Gjest nimbus Skrevet 4. november 2007 #1 Skrevet 4. november 2007 Dette er ikke ment som en sunnhetstråd, ala for/mot sukker, jeg bare lurer på hvilken type mat dere spiser hjemme dere som har barn? Jeg ser at de fleste av mine bekjente som har barn spiser mye (for meg) smakløs mat, som pølser, fiskeboller, fiskepinner, mye brødmat, poteter etc. Og så sier de ofte at de ikke kan lage mat med chili, hvitløk etc, fordi de har barn. Men er ikke det noe som er tillært? Barn i f.eks. India, Thailand etc spiser jo mat med krydder og smak? Har dere fått nytt kosthold etter dere fikk barn, eller spiser dere det samme som før?
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2007 #2 Skrevet 4. november 2007 Så vidt jeg har forstått spiser barn under en viss alder krydret mat, men ikke sterk mat også i land som India og Thailand. De tilpasser sin tradisjonelle mat til sine barn, og det gjør vi også her i Norge, mens vi gradvis venner ungene til mer smak. Hvor raskt denne tilvenningen skjer, er vel opp til foreldrene, men opp til 3-4 års alderen er det vel ikke særlig vanlig med mye krydret mat, i alle fall ikke i min omgangskrets. Barn smaker på en helt annen måte enn oss voksne, de smaker så mye mer... alle smakene blir forsterket før de får "herdet" smaksløkene. Å starte med mild smak, med gradvis økning til *"normalkost" er derfor helt vanlig. Fordøyelsessystemet må også tilpasses kostholdet, og hvis noen gir en ettåring gryte med chili må de nok belage seg på noen dager med hyl og skrik med magevondt og diaré. Det er, så vidt meg bekjent, også vanlig i de landene du henviser til. Her hjemme spiste vi alt som vi alltid har gjort til middag, men med noen tilpasninger så lenge barna var små. Men jeg ser at du nevner brødmat som smakløs mat..., det overrasker meg stort! Brødet er kanskje smakløst i seg selv hvis du ikke baker inn krydder (som jeg ofte gjør), men pålegget er da sjelden smakløst?
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 4. november 2007 #3 Skrevet 4. november 2007 Jeg ser at de fleste av mine bekjente som har barn spiser mye (for meg) smakløs mat, som pølser, fiskeboller, fiskepinner, mye brødmat, poteter etc. Og så sier de ofte at de ikke kan lage mat med chili, hvitløk etc, fordi de har barn. Det kommer vel i stor grad an på hva de voksne presenterer av mat for barna fra de er helt små. Dersom de voksne legger frem brød og mild mat så venner barna seg til det.
Rubina D Skrevet 4. november 2007 #4 Skrevet 4. november 2007 Vi spiser vanlig hverdagskost og har gjort det hele vegen. Da de var babyer tok jeg av saus ol før jeg krydret det. Ungene har sine ting de ikke liker, men de spiser det meste.
Gjest Piper Skrevet 4. november 2007 #5 Skrevet 4. november 2007 Dette er ikke ment som en sunnhetstråd, ala for/mot sukker, jeg bare lurer på hvilken type mat dere spiser hjemme dere som har barn? Jeg ser at de fleste av mine bekjente som har barn spiser mye (for meg) smakløs mat, som pølser, fiskeboller, fiskepinner, mye brødmat, poteter etc. Og så sier de ofte at de ikke kan lage mat med chili, hvitløk etc, fordi de har barn. Men er ikke det noe som er tillært? Barn i f.eks. India, Thailand etc spiser jo mat med krydder og smak? Har dere fått nytt kosthold etter dere fikk barn, eller spiser dere det samme som før? Det du anser som smakløst, kan være noe andre liker veldig godt. Men å servere sterk mat til små barnemager kan gi barnet store problemer, og hvorfor gamble med det? Mine barn spiser den maten de får servert, og det er: fiskeboller, fiskepinner, pølser, pizza, spaghetti med kjøttdeig, karbonader i ulike varianter, taco i ulike varianter, kjøtt i ulike varianter og poteter er noe vi bruker en del av. Så jeg mener de får et variert kosthold, men i dine øyne kan dette være smaksløst fordi vi bruker ikke de sterkeste sausene osv, men vi lager det slik vi liker det.
Minni-Mus Skrevet 4. november 2007 #6 Skrevet 4. november 2007 Jeg bruker en del krydder i maten, så lenge ikke ungene SER hva jeg har hatt oppi, så spiser de det Pølser, kjøttkaker, spagetti, supper, gryterett, lapskaus, gratenger, stekt fisk, fiskeboller, fiskepiner, taco, pizza, biff, svin, koteletter, karbonader, kylling, grøt, poteter/grønnsaker og salater. Tja, det var alt jeg kom på, går jo i noe kjøtt eller fisk med tilbehør av alle slag.
Kayli Skrevet 4. november 2007 #7 Skrevet 4. november 2007 Skal være den første til å innrømme at det kan være litt for enkelt å ty til ferdigpizza eller pølser på travle ettermiddager. Likevel spiser vi ganske variert her i huset. Vi har ofte fisk av ulike slag, mest torsk, laks og fjellørret, men det hender også at vi spiser fiskegrateng fra frysedisken eller fiskepinner. Det blir en del kjøttdeigretter som gryterett, kjøttkaker, spaghetti med kjøttsaus, taco på lørdagskvelden, men vi har like ofte rent kjøtt, f.eks. svin, hjort, lam eller kyllingfilet. Som tilbehør har vi som regel poteter og kokte grønnsaker eller salat. Vi er nokså tradisjonelle i matveien, og spiser som regel norsk bondekost. Det hender vi prøver noe nytt, men da er ungene temmelig skeptiske, sikkert fordi vi gjør det så sjelden. Til frokost, lunsj og kveldsmat er det som regel brødmat med pålegg, kornblandinger av ulike slag eller havregrøt. Drikker melk eller eplejus til. Vi spiser mye frukt ved siden av eller som mellommåltid. For mange er dette sikkert en kjedelig meny, men det er sånn mat vi liker. Det viktigste for oss er at vi får i oss nok næringsstoffer og vitaminer, og det tror jeg vi gjør.
Gjest *Mim* Skrevet 4. november 2007 #8 Skrevet 4. november 2007 Jeg er lite for å tilpasse menyen så lenge barna ikke er helt knøttsmå. Enten får de spise det som serveres, eller så får de la det være. Foreldrene her i huset har ganske ulike favoritter. Jeg liker å eksperimentere med krydder og nye råvarer, pappan er mest glad i tradisjonskost. Heldigvis spiser de fleste det meste. Ofte brukte middager: Kjøttdeig m/ sursøt saus, hjemmelagd pizza, medisterkaker m/ surkål eller grønnsaker, ovnsbakt laks, panert fisk, fiskegrateng, fiskegryter, grøt, div. supper, taco, spagetti m/ kjøttsaus, annen pasta m lys saus, wok (favoritt hos mange!), kokt fisk, pannekaker, røkte kjøttpølser, kokt wiener. Om sommeren griller vi ofte.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå