Gå til innhold

Sekretærutdannelse


malin89

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på at jeg vil bli sekretær nå.. Men det jeg lurer på, hva slags skole må jeg gå? Jeg vil jobbe innen sentralbord, på en bedrift osv. Ta tlf, arkivere osvosv..

Hva ca ligger lønnen på det?

Har dere noen linker til div informasjon om dette? Skole osv? Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frysepulver
Jeg tenker på at jeg vil bli sekretær nå.. Men det jeg lurer på, hva slags skole må jeg gå? Jeg vil jobbe innen sentralbord, på en bedrift osv. Ta tlf, arkivere osvosv..

Hva ca ligger lønnen på det?

Har dere noen linker til div informasjon om dette? Skole osv? Takk.

Har jobbet slik jeg - ingen utdannelse.

Viktig å være serviceminded, ha hyggelig telefonstemme, klare å gjøre mer enn en ting på en gang.

Finners sikkert skolegang for dette, men ingen jeg kjenner har utdannelse i en slik jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet slik jeg - ingen utdannelse.

Viktig å være serviceminded, ha hyggelig telefonstemme, klare å gjøre mer enn en ting på en gang.

Finners sikkert skolegang for dette, men ingen jeg kjenner har utdannelse i en slik jobb.

å? Kan jeg spøre hva lønnen osv ligger på? Hva går arbeidsoppgavene ut på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver
å? Kan jeg spøre hva lønnen osv ligger på? Hva går arbeidsoppgavene ut på?

Jeg hadde vel mellom 15000 og 17000 utbetalt tror jeg... Er noen år siden.

Telefon - sette videre

Returpost

Post i ansattehyller

Vanne blomster

Frankere

Diverse forefellende i stille stunder

Sette ut og rydde inn lunsj

Jeg jobbet ikke så lenge i resepsjonen, fikk tilbud om en bedre stilling i samme firma og takket ja til detn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vel mellom 15000 og 17000 utbetalt tror jeg... Er noen år siden.

Telefon - sette videre

Returpost

Post i ansattehyller

Vanne blomster

Frankere

Diverse forefellende i stille stunder

Sette ut og rydde inn lunsj

Jeg jobbet ikke så lenge i resepsjonen, fikk tilbud om en bedre stilling i samme firma og takket ja til detn

Ok, forstår :) Var det mye døtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver
Ok, forstår :) Var det mye døtid?

Egentlig ikke... Var jo selvfølgelig stille i perioder, men da kunne de andre på huset komme med oppgaver.

Sånt går jo ofte i perioder, det kommer an på hva firmaet driver med.

Er det en faktureringsavd. på huset vil det ofte bli "telefonstorm" dagene etter at fakturaene er kjørt f.eks. - eller er store deler av staben i møter i timesvis blir det jo flere telefoner inn til sentralbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig ikke... Var jo selvfølgelig stille i perioder, men da kunne de andre på huset komme med oppgaver.

Sånt går jo ofte i perioder, det kommer an på hva firmaet driver med.

Er det en faktureringsavd. på huset vil det ofte bli "telefonstorm" dagene etter at fakturaene er kjørt f.eks. - eller er store deler av staben i møter i timesvis blir det jo flere telefoner inn til sentralbordet.

Ok, hjertlig :D

Tok du bare å søkte da eller, eller hadde du noe erfaring i bakgrunden? Jeg er ferdig med påbygning nå til året, så er 19 år når jeg er ferdig, å tenkte å enten gå skole eller begynne å jobbe, men har kanskje litt for dårlig erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver
Ok, hjertlig :D

Tok du bare å søkte da eller, eller hadde du noe erfaring i bakgrunden? Jeg er ferdig med påbygning nå til året, så er 19 år når jeg er ferdig, å tenkte å enten gå skole eller begynne å jobbe, men har kanskje litt for dårlig erfaring?

Hadde erfaring fra kundebehandling og fakturering, men ble egentlig bare "headhuntet" inn av en venninne fordi de trengte vikar i første omgang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ung mor

Utdannelsen du antagelig leter etter heter

"kontorfag" du blir da kontorfaglært når du er ferdig.

Ufaglært er lønnen vanligvis som nevnt over - etter avlagt svennbrev vil lønnen stige oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på at jeg vil bli sekretær nå.. Men det jeg lurer på, hva slags skole må jeg gå? Jeg vil jobbe innen sentralbord, på en bedrift osv. Ta tlf, arkivere osvosv..

Hva ca ligger lønnen på det?

Har dere noen linker til div informasjon om dette? Skole osv? Takk.

Jeg jobber på sentralbord i en ganske stor bedrift, fikk jobben gjennom et vikarbyrå. Jeg har et år på en kontorlinje på privatskole, noe jeg aldri, aldri hadde kommet til og gjort om igjen. Det er altfor dyrt i forhold til hva du sitter igjen med, og bedriftene sitter ofte med et inntrykk av at de som tar slike studier bare gjør det fordi de ikke gidder å gå mere skole (et inntrykk jeg har fått da, det virker som det er sjelden privatskoler har et godt rykte på seg ute i arbeidslivet). Dessuten lønner det seg ikke med tanke på hva du kommer til å sitte igjen med i studielån, pluss tapt inntekt for et år.

Jeg tror erfaring teller mer i et slikt yrke, samt gode datakunnskaper og at du er serviceinnstillt. Et stort pluss er det nok om du kan noe ekstra, som fakturering, fortolling el. lignende.

Slike jobber kan være vansklige å få (ihvertfall de faste), når man stiller uten erfaring - et godt råd da er å registrere deg hos et vikarbyrå om det finnes der du bor. Du vil kanskje bare få korte oppdrag i begynnelsen, men det vil etterhvert bli erfaring som gjør at du stiller sterkere når det dukker opp lengere vikariat. (Det var slik jeg fikk vikariatet mitt ;))

Jeg synes ihvertfall dette er en fin jobb, jeg liker litt rutinearbeid og å vite hva jeg har å gjøre. Det er noe dødtid, men det er bare godt - da tar jeg meg en kopp te og kikker litt på nyheter og KG (sånn halvveis i skjul i tilfelle noen kommer forbi :lur: :kaffe: )

Lønna er ganske okei, har ca 18-19000 før skatt, uten at jeg har noen erfaring. Det er kanskje ikke så mye, men så jobber jeg bare dagtid og ikke helg noe som jeg setter stor pris på. Så lenge jeg holder meg i privatsektor så regner jeg med at jeg vil stige, ei jeg kjenner som har samme type jobb hadde 150 kr timen, så fikk hun tilbud om en annen jobb med bedre lønn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...