Gå til innhold

--

Gjest Gjesten

Fremhevede innlegg

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

--

Endret av Gjesten
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært til lege med knær`ne mine siden ungdomsskolen. fikk vont på utsiden/undersiden av kneet. Jeg fikk tilbud om tabletter jeg kunne ta når jeg fikk vondt, ellers fant de ikke ut hva det var. ( kneet blir stivt og vondt, spesielt når jeg har sittet i samme stilling i lengre tid, feks på kino)

Dette har vært av å på siden..(10 år)

Så var jeg til naprapat for noe annet, men nevnte dette problemet. De fant ut hva det var: betennelse i et muskelfeste nedenfor kneet. Har for stram lårmuskel, så det strammer og muskelfestet blir betent.

Dette kan komme av feilbelastning!

Nå hvet jeg ikke hvilke smerter du har, men mine erfaringer er at leger ikke vil gjøre så mye med vonde knær, siden det er ganske innviklet greie. Og plagene kan komme av andre ting enn det første legene tenker på. De kan lite om muskelplager!

Jeg har fått joggeforbud til etter jul, har kjøpt meg skikkelige joggesko.

Og har behandlet kneet til naprapat, og er blitt mye bedre!!

Skrevet

Jeg har også vært til legen med vonde knær. Verker inni leddene på en måte, oftest når jeg er sliten. I 10-12-års alderen fikk jeg beskjed om at det antagelig var gikt. I 25-års alderen beskjed om at det antagelig var fibromyalgi. Ingen som har undersøkt knærne noe særlig så stoler ikke på de diagnosene. Har fått Paralgin Forte som jeg tar når det blir for ille, men ellers så er det visst ikke så mye å gjøre med det. Joggesko med god demping, støttebandasje når jeg jogger/trener volleyball og aller helst svømming framfor trim som belaster knærne hjelper for meg.

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

--

Endret av Gjesten
Gjest nextlife
Skrevet

Hm, man skal da ikke bare gå rundt å ha så vondt, å være så plaget :kjefte: gjennom så mange år uten å bli ordentlig utredet, få en diagnose og noe som hjelper (medikamenter, fysio, hjelpemidler)

Gå til fastlegen, be om ei henvisning til MR og ortoped :jepp:

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

--

Endret av Gjesten
Gjest nextlife
Skrevet (endret)

Å våkne om natta for å må ta smertestillende, og å måtte sitte stille i en uke, det kaller jeg å være "nok" plaget.

Når man går med slike plager , blir det ofte til at man legger seg til bevegelser for å kompensere det "vondte", men som gjerne forverrer bevegelsesapparatet i det lange løp. Da trenger man en diagnose, og videre derfra den hjelpen som passer.

Ultralyd brukes endel for denne type diagnostisering, men de er de senere årene gått mer over til å bruke MR, det gir et bedre bilde, og et sikrere resultat.

Så, gå til legen nå med deg :fnise:

edit:skrivefeil

Endret av nextlife
Skrevet

Veronica Mars: Din historie høres akkurat ut som min, og jeg har fortsatt diffuse smerter i knærne etter typisk gange på hardt underlag og mye ståing. Nå har jeg hatt hopperkne i tillegg, som går direkte på knesenen, men de diffuse smertene (som også ble kalt chondromalacia patella) har jeg hatt siden jeg var 12. Chondromalacia patella er visst en samlediagnose for vondt i knærne som har gått ut av bruk nå, men som var vanlig å sette på den tiden (16 år siden).

Mine knær har blitt MYE bedre av ortopediske, formstøpte innleggssåler. Jeg har fått mine fra NIMI og putter dem bare i alle skoene jeg bruker, unntatt høyhælte. Går så sjelden i høyhælte sko at dette ikke er et problem. Jeg er visstnok ganske plattfot og har i tillegg pronerte (innovervendte) knær, så alt faller liksom innover på meg og skaper smerter, sa spesialisten på NIMI. Jeg har tatt MR og det er ikke noe i veien med selve kneet. Hvis jeg glemmer å bruke sålene noen dager får jeg lett vondt igjen.

Hvis du har smerter, gå til en spesialist og forklar akkurat hva som gjør vondt etc. Du kan be om å få henvisning til MR og røntgen av fastlegen først, samtidig som du får henvisning til spesialist, så du kan ta med bilder - det får du mye mer ut av enn bare "jeg har vondt". Lykke til!

Gjest Veronica Mars
Skrevet
Ultralyd brukes endel for denne type diagnostisering, men de er de senere årene gått mer over til å bruke MR, det gir et bedre bilde, og et sikrere resultat.

Ultralyden ble brukt for å BEHANDLE schatters, ikke diagnosering.

Gjest Veronica Mars
Skrevet
Veronica Mars: Din historie høres akkurat ut som min, og jeg har fortsatt diffuse smerter i knærne etter typisk gange på hardt underlag og mye ståing. Nå har jeg hatt hopperkne i tillegg, som går direkte på knesenen, men de diffuse smertene (som også ble kalt chondromalacia patella) har jeg hatt siden jeg var 12. Chondromalacia patella er visst en samlediagnose for vondt i knærne som har gått ut av bruk nå, men som var vanlig å sette på den tiden (16 år siden).

Mine knær har blitt MYE bedre av ortopediske, formstøpte innleggssåler. Jeg har fått mine fra NIMI og putter dem bare i alle skoene jeg bruker, unntatt høyhælte. Går så sjelden i høyhælte sko at dette ikke er et problem. Jeg er visstnok ganske plattfot og har i tillegg pronerte (innovervendte) knær, så alt faller liksom innover på meg og skaper smerter, sa spesialisten på NIMI. Jeg har tatt MR og det er ikke noe i veien med selve kneet. Hvis jeg glemmer å bruke sålene noen dager får jeg lett vondt igjen.

Hvis du har smerter, gå til en spesialist og forklar akkurat hva som gjør vondt etc. Du kan be om å få henvisning til MR og røntgen av fastlegen først, samtidig som du får henvisning til spesialist, så du kan ta med bilder - det får du mye mer ut av enn bare "jeg har vondt". Lykke til!

Takk for råd, jeg skal bestille meg time hos legen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...