Gå til innhold

Hvordan vaske en do?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hjemme er doen rett attmed dusjen. Jeg vasker med vaskemiddel og svamp, og spyler alt med dusjen etterpå. Veldig enkelt og greit.

Nå skal jeg vaske et sted der det bare er do, ikke dusj. Dermed kan jeg ikke skylle. Hva skal jeg gjøre da? Problemet er å få vekk såperester og lo og slikt til slutt.

Hva bruker du? Egen doklut, bøtte, vann, vaskemiddel, eller noe sånt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir vel det samme som å vaske hva som helst annet, men den kluten du har vaska doen med, bruker du selvsagt ikke noe annet sted etterpå. Jeg pleier å ta resten av badet først, og så tar jeg dassen som siste post på programmet og legger kluten til vask når jeg er ferdig.

Hvis det bare er en kjapp overtørking det gjelder, så kan du også bruke dobørsten innvendig og papir og jif på kanten, setet og ellers rundtomkring. Det kan du jo trekke ned etterpå.

Gjest Madre Mia
Skrevet

Her er min prosedyre i do-vask:

Kattevask-metoden: Spruter WC-rens ned i do, og mens den virker, sprayer jeg med Jif rundt på doen forøvrig og tørker med papir. Er det nødvendig, skurer jeg litt med do-børsten nedi doen. Deretter tar jeg en fuktig mikrofiberklut og tørker over dosetet og porselenet tilslutt. Av og til har jeg en sprayflaske klorinvann som jeg sprayer over der jeg ser det er flekkete (på gulvet foran doen for de som har smågutter)

Grundig-vask- metoden: Spruter WC-rens i doen og lar det virke lengst mulig. Så blander jeg vaskevann i bøtta, litt Ajax og en dæsj klorin og vasker over doen utvendig, på kanten og do-setet med mikrofiberkluten oppvridd i såpevann. Så skrubber jeg nedi skåla med dobørsten før jeg vrir opp mikrofiberkluten i rent vann og tørker

over setet. Ferdig!

Gjest tullfrid
Skrevet

Bruker ofte de "skitne" håndklærne etter dusjing til å gnikke over vasken og evt. tørke over dolokk/sisterne/knott og de støvete dosidene. Håndklærne er passe fuktige og skal likevel i vaskemaskinen etterpå.

Inni doen bruker jeg dobørste med Jif eller domestos. og rundt ringen og de andre ekle stedene sprayer jeg med Jif og tørker av med store mengder dopapir, som jeg trekker ned etterpå.

Skrevet
[...]litt Ajax og en dæsj klorin[...]

Jeg trodde det var helt fy-fy å blande klorin med andre vaskemidler fordi det ble dannet kloringasser som er svært skadelig å innånde. Kanskje det bare gjelder salmiakk + klorin?

Jeg vasker doen oppi med klor.

Og resten av doen med grønnsåpevann.

Har en egen vaskebøtte til doen, og vasker kluten på 95 grader etterpå.

Gjest antigartner
Skrevet
Jeg trodde det var helt fy-fy å blande klorin med andre vaskemidler fordi det ble dannet kloringasser som er svært skadelig å innånde. Kanskje det bare gjelder salmiakk + klorin?

Det gjelder klorin og salmiakk, ja.

Jeg har i alle fall ikke dødd av klorin i annet såpevann.

Skrevet

Hei...Madre Mia sin metode er omtrent samme som min men jeg kjører "utvidet kattevask" :jepp: Det vil si at jeg bruker alltid bare sprayflaske som inneholder sånn ca dette: 50% wcrens, 25% vindusspray og 25% vann. Sprayer på overalt nede i doen og lar virke, mens jeg tar det yttre, og da er det papir som gjelder: Det går med ca 4 meter Torky til en nokså grundig vask:ca 1m til topplokket med knotten og sidene, ca 1m til utsiden og innsiden på lokket(i den rekkefølgen, ja), ca 1m til oversiden og undersiden på setet inkl.overkanten pa selve dassen til sist (og i den rekkefølgen, ja) og til sist 1 m til å shine over utvendig. Jeg pleier ikke å ettertørke, men snur alltid papiret slik at setet dras over med helt fresht papir til slutt og tørker det helt tørt. Papiret brenner jeg i ovnen eller man kan spyle det ned. Til sist tar jeg dobørsten o skrubber ivei inni til det blir rent.

Dette er type vaskebyrå metode - jeg drev en stund med det og lærte masse som var til hjelp i huset etterpå må jeg si...Ingen proffer ville finne på å spre do-bakterier med hjelp av klut.....så da gjør ikke jeg det heller :-)

Lurt å ha wcrensen fremme forresten slik at "uheldige" do-brukere kan gjøre rent etter seg selv...Av den samme grunnen pleier jeg å ha en eske wc-servietter tilgjengelig på vår do...sånn at om noen til eventyrs synes det ikke ser bra nok ut så kan de vaske over selv før de setter seg...

Ha en god vask!

Hilser

Mirre

Skrevet

Spray på, la virke en liten stund - tørk av med papir.

Skrevet

Jeg vasker doen utvendig først med vaskevann med ajax tilsatt ren salmiakk. Nedi bruker jeg etter behov, dog som regel jif. Her skrubber jeg med engangssvamper godt, både nedi og oppunder renna der vannet kommer ned. Klutene går alltid i vaska etterpå, mens svampen kaster jeg i søplebøtta.

Når det er behov for det heller jeg litt klorin i toalettskåla og lar samtidig toalettkosten stå der. Så skyller jeg ned og alt er rent og pent.

Jeg trodde faktisk det var salmiakk i ajax og har derfor ikke blandet dette med klorin. Jeg kikket nå og kunne ikke se at det var salmiakk, så da kan jeg jo blande dem likevel. Tror en tidligere utgave av ajax har hatt salmiakk som ingrediens. Klor og salmiakk sammen er ikke bra, og skaper gass som er farlig å innhalere.

Skrevet
Det går med ca 4 meter Torky til en nokså grundig vask:ca 1m til topplokket med knotten og sidene, ca 1m til utsiden og innsiden på lokket(i den rekkefølgen, ja), ca 1m til oversiden og undersiden på setet inkl.overkanten pa selve dassen til sist (og i den rekkefølgen, ja) og til sist 1 m til å shine over utvendig. Jeg pleier ikke å ettertørke, men snur alltid papiret slik at setet dras over med helt fresht papir til slutt og tørker det helt tørt. Papiret brenner jeg i ovnen eller man kan spyle det ned.

Det er ikke noe bra triks å spyle ned Torky i do, og spesielt ikke så store mengder som du her beskriver. Denne typen papir er laget nettopp for IKKE å løse seg opp når det blir vått, dermed kan det føre til tette toaletter og rør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...