Gå til innhold

Trekking av visdomstann


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått trekt en visdomstann i dag. Nå har bedøvelsen gått ut og det kjennes alt annet enn godt ut. Tanna satt temmelig godt og en bit av kjevebeinet fulgte også med (ganske vanlig i følge tannlegen min). Jeg kjenner at det er et diger krater etter tanna og dette blør en del. Hvor lenge må jeg gjøre regning med at det vil blø? Hvor lang tid tar det før krateret har lukket seg og hvor lenge må en gjøre regning med at det gjør vondt?

Akkurat nå er det bare så vidt jeg klarer å svelge pga. at det er så sårt og vondt. Har tatt et par paracet og gjør regning med at det vil hjelpe litt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har fått trekt en visdomstann i dag. Nå har bedøvelsen gått ut og det kjennes alt annet enn godt ut. Tanna satt temmelig godt og en bit av kjevebeinet fulgte også med (ganske vanlig i følge tannlegen min). Jeg kjenner at det er et diger krater etter tanna og dette blør en del. Hvor lenge må jeg gjøre regning med at det vil blø? Hvor lang tid tar det før krateret har lukket seg og hvor lenge må en gjøre regning med at det gjør vondt?

Akkurat nå er det bare så vidt jeg klarer å svelge pga. at det er så sårt og vondt. Har tatt et par paracet og gjør regning med at det vil hjelpe litt.

- Du må regne med at det blir litt idag, og kanskje bittelitt imorgen. Du kan godt ta et rent lommetørkle og "knøvle" litt sammen og bite på i en halvtimes tid om du syns det blør litt mye, dette vil oftest stoppe blødningen.

- Det kan ta ganske lang tid før alveolen gror igjen. Først skal tannkjøttet vokse over (skjer vanligvis innen en uke, med gode groforhold), men det vil fortsatt være en fordypning i området, som det tar en god del lenger tid før den er fylt opp med ben.

- Du må regne med å ha smerter opp imot en uke, men etter dag 2 etter trekkingen skal smertene gå gradvis over. Om du får MER vondt etter et par-tre dager bør du kontakte tannlegen, da det kan hende du har fått en infeksjon i såret.

Ellers bør du ta smertestillende om du har vondt, gjerne 500mg paracet + 200 mg ibux samnen. Du kan også holde noe kaldt over området, det kan lindre litt og hindre hevelse. Du bør unngå å røyke så lenge som mulig, og spise myk mat idag. Gjerne også skylle munnen med Corsodyl/Hextril i en ukes tid for å unngå infeksjon

God bedring :)

Skrevet (endret)

Tusen takk for et godt svar :). Da vet jeg litt mer om hva jeg kan vente de nærmeste dagene. Jeg har fått med noen "bomullsrør" (vet ikke hva jeg ellers skal kalle det) som jeg har bitt på de siste 3 timene. Det blør fremdeles, men med det krateret jeg kjenner at det er, er det nok ikke så rart.

Røyke gjør jeg ikke, så jeg slipper å bekymre meg for det. Jeg kommer til å følge rådet ditt med å spise myk mat de første dagene. Blir grøt til middag i dag ;).

Endret av Alison
Skrevet

De bomullsgreiene er nok tupfere :) Du kan godt bite på de lenger, om du føler det fortsatt blør. Det er ofte slik at det er en minimal blødning en stund, men da blodet blander seg med spytt, ser det mye mer ut!

bare rop ut om det er noe mer du lurer på :)

Skrevet
De bomullsgreiene er nok tupfere :) Du kan godt bite på de lenger, om du føler det fortsatt blør. Det er ofte slik at det er en minimal blødning en stund, men da blodet blander seg med spytt, ser det mye mer ut!

bare rop ut om det er noe mer du lurer på :)

Takk :). Jeg skal nok rope på deg om jeg lurer på noe mer senere.

Skrevet

Jeg trakk ei visdomstannf or noen uker siden. Den satt ikke godt og var lett å trekke ut da. Jeg hadde ganske vondt den kvelden, men dagen etter var det over, men jeg blødde litt i et par dager etter i alle fall. Hadde blødd en del på lakenet første natta.

Men det lukker seg ganske kjappt det ekkle krateret, om tre fire dager er det nok ganske godt lukket slik at du slipper å bekymre deg for at matbiter skal havne nedi. Jeg fikk helt skrekk for at det skulle lukke seg inne noe mat nedi krateret, men det er klart kroppen passer på slikt selv.

Skrevet
Jeg trakk ei visdomstannf or noen uker siden. Den satt ikke godt og var lett å trekke ut da. Jeg hadde ganske vondt den kvelden, men dagen etter var det over, men jeg blødde litt i et par dager etter i alle fall. Hadde blødd en del på lakenet første natta.

Men det lukker seg ganske kjappt det ekkle krateret, om tre fire dager er det nok ganske godt lukket slik at du slipper å bekymre deg for at matbiter skal havne nedi. Jeg fikk helt skrekk for at det skulle lukke seg inne noe mat nedi krateret, men det er klart kroppen passer på slikt selv.

Kjekt å høre om din erfaring. Også var det greit å vite at du blødde litt første natta. Da skal jeg passe på å ha et håndkle på puta.

Skrevet

:troest:

Det er verst i dag og i morgen, etter det blir det bedre og bedre!

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

For mitt vedkommende, så måtte jeg oppholde meg på badet de første par timene etter operasjonen. Og det var som tatt ut fra en japansk skrekkfilm. Utrolig merkelig følelse med alt blodet som rant og rant. Aner ikke om det er vanlig å blø så mye. Det ga seg hvertfall etter et par timer.

Jeg tok smertestillende den første dagen begge gangene, men hadde ikke behov for noe mer etter det. De neste 3 dagene, måtte jeg leve på supppe, yoghurt og is. Klarte ikke å åpne munnen ordentlig på noen dager. Var også øm i kjeven, men hadde altså ikke vondt (annet enn litt første dagen, da jeg glemte å ta smertestillende raskt nok da jeg kom hjem fra tannlegen).

Men det virker som det er veldig individuelt. Tannlegen sa til meg at det var kronglete røtter, og at dette ville bli tøft. Samtidig hadde jeg nok en del mindre smerter enn andre jeg har hørt om. Lurer på om det kan ha litt med hvor hardhendt tannlegen er også? Vet om en som lå rett ut i smerter i nesten en uke, og han hadde visstnok hatt en tannlege som var kjent for å være hardhendt. Eventuelt så ville han bare ha min sympati ved å overdrive det hele ;)

Endret av Frk Åberg
Skrevet
Jeg tok smertestillende den første dagen begge gangene, men hadde ikke behov for noe mer etter det. De neste 3 dagene, måtte jeg leve på supppe, yoghurt og is. Klarte ikke å åpne munnen ordentlig på noen dager. Var også øm i kjeven, men hadde altså ikke vondt (annet enn litt første dagen, da jeg glemte å ta smertestillende raskt nok da jeg kom hjem fra tannlegen).

Det spørs om det ikke blir suppe og yoghrt her også. Prøvde å få i meg litt grøt til middag, men måtte bare gi opp. Det var rett og slett for vondt både i kjeven og i ganen(der bedøvelsen ble satt). Ser ut til å bli en ufrivillig slankekur dette her ;). Høres lovende ut at smertene forsvant ganske snart. Da går det nok bedre i morgen.

Skrevet
:troest:

Det er verst i dag og i morgen, etter det blir det bedre og bedre!

Takk :klem:.

Gjest Catwoman
Skrevet
For mitt vedkommende, så måtte jeg oppholde meg på badet de første par timene etter operasjonen. Og det var som tatt ut fra en japansk skrekkfilm. Utrolig merkelig følelse med alt blodet som rant og rant. Aner ikke om det er vanlig å blø så mye. Det ga seg hvertfall etter et par timer.

hvorfor fikk du ikke noe til å presse på?

Jeg fikk beskjed om å holde en hvit dott, (gassbind eller hva det er) stramt nedi hullet i tre timer etterpå - fikk streng beskjed om at jeg absolutt ikke måtte fjerne den, så jeg måtte gå med sammenbitte tenner i tre timer. Dette for å stanse blødningene.

når er det litt over fem måneder siden jeg opererte ut min visdomstann - og jeg har fortsatt et bitte lite hull bak der. Men bare sånn at jeg kjenner det med tunga, det er ikke så stort lenger at det detter nedi brødsmuler og alskens. Så du må regne med at krateret kommer til å være der lenge.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
hvorfor fikk du ikke noe til å presse på?

Jeg fikk det, men lurer på om jeg delvis brukte det opp, og at jeg ikke turte å ha hva som helst inni der av frykt for infeksjon. Tror uansett det blødde fort gjennom disse gasbindene, og at jeg måtte spytte med jevne mellomrom.

Det er rundt to år siden jeg drev med disse tingene, og jeg merker ikke noe til det nå. Det tok en stund før det grodde helt, men tror i det minste det var helt som før etter et år.

Skrevet

Hm. Jeg trakk to av mine forrige onsdag. Etter at bedøvelsen gikk ut gjorde det ganske vondt, men to ibux ordnet det ganske kjapt. Blødde veldig lite - bare nok til at jeg fikk litt jernsmak i munnen av og til. Jeg spiste middag på ikea samme dag som jeg hadde trukket tennene, og min største bekymring var at et riskorn satte seg fast i hullet, men det lot seg skylle ut da jeg kom hjem. :)

Jeg har fremdeles bittelitt vondt nede, og det iser hvis jeg drikker/spiser noe kaldt. Det har også lett for å sette seg fast mat (særlig ris) i "krateret", men det skylles enkelt ut.

Jeg synes ikke det var noe problem å trekke tennene, men jeg forstår at jeg har vært heldig. Det kan hende det blir verre neste gang, den tredje tanna mi sitter visst litt mer kronglete til ...

  • 5 år senere...
Gjest jonas søvik hovd
Skrevet

Hei kan man bruke paralgin etter man har trekt en visdomstann??

AnonymBruker
Skrevet

Hei kan man bruke paralgin etter man har trekt en visdomstann??

Selvfølgelig. Hvorfor skulle man ikke kunne det?

Anonym poster: 14818fe62dd43af7e08b345a0f3306b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...