Gjest lykkelig-gift Skrevet 10. april 2003 #1 Del Skrevet 10. april 2003 Jeg giftet meg i mars og lurer på hvordan en gir beskjed om navne-forandring til de forskjellige plassene etterpå. Har fått navnet mitt fra Folkeregisteret, men jeg trodde noen steder slik som sykehus etc. fikk navneforandringen automatisk men det er visst ikke riktig. Så hvordan gir jeg beksjed til f.eks leger, sykehus, trygdekontor,forsikring osv. Er det noen plasser det er nødvendig å sende med kopi av det nye etternavnet som jeg har fått fra Folkeregisteret? Kan jeg ellers bruke de vanlige flytte-lappene en får gratis på posten eller må jeg sende et brev eller mail til alle? Håper noen kan svare meg på dette. På fohånd takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Augustbrud02_ Skrevet 10. april 2003 #2 Del Skrevet 10. april 2003 Noen firmaer krever faktisk en vielsesattest for å kunne endre etternavnet i sitt register, dette gjelder iallfall for Telenor. Jeg sendt ut brev til de fleste stedene jeg, med kopi av vielsesattesten. Til boklubber o.l. sendte jeg bare et slikt flytte-kort med merknad om navnendring. En del steder blir også oppdatert automatisk ut i fra Folkeregisteret, men selv sendte jeg beskjed om navnendring i tillegg (for sikkerhets skyld). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lin Skrevet 15. april 2003 #3 Del Skrevet 15. april 2003 dette må jo være en himla stor jobb?!?! har hørt snakk om at etter ny navnelov er det ikke blitt enklere heller - dvs at det tar tid før nytt navn er gjeldende... gleder meg til å bytte navn, men ikke alt stresset rundt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 15. april 2003 #4 Del Skrevet 15. april 2003 Jeg vet egentlig ikke hvordan det er å bytte navn ved ekteskapsinngåelse, men jeg vet godt hvordan det er å bytte navn - og si i fra. Min kjære har akkurat byttet navn og jeg gjorde jobben for ham å si i fra til mesteparten av hans kontakter. Jeg tok for meg regningsbunken ett år tilbake og fant telefonnummerene på fakturaene. Ringte og sa jeg ville melde navneendring. Oppga kundenr, personnummer og navn på min kjære. Noen stusset på en kvinnestemme og mannsnavn, men det gikk stort sett greit, da jeg satt med navneendringsmeldingen fra Folkeregisteret. De fleste ville ha kopi av navneendringsattesten fra Folkeregisteret. Dette hadde jeg scannet inn og de som hadde mailadresse, fikk det raskt og greit på mail. De andre printet jeg en dårlig kopi til og sendte - uten noen videre forklaring. De vanskeligste var telefonselskapet ACN som krevde signatur på NY kontrakt. Dette nektet jeg for, da personnummeret er det samme og etter å ha sendt dem en kopi av navneendringsattesten kom neste faktura i nytt navn :-) De enkleste var Telenor - som spurte hvilke endringer jeg ville gjøre på abonnementet til <<Fornavn>> <<Nytt etternavn>>. 2 dager etter at vi fikk bekreftet navneendringen hadde Telenor oppdatert sin database mot Folkeregisteret! Jeg ble lamslått, sa takk og la på. Sykehusene oppdaterer sine databaser en gang i blandt. Mener det er en gang eller to i året. Dermed kan det stå mye rart og feil der til tider ... NB: Vielsesattest er ubrukelig ved bytte av etternavn i dag. De nye vielsesattestene har INGENTING med navnebytte å gjøre lenger. Navneendring ved ekteskapsinngåelse må søkes hos Folkeregisteret og godkjennes av Folkeregisteret. Den dagen søknaden er sendt Folkeregisteret vil være den offisielle datoen for navneskiftet. Dermed kan ikke navneskifte søkes før etter ekteskapsinngåelsen. Folkeregisteret regner minst én uke på slike navneskifte. NB: Husk at samme navn må stå i pass som på billettene til bryllupsreisen! Til slutt vil jeg gjøre oppmerksom på at navnebytte i forbindelse med ekteskapsinngåelse ikke skal koste noe som helst! Jeg vet ei venninne av meg måtte betale både for nye bankkort, førerkort osv. når hun giftet seg. Dama på det lokale politikammeret sa dette er helt feil (og ulovlig mener jeg å huske). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tussi1979, ikke innlogget Skrevet 16. april 2003 #5 Del Skrevet 16. april 2003 Sykehus, ligningskontor o.l henter sine opplysninger fra folkeregisteret, så der trenger du ikke sende navneendring, dette går automatisk. Men du må sende endringer til bokklubber, telenor, banken o.l. Send navneendringslapp etter hvert som du mottar noen fra de enkelte instansene. Lykke til. Hilsen en som har vært gjennom dette:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lykkelig-gift Skrevet 18. april 2003 #6 Del Skrevet 18. april 2003 Ser ut som det er litt ulik praksis på dette med navne-endring. Jeg fikk en regning fra Telenor med rett etternavn uten å ha gitt noen som helst beskjed og en tid senere fikk jeg en annen regning fra de med det gamle navnet mitt. Ble lettere forvirret kan du si. Ellers har jeg gitt beskjed til noen plasser jeg er medlem over nettet uten problem,men stort sett kommer alt i gammelt navn. Hvor får en tak i disse navne-endringslappene? Spurte på posten, men der fikk jeg beskjed om at jeg måtte sende brev til alle når det gjaldt bytte av navn. Disse gamle flyttelappene har de ikke på noen av postkontorene lenger,så de kan jeg ikke bruke. Skal jo ikke flytte heller da, men de hadde vært så greie å bruke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 18. april 2003 #7 Del Skrevet 18. april 2003 Hvor får en tak i disse navne-endringslappene? Det er ikke navneendringslapper du får når du bytter navn, men et skjema fra Folkeregisteret med melding om at personen med personnummer xxxxxx xxxxx har fått nytt navn. Dette må du så selv ta kopi av og sende til de som krever det. For mange jeg ringte til holdt det med en telefon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 19. april 2003 #8 Del Skrevet 19. april 2003 Gurimalla for et styr. Kanskje jeg ombestemmer meg når det gjelder å bytte navn... Dette ser slitsomt ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meta Skrevet 19. april 2003 #9 Del Skrevet 19. april 2003 Bare en liten merknad.. Hvis det nye navnet skal stå på vielsesattesten, må man faktisk endre navn FØR vielsen. Ellers må man endre navnet etter vielsen og så må man få en ny vielsesattest i ettertid i tillegg til alle de andre endringene... Jeg endte opp med å skifte navn før vielsen, men jeg bruker det ikke til vanlig enda. Vil ikke hete det før etter bryllupet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 19. april 2003 #10 Del Skrevet 19. april 2003 Meta: Hvor lang tid i forveien bør / kan man gjøre det da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 19. april 2003 #11 Del Skrevet 19. april 2003 Hvor lang tid i forveien bør / kan man gjøre det da? Folkeregisteret her vi bor regner 1 uke på å få byttet navn. Siden det er offentlig bør man da regne 3 uker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meta Skrevet 19. april 2003 #12 Del Skrevet 19. april 2003 Anitacath: Det varierer vel litt med hvor du bor. "Mitt" folkeregister brukte litt over to uker på å behandle saken. Men det måtte jo gjøres før vi sendte inn papirene for prøving av ekteskapsvilkårene for der skal det ligge med en kopi av fødselsattesten. Når man endrer navn, kan folkeregisteret skrive ut en ny fødselsattest med det nye navnet og det er denne som legges ved papirene til kirken. Så dermed må det jo gjøres en stund før bryllupet.. Papirene til kirken skal sendes inn maks 3 måneder før her vi bor. Virker som det er sånn det er generelt rundt om.. Håper det hjalp litt.. Lykke til :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå