Gå til innhold

Spise hver 3. time - øker forbrenningen?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Lurer_*
Skrevet

Hei,'jeg bare lurer, er det sånn at hvis man spiser litt hver 3. time, så øker man forbrenningen? Altså ikke spise mye hver 3. time, men litt? Jeg har begynt å spise hver 3. time, klokka 6.30, 9.30, 12.30, 15.30 og 17.30 og kanskje også et lite knekkebrød eller youghurt ved 8 tiden på kvelden, for at jeg ikke skal være så sulten når jeg legger meg.. Er dette mye spising? Må nevne at jeg spiser ikke mye de gangene jeg spiser, kanskje litt mer til middag, men mindre enn jeg pleide.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig det er en myte at det øker forbrenningen, men det som er lurt med å spise hver time er at du ikke blir desperat sulten, men holder blodsukkeret stabilt og derfor unngår du å småspise ting du ikke skal ha i deg - så på sikt vil det uansett være en god vane :)

Skrevet

Nei, Gjest_Lurer_*, sånn er det nok ikke. Men du tar ikke helt feil likevel.

Fordelene med å spise lite men ofte (for eksempel ei halv brødskive hver annen eller tredje time) er flere. Først og fremst minsker du magevolumet. Er du vant til å spise sjelden, og da er skamsulten, blir det lett til at man eter megaporsjoner, og presser nedpå til man ikke greier mer. Over tid øker dette størrelsen på magesekken, og du får plass til mer mat, hver gang du må tilfresstille sulten. Ved å spise lite, men ofte, og da helst noe som avgir energi langsomt, som grovt brød, oppnår du at du unnslipper disse hungerskickene, ved at du jevnt sørger for å ha den metthetsfølelsen jevnt blodsukkernivå gir deg. (Hungeren fra en mage som er vant til å få trøst og belønning i form av mat og gotder, er kun viljestyrke og endrede belønnings- og sørgemetoder som hjelper mot). Blodsukker stiller kun kroppens fysiske sult.

Ved for eksempel å lage et smørbrødfat, som du har stående klart i kjøleskapet, og bruke et varsel på mobilen, kan du sørge for å få i deg et halvt smørbrød og et glass vann, med jevne intervaller. Selv mistet jeg fjorten kg på den måten, for noen tiår siden. Det, og at jeg begynte å gå mer. Og sluttet å dra i butikken på tom mage.

Etter noen uker på denne "kuren" hvor jeg ikke var nøye på hvaslags pålegg jeg brukte, begynte jeg å lage mer "grønne smørbrød" og småporsjoner med middag. Det ble ikke noe ork å følge opplegget, og livvidden krympet markant, selv om vekta sank langsommere enn jeg hadde ambisjoner om. Samtidig begynte jeg å regne litt på hvor mange Kcal jeg forbrente ved å bevege meg, og prøvde halvhjertet å holde matinntaket rundt basalforbruket (det antall kalorier man forbrenner kun for å oppretholde livsfunksjonene, altså det som skal til for ikke å øke eller minke i vekt om man ligger og sover et døgn.) Skifta fra H-melk til lettmelk, etter at jeg fant ut hvor langt jeg måtte gå for å forbrenne melka jeg drakk til maten. Osv.

Etter noen måneder (to eller tre, husker ikke helt nå) begynte kuren å miste effekt. Kroppen begynte å venne seg til et lavere kaloriinntak, og begynte å kompensere. Vektreduksjonen ble redusert. Men det er da det er så deilig at man kan øke kaloriinntaket en dag, for å "restarte" forbrenningen. Der er alltid en bursdag, morsdag eller fastelavn, eller noe som krever et bløtkakestykke, eller noe som bugner av krem eller sjokoladeglasur. Mmmm! Klart man skal unne seg det. I alle fall en til to ganger i måneden. Hvis ikke man kan unne seg noe fett og godt av og til, trenger man hjelp. Og resultatet var at forbrenningen igjen fjernet uønskede deler av meg. Men ekstrabonusen var at når jeg tidligere ville vært rede til å forsyne meg med rombolle nummer to, så måtte jeg gi tapt midtveis i den første. For magevolumet tillot ikke lengre overdrevne porsjonsstørrelser.

Skal vi se. Konkludere ja... Øke forbrenningen? Ja, spis lite ofte, men sunt , grovt og magert. Feir seieren med noe digg en til to ganger i måneden. Og tillat deg minst to sprekk i måneden, slik at du ikke avslutter fordi det føles som et nederlag, men som en ikkeplanlagt belønning, hvis hensikt er å nullstille kroppens sparemodus.

Oi. Ble omfattende og detaljert. Håper du fant svaret du søkte et eller annet sted inneklemt her. Lykke til. : )

Gjest Gjest_Lurer_*
Skrevet

Oj, tusen takk for info Kamikaze, jeg spiser nemlig kun grove rug knekkebrød for tiden. 2 på morgenen, og 3 til lunsj, og bare det er med på å minke magesekk volumet mitt, har allerede begynt å merke at magesekken er vant til så lite, fordi jeg blir faktisk mett av dette. I mellom tiden spiser jeg enten en Nutrilett bar, og kanskje litt frukt på mellomåltid nr. 2, til middag blir det vanlig, men dog litt mindre enn jeg pleier. Noen ganger tar jeg en youghurt eller et knekkebrød sånn ved 8 tiden på kvelden, kun fordi jeg ikke orker å legge meg sulten.

Men jeg må tro at det ikke er særlig sunt å ikke spise på dagen, men spise kun på ettermiddagen/kvelden?? Slik som denne bodybuilderen gjør. Å dra på jobb/skole uten å ha spist, kan da ikke være særlig sunt for hjertet eller konsentrasjon. Da jeg ikke spiste hver 3. time, merket jeg at jeg småspiste mye mer, spesielt da jeg kom hjem fra jobb. Så sulten, og før middag, småspiste jeg fra skapet og kjøleskapet før middagen var ferdig. Da middagen var ferdig, var jeg ikke lenger sulten, men spiste middag allikevel.

Takk for råd.

Skrevet

For meg er det usunt å spise hver 3. time, jeg får ortorexiske tendenser ganske fort... har prøvd flere ganger, men når jeg må spise etter en klokke uten å være sulten blir det mindre og mindre mat, slik at jeg plutselig oppdager at jeg har spiset noe ala 5 reddiker, 4 rugsprø knekkebrød med agurk, et eple, to gulrøtter og en banan hele dagen... hvordan får man spist middag når man ikke er sulten? Og så blir jeg så "sunn" at jeg trener som en gal, og så stikker plutselig alle bena mine ut, folk rundt meg begynner å mase, og så går jeg tilbake til kun frukost og middag og får BMI på rundt 20 igjen. Så det er ikke alle det "riktige" fungerer for. (Men genialt som slankemetode...) Men jeg småspiser aldri uansett da.

Skrevet

På en annen side så vil stadig småspising føre til hull i tennene

Gjest Kristin_
Skrevet

... Og syreskader. Pluss at det er for mange vanskelig å gjennomføre i praksis. I tillegg gjør det at man må tenke mat nesten hele tiden, som ikke er gunstig når man slanker seg og gjerne har hatt mye matfokus i utgangspunktet.

Skrevet

Men kan noen definere hva som er et stort/lite måltid? Ei halv brødskive er jo seff lite.

Hva med en yoghurt og en neve, eller mer, musli? Jeg synes det er lite, men i følge Fedon et fullverdig måltid.

Det samme med to knekkebrød og magert pålegg. Jeg har lyst på mer, mer, mer!!

Ser godt poenget med oppblåst mage etter store måltid(en box tunfisk og 1/2 pose wokgr.saker), for det opplever jeg.

Gjest Kristin_
Skrevet

Musli og yoghurt har ganske mye kalorier. Så skjønner at det er et "fullverdig" måltid. Men som sagt, i hvertfall som min høyst subjektive erfaring, så blir jeg langt mer sulten når jeg spiser oftere. Det er kanskje dette noen feilaktig tolker som at forbrenningen øker. Men igjen så er det viktig å si at det ikke finnes noe riktig eller galt mtp. dette, men det finnes riktig for deg og riktig for meg, og det trenger ikke være det samme :) Fordeler og ulemper med begge metoder.

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Det enkleste, syns jeg, er å lytte til kroppen og bare spise når man er sulten. Spiser ofte og lite selv, men venter til jeg er sulten, følger ikke noe opplegg av noe slag.

Skrevet

Funker sikkert som slankemetode, for jeg mister ihvertfall appetitten om jeg må spise så ofte. Men særlig sunt er det neppe å aldri la fordøyelsessystemet hvile.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...