Gå til innhold

Unngå at kaka hever seg


Gjest milkyway

Anbefalte innlegg

Gjest milkyway

Nei jeg har lagd en eneste sjokoladekake i hele mitt liv, og det gikk bra, helt til den begynte å heve seg og bli gravid inni ovnen! :kjefte:

Er det derfor folk tar gaffel gjennom kaka, som traktor på jordet? If you knowe what i mean? For da skal jeg gjøre det neste gang.

Thænks for svar hvis jeg får!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kakene mine pleier ofte også å bli litt "gravide". Muligens fordi jeg alltid tar litt mer av ting som bakepulver.. Dette "løser" jeg ved å la kaken kjøle seg ned på en rist, men den "gravide" delen ned, da blir den alltid fin og rett, bare "press" det inn :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det derfor folk tar gaffel gjennom kaka, som traktor på jordet? If you knowe what i mean? For da skal jeg gjøre det neste gang.

Gaffeltrikser er ikke derfor, hverfall ikke hvis det er det jeg tenker.. Jeg bruker selv ikke gaffel men bakepinner (?). Når du stikker pinnen/gaffelen ned i kaken ser du om det er noe deig igjen på pinnen. Fester det seg deig på den, er den ikke ferdig..

Siden jeg bruker pinne vet jeg ikke om det samme gjelder gaffler, og om det er derfor folk bruker det, men hvis du ser noen stikke en pinne i kaka, er det for å sjekke om den er ferdig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde unplugged

De fleste kaker hever seg litt, spesielt i rund form, syns jeg.

Legg den opp ned på rista, eller kutt av bulen før du tar glasur på, det går helt fint.

Gaffeltrikset (var det det du kalte det?) er vel helst for å lage mønster i glasuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milkyway

Men nå var det snakk om en kake i firkantform som skulle stå 20-25 min, men ble stående i 50 min, og var ennå ikke stekt der den hadde hevet seg. Svidde seg heldigvis ikke da, men kan det ha stått feil på minutter da?

For mye bakepulver? Tullprat, jeg fulgte oppskriften og tok nøyaktig så mye det sto, så ikke kom her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men nå var det snakk om en kake i firkantform som skulle stå 20-25 min, men ble stående i 50 min, og var ennå ikke stekt der den hadde hevet seg. Svidde seg heldigvis ikke da, men kan det ha stått feil på minutter da?

For mye bakepulver? Tullprat, jeg fulgte oppskriften og tok nøyaktig så mye det sto, så ikke kom her!

Det kan være litt vrient det der med kaker og steketid og sånn. Ble den god da den var ferdig, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milkyway

Yeah, vi hadde den til kvelds og frokost, og frokost i dag også :tommelsmil: Men det er nok bare fordi vi ikke har kommet til midten ennå, mulig den er deigete der.. men jeg har sagt "Du spiser den der på eget ansvar" så jeg har gjort mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan det hende at ovnen din ikke steker jevnt??

Mine kaker bruker og å bli "gravide", men jeg har aldri opplevd at den ikke er gjennomstekt etter angitt tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...