Gå til innhold

Varmluft, når bruke?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Når bruker man egentlig varmluftfunksjonen i stekeovnen? Da vi byttet ut den eldgamle komfyren, oppdaget jeg raskt pizzafunksjonen og grillfunksjonen, men varmluft bruker jeg i grunnen aldri. Når "skal" den brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg, ehh... bruker den ofte jeg. I mott hode er det mer sånn "over og unvervarme, når skal den brukes?" (Bortsett fra at jeg vet at noen gode marengskaker som mamma ager til jul, småkaker, ikke kan lages med varmluft, de "blåser over ende" så synes jeg det brukes til det meste jeg.

Men jeg er ingen mesterkokk akkurat da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også varmluft ofte, nesten til alt.

Det eneste jeg må ta hensyn til er temperaturen, den må være ca 20 grader lavere og tiden litt kortere.

Bruker også varmluft når jeg baker kaker og brød. Det eneste jeg syns blir rart er når jeg steker boller de blir brune over alt , de får ikke den lyse stripa langs magen. Men det er jo greit å steke 4 brett med boller på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Er også blitt veldig glad i varmluftsfunksjone, alt blir jo brunt "rundtforbi"

Jeg har egentlig gått over til å bruke denne mest, men som sagt ovenfor, den "varmer bedre", så enten skru litt ned på graderne, eller forkort steketida.

Når jeg steker pizza (italiensk bunn), forsteker jeg alltid bunnen litt på varmluft, synes resultatet blir mye bedre enn ved pizzafunksjonen. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte ny ovn med varmluft for noen år siden. Jeg syns den egnet seg godt til kylling, det ble virkelig godt. MEN...ovnen min så ut som om den ikke var vasket på uminnelige tider etterpå :( Varmluftsfunksjonen brukes derfor ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker varmluft til alt, uten om når jeg skal lage kake eller lign, med marengs

Jeg også! Ovnen varmes mye fortere med varmluft også, virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare min ovn som blir spesielt "fettete" av å bruke varmluftsfunksjonen da? Min var helt forferdelig etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker varmluft til alt stort sett. Også til å varme opp ovnen som nevnt over da det er raskere.

Med varmluft skal du stille gradene 10% lavere enn ved oppgitt temperatur for over/undervarme. Og skal du steke gjærbakst lønner det seg å sette bollene el lign "hulter til bulter" på brettet slik at luften kommer lettere rundt på brettet og det ikke blir hvitere boller feks enkelte steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Nina_*
Og skal du steke gjærbakst lønner det seg å sette bollene el lign "hulter til bulter" på brettet slik at luften kommer lettere rundt på brettet og det ikke blir hvitere boller feks enkelte steder.

Aha! Det er kanskje derfor jeg alltid blir misfornøyd når jeg steker boller og småkaker i varmluft, de blir ujevnt stekt. Jeg setter de nemlig på rekke og rad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ovnen blir fettete med varmluft; er du sikkert på at det rett og slett ikke er fett/kraft som har blåst av toppen og spredd seg? Jeg har aldri opplevd dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis ovnen blir fettete med varmluft; er du sikkert på at det rett og slett ikke er fett/kraft som har blåst av toppen og spredd seg? Jeg har aldri opplevd dette.

Jeg tror absolutt du har rett i dette. Har jo bare forsøkt varmluft på kylling, og gratinering av ost/fløteretter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er egentlig forskjellen på pizzafunksjon og varmluft?

Varmluftsfunksjonen på komfyren min virker ikke lengre, kan jeg bruke pizzafunksjonen isteden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizzafunksjon er undervarme + varmluft så du kan nok prøve det, men da ville jeg satt brettet lenger opp i ovnen.

Skal liksom være for å steke med i bunn og få sprøere bunn, vet ikke om jeg kjenner så mye forskjell egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bruker varmluft ALLTID.

Til steking av middagsmat, gjærbakst, kaker, i det hele tatt, alltid. Bruker aldri noe annet, suplerer kun med grillfunksjonen når jeg steker ribba de siste minuttene.

Aldri sett at ovnen blir grisete av varmluft, jeg steker fløtegratinerte poteter og lasagne og ja, alt som sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...