Gjest Evie Skrevet 5. november 2007 #1 Skrevet 5. november 2007 Er det noen her som har en god oppskrift eller to? Tenker da på middager ala pastasalat, wok, formretter, gryteretter, supper o.l der man kan styre alt selv hva som er oppi. Vil prøve å unngå halv- og helfabrikata mest mulig. På forhånd takk for svar!
Sander Skrevet 9. november 2007 #2 Skrevet 9. november 2007 Denne tråden fortjener mer oppmerksomhet! Noen av mine fast food favoritter (ikke akkurat gryter, supper og wok, da Smørdampede fileter av forskjellig hvit fisk: Hakk rødløk, smelt den i litt smør i en kjele, tilsett litt sitronsaft og legg fiskefileten oppå. La det stå under lokk på svak varme til fisken er ferdig. Kokte mandelpoteter. Forvellede aspargesbønner, med sennepsvinaigrette: Forvell bønnene i 2 minutter i lettsaltet vann, og avkjøl i kaldt vann. Godt som tilbehør som de er, eller: Ha en liten skje sennep i en bolle og visp inn olivenolje i en tynn stråle. Tilsett salt, pepper og eddik etter smak. Vend bønnene i vinaigretten. Godt sammen med god skinke og mango. Ovnsstekte båter av løk, mandelpoteter og gulrøtter i langpanne med olje. Grovt salt, pepper og rosmarin. Tar 35-45 minutter i 200 graders ovn, men er lite arbeid. Raske sauser med smak: Varm vinaigrette: Kok inn 1 dl balsamico til halvparten. Visp inn olivenolje og tilsett litt honning, salt og pepper. Brunet smør med soyasaus: Smelt smør i en kjele på god varme til det slutter å skumme. Trekk til siden og la smøret bli brunt av ettervarmen. Hell av smøret og kast bunnfallet som blir igjen. Visp inn soyasaus.
lime83 Skrevet 9. november 2007 #3 Skrevet 9. november 2007 Hei, jeg vet ikke om denne kan kalles laget fra bunnen akkuratt, men den er sunn og kjapp iallefall Fisk i Form: 1pk frossen fisk i blokk 1/2pk frosne grønnsaker (jeg bruker amerikansk blanding:mais,erter og gulerøtter) 2bokser hakket tomat salt,pepper,basilikum og oregano revet ost smør en ildfast form med olje, legg oppi fisken og fyll på med grønnsaker og tomat. krydre og strø osten over. stekes på 180g midt i ovnen i ca 50 minutter. server gjerne med ris eller brød.
Gjest Eurydike Skrevet 9. november 2007 #4 Skrevet 9. november 2007 Her er noen forslag fra meg - riktignok postet flere ganger før. Fiskegryte (2 pers) Surr 1 løk i halvskiver, 1 paprika i strimler, 2 finhakkede stangselleristilker, litt timian og 2 fedd finhakket hvitløk i olivenolje. Tilsett herm. tomater (1 boks) og ca. 1 dl vann, salt, pepper og en liten knivsodd cayenne, og la koke 10 før du tilsetter 1/2 squash i skiver, 2 ss crème fraîche og 500 g fiskestykker (feks torsk, sei, hyse, uer) som saltes og pepres. La koke/trekke ca. 5-10 min til under lokk, snu fisken underveis. Jeg pleier å bruke fersk fiskefilet (som ofte er ferdig på 5-6 min), frossen vil nok trenge noen min ekstra. Godt med ris til, gjerne en blanding av brun basmati, rød Camargue-ris og villris. Fungerer også bra som suppe med brød til. Laks med tomat- og linsesalat (2 pers) 400 gram laksefilet i serveringsstykker saltes og pepres, dekkes med tynne sitronskiver eller en blanding av Dijonsennep og presset sitron, og bakes i ovnen ved 200 grader i 10-12 min (eller tilbered dem slik du foretrekker). Linsesalat: 2,5 dl Puy-linser (dvs. små grønne) 1/4 presset sitron (eller mer, smak til) 2 ts fransk sennep (eller mer etter smak) 3 ss extra virgin olivenolje 1 fedd hvitløk (most med litt salt, bruk knivbladet) salt og pepper 1 liten finhakket rødløk 4 hakkede tomater 1 stor bunt hakket bladpersille Kok linsene møre (ca. 20 min) i usaltet vann. Lag sennepsvinaigrette og ha i en bolle sammen med hakket rødløk, hvitløk og tomater. Ha i de varme linsene så snart de er ferdigkokte. Salaten kan gjerne få stå ca. 10 min så smakene blander seg bedre. Rør tilslutt inn persillen. Server linsene og laksen med litt matyoghurt, og gjerne en ekstra sitronbåt. Det er også veldig godt å blande 2-3 ss matyoghurt inn i selve salaten rett før servering istedet for å ha den ved siden av. Pasta med tomat, ruccola og oliven (2 pers) 250 g spaghetti, gjerne fullkorn 2 fedd hvitløk 1 frisk rød chili, eller etter smak olivenolje 1 boks herm. tomater svarte oliven, helst kalamata ruccola, 1/2-1 pakke salt, pepper 100 g oppsmuldret fersk chèvre (Tines, fås i vanlige butikker) Kok pasta. Surr hvitløk og chili i olivenolje et par min, tilsett tomater og oliven (jeg bruker kalamataoliven og tar ut steinen først - det gir mer smak, men er ikke nødvendig). La sausen koke ca. 5 min, smak til med salt og pepper. Hell vannet av pastaen, rør inn ruccola i tomatsausen i siste øyeblikk til den blir myk og faller sammen, bland pasta inn i sausen. Dryss oppsmuldret chèvre over hver porsjon, og ringle over litt extra virgin olivenolje.
Gjest Eurydike Skrevet 9. november 2007 #5 Skrevet 9. november 2007 Nå kom jeg på en til her. Kyllingfileter saltes og pepres, og vendes i en blanding av spisskummen, malt koriander, paprikapulver og litt cayenne, slik at de blir helt dekket. Grill på begge sider i tørr grillpanne, og etterstek i ovnen ved 180 g i 8-10 min, til de er gjennomstekte. Eller gjør det samme med lammekoteletter/benfrie "biffer" av lammelår, men uten ettersteking i ovnen. Server med sitronbåter, tzatziki (med litt frisk mynte i) og tabbouleh: Tabbouleh 250 gram couscous, gjerne fullkorn. Eller bruk fin bulgur 2,5 dl nykokt vann saft av ca. 1/4 sitron 3 ss extra virgin olivenolje salt og pepper Ha couscousen i en bolle. Tilsett varmt vann (jeg pleier å koke det opp i vannkokeren først), presset sitron, olivenolje, salt og pepper. Dekk med plastfolie og la couscousen svelle mens du lager klar resten av salaten. 4 tomater i terninger 1/2-1 hakket rødløk (avh. av hvor sterk den er) evnt. grillet rød og gul paprika i småbiter (kan sløyfes) masse hakket bladpersille litt hakket frisk mynte (essesielt for å få den riktige smaken!) salt og pepper saft av 1/4 sitron 3 ss extra virgin olivenolje Bland sammen alle ingrediensene i den bollen du skal ha salaten i. Rør inn couscousen etter ca. 15 min, når den har absorbert all væsken og er litt avkjølt. Etter at salaten har fått stå litt, kan du så smake for å sjekke om den trenger mer sitron, salt eller pepper. Eller hvis du vil ha den lun: Spis med en gang!
Gjest Frk Åberg Skrevet 10. november 2007 #6 Skrevet 10. november 2007 (endret) Hvorfor i all verden går jeg inn her når jeg er sulten, og det er lenge til middag? Her var mye godt. Tabbouleh står hvertfall på menyen en av de nærmeste dagene. Endret 10. november 2007 av Frk Åberg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå