Gå til innhold

Berettiget til dagpenger dersom man studerer ved siden av?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

NAV har ikke noe med hva du gjør på fritiden? Godt mulig det du, men jeg ville altså ikke tatt sjansen på at NAV oppfører seg slik de skal hvis de har en eller annen forskrift de kan pryle deg med i ettertid.

Mao. skal du gå på skole - uansett hva slags - mens du er på ledighetstrygd så SKAL det søkes særskilt om dette på eget skjema. Får du ikke det godkjent mister du ledighetstrygden din og da kan du synes så mye du vil at de ikke har noe med hva du gjør på fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge den forskriften jeg siterte kan vedkommende fortsette i 6 mnd for så å slutte dersom vedkommende vil ha dagpenger.

Dagpenger er ARBEIDSLEDIHETSTRYGD og ikke ment som studiestøtte.

For å ta det siste først:

Jeg er helt enig med deg, Blondie65. Jeg var borti problemstillinga for noen år sia, og prøver å finne ut av regelverket.

Tolker jeg det rett når jeg konkluderer med at NN må redusere studiene sine fra 100 til 50% i de seks månedene?

Forskriften sier også at disse reglene ikke gjelder arbeidssøkere som har graderte dagpenger. Har en person som blir ledig fra 50% stilling graderte dagpenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har altså null peiling på det her, jeg har kun lest forskriften - samt lang vond erfaring med hva NAV kan og ikke kan blande seg bort i.

Her er hva forskriften sier om påbegynt utdanning:

Medlem som blir helt arbeidsledig fra fulltidsarbeid og søker om dagpenger og som deltar i utdanning eller opplæring utenfor normalarbeidstid som ikke har redusert studieprogresjonen med minst 50 prosent, kan likevel fortsette utdanningen/opplæringen i inntil 6 måneder dersom utdanningen eller opplæringen var påbegynt senest 6 måneder før arbeidsledigheten inntrådte.

Jeg har LITT problemer med å forstå når dette kommer til anvendelse - bortsett fra at NAV aktivt hindrer deg i å begynne å studere og motta ledighetstrygd samtidig. Ja jeg forstår hvorfor. Samtidig er det litt snodig at paragrafen er formulert slik. For hvem er det som arbeider fullt og studerer full tid samtidig? Men det er nok - som nevnt - for å hindre folk i å slenge seg på studier for så å motta ledighetstrygd samtidig. Og for at man faktisk skal kunne fullføre et påbegynt semester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva forskriften sier om påbegynt utdanning:

Jeg har LITT problemer med å forstå når dette kommer til anvendelse - bortsett fra at NAV aktivt hindrer deg i å begynne å studere og motta ledighetstrygd samtidig. Ja jeg forstår hvorfor. Samtidig er det litt snodig at paragrafen er formulert slik. For hvem er det som arbeider fullt og studerer full tid samtidig? Men det er nok - som nevnt - for å hindre folk i å slenge seg på studier for så å motta ledighetstrygd samtidig. Og for at man faktisk skal kunne fullføre et påbegynt semester.

Jeg synes absolutt at det er på sin plass å unngå at folk bruker dagpenger som studiefinansiering.

Samtidig opplever jeg det som ulogisk at en person som studerer ved siden av jobb skal tvinges til å slutte å studere, evt redusere studieprogresjonen hvis de mister jobben.

Det er enklere enn på lange tider å få jobb i dag.

Likevel er det mange som ikke får 100% stilling, eller som ikke får en jobb som passer med utdanningen de har. For disse er en ny utdanning ofte løsningen, og om NAV da tvinger folk til å avslutte "prosjekt skaff ny jobb" hvis de mister den lille jobben de har er det rett og slett tragisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...