Gå til innhold

Å fylle luft i dekkene


Malama

Anbefalte innlegg

Jada, jeg er visst "gammeldags og konservativ"

Fakta er at jeg ikke er teknisk anlagt, og når jeg da hadde lært å fylle luft/sjekke lufttrykket med en god, gammeldags sak, der jeg leste av tallene som på et termometer, ja, så kunne jeg det.

Men nå har det blitt annerledes, med digitale bokser som visstnok skal pipe når rett trykk er oppnådd?

Kan noen fortelle meg hvordan disse virker?

Jeg kjørte min bil med sine nypåsatte vinterdekk til nærmeste bensistasjon. (jada, jeg vet at jeg burde tatt med dekkene dit før jeg la om, men så flink er jeg ikke) og gjorde så godt jeg kunne, men jeg tror ikke det ble helt rett.

Det står jeg skal trykke på +/-knappene til den viser det trykket jeg vil ha, og så fylle luft til det sier "piip". (eller "beep", for teksten er på engelsk) Vel, det sier ikke piip, men et lite "knett" kommer det etter en stund. Er det da liksom nok luft?

Jeg hadde stilt den på 2,2 som er trykket jeg skal ha fremme, men i det den "knetter" viser den 1,7 et lite øyeblikk, før den viser 2,2 igjen. Usikker prøer jeg litt til, den knetter igjen, og viser igjen 1,7 før den går tilbake til 2,2

For å gjøre hele denne "kvinnfolk og bil" greia komplett gjorde jeg det feil først, og putta 2,2 bak, der det bare skal være 1,8, så jeg stilte den om, til 1,8, tok på bak, og ventet at da skulle det komme luft UT. Men nei, det gikk litt luft INN, og så knetter den, blinker 1,6, lyser 1,8.

What to think?

Jeg må enten finne ut av hvordan dette fungerer, eller finne en stasjon som fortsatt har de gammeldagse greiene som jeg kan lese av på et skikkelig vis...

For jeg synes ikke det virker som om det er nok luft i dekkene, men den slangeen vil ikke putte inn mer, virker det som.

Noen som KAN disse luftfyllesakene, og kan fortelle meg hva jeg gjør galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 visninger, og ingen som vet?

spørr jeg slik at ingen skjønner hva jeg lurer på, eller er det ikke bare meg som ikke vet hvordan disse fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg har vært borte i den typen tror jeg, men jeg husker ikke nå hvordan jeg gjorde det...

Er det ikke bare å spørre noen som jobber dere om de kan vise deg hvordan den ny luftfyllegreia virker da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har absolutt planer om det...

Men det føltes bare som litt mindre dumt å spørre her, enn å spørre på bensinstasjonen... her er det ingen som ser hvem jeg er, den dumme jenta som ikke kan fylle luft på dekkene sine engang...

Men ettersom det later til at ingen vet hvordan dette funker, og heller ikke folk på jobb har noe fonuftig svar (de leverer visst bilene inn på verksted, og får dem tilbake med fulle dekk og alt, eller i de minste gjør mennene deres alt som har med slike ting å gjøre....) så må jeg nok bare innrømme at jeg trenger visst litt hjelp...

Har jobba på bensinstasjon jeg, og smålo for meg selv av gamle damer og andre pene fruer, som trengte hjelp (har du en mann her, som kan hjelpe meg litt...?) med å fylle bensin og peile oljen... men så kommer jeg, og trenger hjelp til noe så banalt som å fylle luft...

Jaja, men jeg KAN å fylle luft, om jeg bare finner en "luftfyllemaskin" som er slik som jeg kan... prøve en ny stasjon i dag. Er jeg riktig heldig, har de gammeldagse maskiner, og er jeg ikke det... så får de vise meg hvordan de nye fungerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "kneppet" er ikke lyden nei. Det piper skikkelig. Så når du hører den så skjønner du. Den piper høyt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg bare holde den på enda lenger enn det knetter da.... Jeg prøvde jo det, men da bare "knatt" den igjen.

Men... greit å vite, jeg lytter etter en anenn lyd. en hly lyd. Ok, da har jeg antakelig altfor lite luft i dekkene mine nå. (siden det ikke har dagt pip enda, mener jeg)

Det er ikke farlig at jeg kjører den avsted til bensinstasjonen med litt lite luft vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skal være veldig lite luft for å få mye skade visst du bare skal kjøre til bensinstasjonen. Men du trenger vel ikke holde luft tingen på, skal ikke den festes på og sitte selv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal den sitte der av seg selv? Hmm, prøvde ikke å slippe den da, men den var ikke vanskeli å ta av, så ikke akkurat ut som om den kunne FESTES på noe vis...

Hmm, skal prøve en annen besninstasjon jeg, kanskje den var litt ødelagt? (Men det var jo mange andre som fylte luft der også i gårkveld da... meldt snø i byen vår i dag...)

Men, tusen takk for svar i alle fall. Jeg skal prøve igjen jeg, og bare la den fylle på helt til det piiiiiiiiier, og om jeg ikke får det til, går jeg og ber de som jobber der om å vise meg.

For jeg mistenker at muligens det tallet som viste når den laget "knett" er det trykket der er? Da er det 1,6 bak, og der skal være 1,8, og antakelig ikke stort mer enn 1,7 forran, der skal være 2,2, så det trengs en del mer luft...

Jeg synes nemlig det SER litt lite ut. Men ikke sånn at vi "kjører på felgen" akkurat, bare at det ser litt lite ut. Så å fylle opp litt mer er førstepri i dag ja, før jeg drar hjem og lager middag. Luft må bilen ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at på de nye som piper skal man kunne sette på ventilen og slippe å holde. Er det ikke en liten stang på den som man kan vippe på? Vipp den opp, plasser luft-tingen over ventilen og vipp pinen tilbake på plass. Da skal den stå seg av seg selv mener jeg :) en liten stund siden sist jeg fylte med en sånn. Men mener virkelig at du skal slippe å holde den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ingen pinne på den. Men det så ut som om det var knukket av noe... kanksje nettopp pinnen som holdt den på plass?

Men det var ikke noe problem å holde den altså.

Men jeg skal nå dra en annen plass i dag jeg (litt sånn fordi jeg håper de har en gammeldags også da... eller i alle fall så har de en ny som ikke er den samme som jeg slet med i går) så den går kanskje å sette fast... skal se etter den muligehten ja.

Nå må jeg bare få min mann til å svare på om han skal være med hjem i dagslystid, eller komme hjem i nattemørket. Om han kommer i nattemørket, så går jeg snart, for jeg er lei av dagen (og dessuten kommer jeg ikke stort lenger, så jeg har egentlig logget ut og avsluttet dagen likevel, bare ikke gått fra jobb enda) men om han skal hjem i "dagslystid", så kan jeg alltids sikkert rydde pulten eller noe sånn, mens jeg venter...)

Tusen takk for svarene, nå føler jeg at jeg skal klare dette også. Det ER jo en fordel å kunne fylle luft. Man må bare, som Margareth påpeker, lære seg hvordan nye ting fungerer. (De gammeldage lærte min far megå bruke som en del av kjøreopplæringen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for hjelpen, NÅ har jeg fått rett lufttrykk i dekkene på bilen, og den føles mye mer behagelig og stødig å kjøre.

Bensinstasjonen vi dro til i går hadde også sånn nymoderne pipe.slange, og ingen måte å feste den fast på dekket, men vi fikk den til å fungere, og den sa pip etterhert. (Vi satt i bilen i "kø" og hørte faktsik at han forran fikk den til å pipe, så da kom vi til at dette var en lyd vi ville hørt ja! Vi satt i "kø" dagen før også, men da hørte vi ikke noe, så derfor trodde vi at "knettet" var den lyden vi skulle høre etter)

Så nå, nå har jeg lært å bruke de nye, moderne luftfyllemaskinene også.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...