Gå til innhold

Er det bedre med en kort intens?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg snakker selvsagt om en treningsøkt :ler:

Leste ett sted at det er bedre med en kort intens.

Hvor lenge er isåfall en kort intens økt?Og hvorfor er det isåfall bedre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror at det kommer litt an på hva du vil oppnå. Dersom du skal trene styrke og utholdenhet, er det best med intens økt, der du belaster musklene hardt, og der du kanskje ligger høyt i puls. Da sier det seg selv at det blir en kortvarig fornøyelse.

Dersom du er interessert i å trene kondisjon og forbrenne fett, så er det bedre med en lang økt med lavere belasting og middels puls.

Men det sier jeg med forbehold om at jeg strengt tatt ikke vet så veldig mye om trening selv. Har bare lest litt her og der.

Skrevet

Ganske vanskelig å svare på egentlig. For det avhenger av hvor god form du er i. Lettere å skade seg under en intensiv økt, det er også lettere å overtrene i og med at det tar kortere tid og du får oftere tid til å gjøre dem.

Andre faktorer er anaerob terskel, målsetting, tidligere treningsmengde, som jeg kommer på i farten.

Men det finnes mye motsigende skriverier om trening. Så eneste rådet jeg vil gi forløpig er at du må gjøre det du liker best. Sett at du trener etter å brenne like mange kcal totalt i treningen (og etter) enten den er hard eller lett, så er jo det bare tid som er den opplagte variabelen.

Skrevet

Jeg trener bare kondisjon.Kan ikke fordra vekter og apparater.jeg har ikke holdt på med treningen mer enn et halvt år.Liker egentlig best å trene lenge,med en intensitet som ikke tar livet av meg,men selvsagt trener jeg så jeg blir skikkelig svett og anpusten og det er vel det viktigste?

Skrevet
Jeg trener bare kondisjon.Kan ikke fordra vekter og apparater.jeg har ikke holdt på med treningen mer enn et halvt år.Liker egentlig best å trene lenge,med en intensitet som ikke tar livet av meg,men selvsagt trener jeg så jeg blir skikkelig svett og anpusten og det er vel det viktigste?

jepp, det er det viktigste.

ellers tror jeg man sier ja takk, begge deler. fint for kropp og sjel med variasjon!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...