke så vågal jeg......

Vil gjerne ha flere tips med farger.... :D

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg syntes du skal prøve blå skap siden du er "blå av deg". Følger du magefølelsen din og tør prøve ting litt utover det sikre hvite, da får du et hjem fylt med personlighet, et hjem som DU trives i. Jeg er "rød" og syntes hvit i forskjellige nyanser er en fin basisfarge, men jeg må ha noe rødt rundt meg for å trives.

Skrevet

Enig med Mie!

Hvis du ønsker deg blå skap, så GO FOR IT!

Velg heller en nøytral farge på veggene.

Ikke hør for mye på andre og ikke se på trender.

Tenk etter og føl deg fram.

Du har sikkert sett et kjøkken som du har falt for en eller annen gang?

Les magasiner, titt på kjøkkenutstillinger og finn noe du liker. Så hermer du!

Gjest Ulvinne
Skrevet

Hei, jeg hadde bare lyst til å gi deg et lite råd.

Hvis du skal pusse opp badet fra grunnen, bør du særge for at det blir utført skikkelig fagarbeid som oppfyller kravene i den nyeste våtromsnormen. Du må også sørge for at du får papirer på at dette er skikkelig gjort.

Nå vet jo ikke jeg hvordan du bor, men jeg bor i et borettslag i Oslo der alle badene skal pusses opp felles. Enkelte beboere har allerede pusset opp badene, men ettersom de ikke har papirer på at membranen er god nok, slipper de ikke unna fellesoppussingen og nye fliser må rives opp.

Gjest lille blå (uinnlogget)
Skrevet

Tusen takk for råd og tips. Jeg skal høre med både boretslaget og han som skal utføre arbeidet (som jeg vet er skikkelig flink). Må vel kanskje søke om lov også....

Når det gjelder skapdørene bør jeg vel kanskje gå for min mageføelse......men jeg skifter jo mening hele tiden....pokker, det er jammen vanskelige valg.... :blunke:

Skrevet

Jeg skal også male kjøkkeninnredningen min - frem til vi får nok penger til å pusse opp hele kjøkkenet (det er ikke det som er først på prioriteringslista, for å si det sånn), men jeg vet ikke hvilken farge jeg skal male skapene i.....

Veggene har en skikkelig "gyselig" farge, nesten som de lyseste fargene på siden her (nesten samme farge som innlegget til lille blå over her)

Tror nok ikke det blir aktuellt å gjøre noe med veggene i denne omgangen, men har dere noen idée om hvilken farge som kan passe til dette???

Jeg har absolutt INGEN formening om det!!!

*hjelp*

Gjest gjesta
Skrevet

Veggene har en skikkelig "gyselig" farge, nesten som de lyseste fargene på siden her (nesten samme farge som innlegget til lille blå over her)

*hjelp*

Bunnfargen i Lille Blå sitt innlegg er da ganske lys og nøytral? Så i Bonytt at de hadde malt en gammel kjøkkeninnredning nøttebrun. Det ble ganske tøft til beige vegger, men avhenger selvsagt av stilen ellers, lett for at det kan bli litt trist. De hadde skiftet ut håndtakene med noen billige og tøffe fra Ikea i litt gammeldags, stål - stil. Syntes det ble tøft.

Ellers kan du jo male de lyse i en helt nøytral farge, og så male f.eks høyskap med tavlemaling.

Skrevet

Veggene har en skikkelig "gyselig" farge, nesten som de lyseste fargene på siden her

JEg tror kanskje jeg hadde gått for en blå farge jeg. Tror at det kunne stått bra til den fargen. Eller en grønnfarge...litt mørk olivengrønn kanskje.

Noen ganger lurer jeg på om jeg vet klarer å finne noen farger som ikke er blå.....er vist helt hekta på blått jeg....

Jeg har to soverom jeg som jeg også skal male, begge rommene vil også bli brukt som arbeidsrom, så jeg må ha det litt koselig der inne også. Det vil bli blå gardiner (bombe) i begge rom. Og i det ene rommet skal det stå en mørk mørk brun seng + nattbord, gulvet vil være behandlet furu. Noen ideer om farger på veggene.....???? Eller skal jeg gå for hvit her også.....????

Gjest gjesta
Skrevet

Med hvite vegger, marineblå gardiner og mørkebrun seng får du et maritimt preg over rommet. Syntes det er tøft jeg.

Personlig er jeg ikke "blå", så kanskje jeg ikke er den rette til å gi deg tips om farger :ler:

Skrevet

Det er igrunnen rart det at man "er forskjellige farger". Jeg nå halveis bestemt meg for tre rom, men jeg vet ennå ikke hvilke farger jeg skal ha på et av soverommene og i gangen.

Ellers så var det den sofan til svigermor som vi skal arve da....den er grusom, men det er det vi har. Det er en typisk sen 70 talls soffa i brunt stoff. Den er ikke spesielt slitt, så den ser jo pen ut. Men jeg skulle gjerne ha fiksa litt opp med puter eller no.....ideer. Har noen forslag til litt kule puter?

Skrevet

Jeg er rød og gul jeg :D ! Blått er absolutt ikke meg!

Men over til saken: Hva slags stoff er denne sofaen i da? Er det grovt og melèrt eller fløyelsaktig?

Jeg tror at jeg ville brukt puter i en annen brun nyanse og puter i beige og kanskje et innslag av en annen farge som du har på et møbel eller en vegg (de blir det liksom normalisert litt).

Brune sofaer tenger slett ikke å være stygge selv om de er brune.

Tror at det kan være lurt å velge noe annet enn et 70-talls stuebord/salongbord til denne sofaen.

Jeg ville også prøvd å ta igjen den brune fargen et annet sted i rommet slik at det blir gjennomført. For eksempel en pute i en stol eller en løper på et bord.

Skrevet

Opp-pussing er gøy............ bare det ikke tar for lang tid...... :roll:

Da jeg flytta inn her å la jeg strie-tapet på kjøkkenet - og malte den.

I ettertid har jeg malt den om igjen - i en grønnfarge. I "samme slengen" så pusset jeg også opp en gml. kjøkkeninnredning.......... malte den, laserte (som ga en utrolig fin effekt) - samt at jeg pyntet dører og skuffer med sånne pyntelister. Disse pyntelistene får du i både buede og rette varianter......med div. typer hjørner. Jeg malte mine - i samme fargen som kjøkkenveggen......... Vips - jeg fikk et helt nytt kjøkken jeg!

Men det tok litt tid - og det ble litt arbeid da. Kostet ikke mange penger - bare mange timers arbeid.....*sukk* Men utrolig gøy når det ble ferdig da.

Brun sofa *hmmm* - det jeg kommer på i farta, hvis du da ikke kan trekke den om......... er massse puter i friske farger (i "match" med vegger/gardiner) + et pledd kanskje??

Utrolig mange muligheter........kanskje FOR MANGE!!!!! :ler:

Lykke til hvertfall :kul:

Gjest gjesta
Skrevet

Sier meg enig med Lea ang sofaen. Brunt er jo moderne, selv om sofaen ikke er siste nytt kan den bli flott hvis du understreker det brune med sofaputer og pledd i jordfarger dersom dette står til farvevalget forøvrig. Beige, brune og olivengrønne puter passer godt til. Ta gjerne brunfargen igjen i noen annet, f. eks noen lysestaker i mørkebrunt tre e.l.

Kos deg med oppussingen Lille Blå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...