Gå til innhold

Hva gjør jeg nå?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg bil for første gang i august. Da jeg omregistrerte bilen, sa de på Biltilsynet at jeg måtte ha bilen til EU-kontroll i november.

I dag gikk jeg inn på Naf.no for å bestille time. Da ser jeg at bilen min egentlig skulle ha vært på EU-kontroll i tidsrommet 01.06-31.10 og nå er jo det for seint. Det står videre at det ikke er sikkert jeg får bilen godkjent siden tidsfristen er utgått.

Hva gjør jeg nå? :gråte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar det helt med ro og bestiller time til EU-kontroll snarest mulig. Så lenge du ikke har mottatt avskiltingsbegjæring p.g.a. manglende EU-kontroll, og det skjer vanligvis først en måned etter at fristen er utløpt, skjer det ingen verdens ting. (Ikke etterpå heller for så vidt, bortsett fra at bilen vil bli avskiltet hvis noen som holder på med den slags kommer over den ved f.eks. en teknisk kontroll etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du da har et bilnummer som slutter på 0. Da skal du normalt få en purring ganske snart, og så får du november som en ekstra måned.

Brevet om manglende kontroll går automatisk ut til alle som ikke har innmeldt godkjent kontroll innen vanlig frist. Du vil nok derfor få brevet, men dersom bilen din blir godkjent i dag, er det bare å se bort fra brevet.

Men det kan også hende at biltilsynet har lagt inn litt lengre frist for deg pga eierbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_gjest_*

hei jeg kjøpt meg en bil som skulle vært på eu kontroll i 2006 ,siden den tiden ingen som brukt bilen fra den daton ,for jeg problemer a for god kjenning bilen nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bare bestill time som vanlig, men vær oppmerksom på at du bør kjøpe prøveskilt som du bruker når du kjører til verkstedet fordi bilen høyst sannsynlig er begjært avskiltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk leo for tipsen, men jeg lurer på en ting til jeg har ikke fått noe advarsel fra Biltilsyne ,hva skjer hvis jeg ble stoppet av kontrol for jeg bot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner ikke med at du har omregistrert bilen siden dette ikke ville ha gått ved manglende EU-kontroll og da er det forrige eier som har mottatt avskiltingsbegjæringen. Hvis bilen nå er registrert i ditt navn, er opplysningen om manglende EU-kontroll sannsynligvis feil.

Blir du stoppet i en eller annen form for kontroll, blir skiltene inndratt og for å få dem på igjen må du sørge for å få bilen EU-godkjent i tillegg til at du må betale et gebyr for å få ut igjen skiltene (Ca. 1.300 kroner hvis jeg ikke husker feil). Skiltene blir også inndratt (D.v.s. klippet av) hvis du parkerer på offentlig sted hvor slike kontroller foregår).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peugeot 607

HEI LEO jeg har kjøpt meg en bil som mangler betaling omregestering avgjif hos tidlegere eiren kommer jeg å betale doblt omregistrering avgjift når jeg skal omregestrere bil på mitt navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglende betaling av omregistreringsavgift betyr at bilen aldri formelt sett har vært registrert på den du kjøpte bilen av og at en salgsmelding underskrevet av ham/henne er ugyldig inntil omregistreringsavgiften er betalt. Slikt bør man sjekke grundig før man kjøper bil, men når gjort er gjort og spist er spist, må enten den du kjøpte bilen av betale den første omregistreringsavgiften og du din. Hvis vedkommende ikke er villig til det, må du betale begge for å få bilen registrert på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei stor på mangler lapp til eu god kjent ,lastavhengig ventil sitter fast(2)

co>0,5./. (CO>0,3./. for bile førstegangsregistrert etter 1 juli 2002)på tomgang.(2)

hva betyr dette er det kostebar for reparastion? .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei idag den 14.12.2007 var jeg på etter kontrol til bilen min og den ble godkjent,men bare fram til 31.08.2008 hvorfor ikke 2 år som vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...