Gjest Gjest_Haugtussa_* Skrevet 7. november 2007 #1 Skrevet 7. november 2007 Hei. Vi skal begynne å bygge oss hus, og er veldig fornøyd med planløsning og fasadene. Men nå må vi begynne å ta stilling til alt som skal innvendig... Huset ligger iet boligfelt, men helt inntil skogen, og er et "robust" hus uten å være villmarkspreget, hvis dere skjønner hva jeg mener. Det skal være mørk brunt, og er enkelt i linjene, ikke noe dill og dall... Dette vil vi også skal gå igjen innvendig. Litt natur, men absolutt ikke villmarkspaneler etc. Hva ville dere valgt på vegger, i tak og på gulv? Trapp? Fliser, gjerne med linker til bilde. Kjøkken? Hva ville dere valgt? Takk!
wok Skrevet 8. november 2007 #2 Skrevet 8. november 2007 Jeg synes det er fint at det er få materialer og farger. Selv har vi også et slikt hus du beskriver, og vi har valgt skifer og eikeparkett på gulvene, og eikeinnredning på kjøkkenet. Jeg synes det er enkelt og stilig, uten å bli for motepreget. Ellers synes jeg det er fint med betong, ujålete og "ærlig".
Gjest Helen Parr Skrevet 8. november 2007 #3 Skrevet 8. november 2007 Jeg er enig med siste innlegg. Det er viktig å velge noe som varer lenge, som ikke er altfor motepreget idag. Eikeparkett er varig og holdbart, dessuten liker jeg godt den varme gløden eik har. Skifer er også et fint alternativ i gang og andre rom hvor dere synes det er greit at det er hardt gulv. Selv liker jeg best rektangulære skiferfliser i glatt utførelse, for eksempel Pillarguri Otta-skifer. Videre synes jeg det er viktig at man ikke velger for mange ulike flater i huset. Jeg synes det er fint at farger og materialvalg er gjennomgående, slik at for eksempel vanlige fliser velges i samme gulvfarge som ellers i huset. Vi har selv sikfer i gang og koksgrå gulvfliser på bad og toalett. (Ikke skiferkopi.) Ellers er eikekjøkken lekkert, og i motsetning til for eksempel valnøtt som er veldig i tiden akkurat nå, er det klassisk. Betong er også generelt et materiale jeg liker godt, men jeg vet ikke om jeg synes det er så stilig dersom ikke huset er av betong. Da ville jeg heller ha valgt rene, malte flater, eller eventuelt tre som ikke er preget av for mange kvister og som gråner. Her er forresten link til verdens fineste tregulv, med ekstra brede planker.
pøbelsara Skrevet 8. november 2007 #4 Skrevet 8. november 2007 Her er forresten link til verdens fineste tregulv, med ekstra brede planker. Lekkert!!!
Gjest nextlife Skrevet 8. november 2007 #5 Skrevet 8. november 2007 Bare et lite råd: Stort sett er hus levert med balansert ventilasjon i dag, noe som er veldig bra for inneklimaet. Dersom det finnes allergi/astma i familien, legg opp til å bruke allergivennlige materialer, så får dere full uttelling helsemessig. Undersøk også nøye hvordan de ulike materialene er produsert, så tar dere hensyn til det viktige miljøet vårt også. Det er litt arbeid i å undersøke alt dette, og slike materialer koster gjerne litt mer, men det er vel anvendte penger Vi har vannbåret varme, fra grunnvann, dette kan på det sterkeste anbefales, både for innklima, strømforbruk og miljøet. Lykke til med husbygging
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #6 Skrevet 13. november 2007 Hovedinnlegger her: tusen takk for svarene, godt med nyttige tips. Og gulvene i linken var utrolig fine!!! lir nok eik og skifer vi lander på, og gips på veggene i en nøytral farge. Kjøkken vet vi ikke helt enda da, men haster ikke så med det.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2007 #7 Skrevet 15. november 2007 Hei! Jeg ville tenkt meg om før jeg valgte gips på veggne. Gips vegger er utrolig vanskelig å henge opp ting på. De holder dårlig på ting med tyngde og man får fort stygge merker. Har bodd flere steder, og der det har vært gips vegger syns jeg det har vanskelig å få hengt opp ting. Hvis man i tillegg er litt uheldig å slå døren litt hardt opp kan man fort få et hull i veggen. Ville i hvert fall sjekke andre muligheter. Vi skal snart bygge og vi kommer ikke til å velge gips, utbyggern vår anbefalte heller ikke det. Lykke til med husbygging! Nextlife: Hvor mye måtte dere betale for vann i vann systemet deres? Og har du noen nettsteder som jeg kan sjekke ut? Syns de aller fleste kun reklamerer med luft til luft systemer...
Gjest Asti Skrevet 15. november 2007 #8 Skrevet 15. november 2007 (endret) 😉 Endret 12. mars 2019 av Asti
Gjest nextlife Skrevet 15. november 2007 #9 Skrevet 15. november 2007 Hei! Nextlife: Hvor mye måtte dere betale for vann i vann systemet deres? Og har du noen nettsteder som jeg kan sjekke ut? Syns de aller fleste kun reklamerer med luft til luft systemer... Ja, altså.... Det er jo ganske dyrt, da Vi har i overkant av 300 kvadrat boareal, med vannbåret varme i alle rom. I tillegg har vi en ekstra varmvannstank (den er en del av det vannbårne systemet). Varmvannet i huset varmes opp til 55 grader ved hjelp av den vannbårne varmen, de resterende gradene må tas ved hjelp av strøm. Vi måtte bore ca 180 m ned i jorden for grunnvann. Vi har radiostyrte termostater i alle rom. Dette betalte vi ca 200 000,- for, for 4 år siden. Energiverket her hadde stipulert et strømforbruk på vår bolig på ca 27 000 kWh i året. Vi har et forbruk på ca 14 000 kWh, så det er enormt strømsparende. Vi har montert vedovn, men den er foreløpig kun brukt til å sette telys i. Vi har en konstant temperatur i huset, trenger aldri tenke på om det er varmt eller kaldt nok. Dette, i kombinasjon med balansert ventilasjon gir et helt fantastisk inneklima. Skal se om jeg finner noe info på nettet, da kommer jeg tilbake.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå