Gå til innhold

Hjertesukk


Gjest antigartner

Anbefalte innlegg

Gjest antigartner

Jeg må bare komme med en bitte liten utblåsning: Det vi spiser av heter SERVISE!! Det du leverer bilen til av og til heter SERVICE!! En ønsker seg IKKE service i bryllupsgave. En sparer heller ikke på service :)

Jeg skal ikke påberope meg å være mester i norsk språk. Enkelte skrivefeil gir meg likevel høyt blodtrykk, og service/servise er en av dem. Jeg vet at det ikke er rasjonelt, og at det heller ikke er god skikk å rette på folks rettskrivning her på KG, men er det noen her som har noen tips for snikinnføre litt "voksenopplæring" i slike tilfeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må bare komme med en bitte liten utblåsning: Det vi spiser av heter SERVISE!! Det du leverer bilen til av og til heter SERVICE!! En ønsker seg IKKE service i bryllupsgave. En sparer heller ikke på service :)

Jeg skal ikke påberope meg å være mester i norsk språk. Enkelte skrivefeil gir meg likevel høyt blodtrykk, og service/servise er en av dem. Jeg vet at det ikke er rasjonelt, og at det heller ikke er god skikk å rette på folks rettskrivning her på KG, men er det noen her som har noen tips for snikinnføre litt "voksenopplæring" i slike tilfeller?

Tja, man kan jo ønske seg skikkelig service på bryllupsdagen :fnise: Ellers er jeg enig med deg, uten at jeg har noen gode "voksenopplæringsråd" å komme med...

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
:kjefte: Jeg er så enig. Jeg husker Rimi hadde en reklame en gang: "Middagsservice kroner 49,-". Hva i svarte? Jeg skrev mail til dem og spurte hva slags service det var. Det var visst ikke sånn at man fikk en kokk hjem til seg, men de mente visst servise. Så ikke engang reklamefolk kan norsk språk. :gråte:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife
Jeg vet at det ikke er rasjonelt, og at det heller ikke er god skikk å rette på folks rettskrivning her på KG, men er det noen her som har noen tips for snikinnføre litt "voksenopplæring" i slike tilfeller?

Med all den merkelige modereringen som forgår akkurat nå, burde det vel gå å få innført en "rettskrivingsmoderator" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all den merkelige modereringen som forgår akkurat nå, burde det vel gå å få innført en "rettskrivingsmoderator" :fnise:

Hihi, ja! Rettskrivingsmoderator, eller rett og slett "lærer-moderator"? (Derav rød skrift)

Ps, jeg blir slettes ikke irritert over skrivefeil. En har da litt selvinnsikt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det er derfor man har prøvd å innføre ordet "sørvis", noe som ikke klinger i mine ører/øyne hvertfall.

Fra bokmålsordboka:

service -n el. sørvis -en (eng., fra lat. servitium 'slaveri') (kunde)betjening, hjelp det er så god s- i det firmaet, i den forretningen, på det hotellet / ettersyn og overhaling av motorer, motorkjøretøyer o l ha bilen på s-

sørvis -n el. service s d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he...Kommenterte akkurat dette i tråden lengre oppe. Jeg får faktisk vondt i magen når folk bruker service istedet for servise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Hvis du antyder at jeg har gjort det, tar du feil. (Men det var kanskje deg selv du mente?)

Jeg besvarte under "fullt nick" med fet s i servise (for å hinte forsiktig, liksom), uten at det hjalp stort. For ikke å avspore den opprinnelige linken, og lage en språkdiskusjon ut av den, ba jeg om "voksenopplæringstips" i denne tråden istedenfor. Helst tips som ikke tråkker noen altfor hardt på tærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du antyder at jeg har gjort det, tar du feil. (Men det var kanskje deg selv du mente?)

Jeg besvarte under "fullt nick" med fet s i servise (for å hinte forsiktig, liksom), uten at det hjalp stort. For ikke å avspore den opprinnelige linken, og lage en språkdiskusjon ut av den, ba jeg om "voksenopplæringstips" i denne tråden istedenfor. Helst tips som ikke tråkker noen altfor hardt på tærne.

Jeg snakket selvsagt om meg selv. Det var jeg som valgte å legge igjen en liten opplæring. Har ikke lagt merke til at du har svart i tråden, husk jeg så ikke språk-tråden din før nå i ettermiddag, og da er det vanskelig å huske hvem som har skrevet i en tråd man selv skrev i for over et døgn siden :-)

Har vi oppklart det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest antigartner

Den er grei. Jeg mente ikke å være nebbete mot deg i mitt svar. Det ser krassere ut på skjermen enn jeg mente irl. Jeg husker heller ikke hvem som svarer hva i alle trådene jeg ser. Så da var det heldigvis oppklart. :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei. Jeg mente ikke å være nebbete mot deg i mitt svar. Det ser krassere ut på skjermen enn jeg mente irl. Jeg husker heller ikke hvem som svarer hva i alle trådene jeg ser. Så da var det heldigvis oppklart. :goodbye:

Jeg skjønte, etter å ha lest innlegget ditt to ganger, at du ikke prøvde å være nebbete :-) Men du har rett: Ting ser ofte krasse ut på skjermen, derfor prøver jeg å "overbruke" smileyer der det kan være den minste tvil :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Jeg skjønte, etter å ha lest innlegget ditt to ganger, at du ikke prøvde å være nebbete :-) Men du har rett: Ting ser ofte krasse ut på skjermen, derfor prøver jeg å "overbruke" smileyer der det kan være den minste tvil :-)

Jeg gjør også gjerne det, men det finnes folk herinne som kjefter på det også. (Dette ble helt off topic, gitt ) :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...