Gå til innhold

Min kone har blitt syk

Fremhevede innlegg

Gjest ektemannen
Skrevet

Min kone har lenge vært syk. Og fikk nylig påvist reumatisme. Hun har også angrep på nyrer. Hun har lagt på seg, og blitt blubbete. Hun sover mye og er deprimert. Til uka skal hun begynne med sellegift. Er nesten så jeg føler de lurer oss. At hun har kreft, men at de kaller det reumatisme. Men jeg vet jo at det ikke er slik. Jeg er bare så redd. Vet så lite om det som skal skje. Vet ikke hvordan livet vårt vil bli. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å hjelpe henne...

Videoannonse
Annonse
Gjest Frysepulver
Skrevet

Antar hun har fått den typen som også går på indre organer da...

Har gått på cellegift for leddgikt selv, og det fungerte veldig bra :)

Jeg mener det finnes personell på sykehuset du kan få snakke med, det har blitt mye mer fokus på pårørende nå enn før og det virker som du trenger å snakke med noen.

IKKE søk på nettet ettet informasjon. På nettet publiseres gjerne skrekkhistorier om diverse sykdommer, brorparten opplever ikke sykdommen så ille som det kan beskrives som. De fleste leger anbefaler pasientene sine å ikke lete på nettet nettopp pga dette.

Din kone vil også trenge hjelp - og det er ikke gøy å ikke få til ting. Hun kan ha trøbbel med å kle på seg, åpne ting, løfte ting osv. Dette er vanvittig frustrerende, for man vil så gjerne klare alt selv. Selv foretrekker jeg at folk "leser meg" og ser når jeg trenger hjelp. Er sikkert teit, men jeg hater å spørre om det. Sliter jeg med å åpne en brus tar mine venner bare fra meg flasken og åpner den, uten å si noe. Det er veldig deilig :)

Snakk med din kone om ting, dere trenger sikkert å snakke om dette begge to. Ofte kan den syke føle seg utelatt dersom du konsekvent går til en annen for samtaler, uten å ha informert den syke. Bare et tips. Er ikke sikkert hun ville føle det sånn, men trå varsomt. Informer folk rundt dere, så har dere fler å spille på.

Lykke til!

Skrevet

Så TS må glemme sexlivet, fristerinner og spenning og heller være pleieassistent. Slik er det når man er gift, da er det i gode og onde dager.

• Liker 1
Gjest Frysepulver
Skrevet
Så TS må glemme sexlivet, fristerinner og spenning og heller være pleieassistent. Slik er det når man er gift, da er det i gode og onde dager.

Hæææ?

• Liker 1
Skrevet

Mange sykehus har en sosionomavdeling. De er til for pasienter og pårørende som trenger en prat, og ikke bare de som sitter inne med trygdespørsmål og liknende. Sykehuspresten kan en også prate med.

Skrevet
Hæææ?

Må ikke TS fungere som en pleieassistent?

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvor har du dette fra og hvordan hjelper det du skriver her trådstarter? Mener du at man skal skille seg med en gang partneren ble syk?

Har du hørt uttrykket i "gode og onde dager"?

• Liker 1
Gjest Begonia
Skrevet

Virker for meg som om dere har fått veldig lite informasjon om sykdommen og behandlingen. Kanskje har din kone fått info, som hun ikke har fortalt til deg? Dere bør ihvertfall bruke mye tid på å prate sammen. Det beste du kan gjøre for din kone, er faktisk å vise at du bryr deg. En klem kan være medisin det...

Jeg har også vært gjennom et år med cellegiftbehandling. Det var et tøfft år med kvalme, hårtap og kronisk tretthet. Men det var verdt det. For jeg har fått et mye bedre liv etterpå. Og jeg er ikke redd for å gå på en ny runde med cellegift, om sykdommen på ny skal angripe indre organer.

Og jeg må si meg enig med Frysepulver i å snakke med helsepersonell. De er der for å hjelpe dere...

Og det går fint å leve et fantastisk godt liv - selv om man er revmatiker. Lykke til!

Gjest Begonia
Skrevet

Dette er bare skittprat!

Er ikke noe problem å ha et godt sexliv, selv om den ene partneren er revmatiker. Man må bare prate sammen, og finne ut hva som er godt for begge parter.

• Liker 2
Gjest Bare innom
Skrevet

Jepp! Og i tillegg til sex, må han glemme jobb, venner, fritidsaktiviteter, reiser... egentlig kan han bare legge seg ned og dø! :ironi:

Du mener tydeligvis at når kona ble syk, fikk trådstarter samtidig dødsdommen, men det er ikke slik det fungerer selv om du synes å tro det.

Jeg har revmatisme, og har gått på cellegift for det i lengre tid (nesten 2 år). Dessverre fungerte ikke cellegiften nok til å oppveie bivirkningene på meg, men det er andre ting som går an å gjøre for å holde kroppen i gang.

For meg er det mye helse i et varmt bad og en god massasje fra min kjære, og hjelpemidlene jeg har fått gjør at jeg klarer nesten alt jeg klarte før, bare med litt mer tid.

Jeg synes Frysepulver sa mye fornuftig!

Snakk sammen, søk informasjon fra profesjonelle (gjerne fra en lokal støtteforening), ting vil gå seg til underveis. :jepp:

Skrevet
Min kone har lenge vært syk. Og fikk nylig påvist reumatisme. Hun har også angrep på nyrer. Hun har lagt på seg, og blitt blubbete. Hun sover mye og er deprimert. Til uka skal hun begynne med sellegift. Er nesten så jeg føler de lurer oss. At hun har kreft, men at de kaller det reumatisme. Men jeg vet jo at det ikke er slik. Jeg er bare så redd. Vet så lite om det som skal skje. Vet ikke hvordan livet vårt vil bli. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å hjelpe henne...

Cellegiften skal dempe ned immunforsvaret hennes slik at det ikke angriper eget vev. Har ikkeno med kreft å gjøre.

S

Skrevet (endret)
reumatisme.

Det heter revmatisme

Hun har lagt på seg, og blitt blubbete.

Sjarmerende ordvalg :filer:

sellegift.

Det heter cellegift.

Antoinette

Innlegget redigert.

Arwen (mod)

Endret av Arwen
Skrevet

Først av alt: Som de andre her sier, man bruker cellegift mot reumatisme. Og da bruker man det i mye, mye lavere doser enn ved kreft. Det betyr at hun f.eks ikke kommer til å miste absolutt alt håret av medisinen.

Kanskje dere kan ta kontakt med Norsk Revmatikerforbund www.revmatiker.no. Er ofte en kan få mye gode råd gjennom pasientforeningene, b.la til å få vite hva slags rettigheter man har.

• 4 år senere...
Skrevet

Min mann er sint på meg og meiner at eg er lat. No har ungane våre fått samme syn. Det er ikkje normalt å kvila så mykje, seier dei. Men eg treng å vera sengeliggande av og til. Ungane er 6 og 11 år. Dei hadde forstått kronisk sjukdom om ikkje faren krefter på mor, og seier eg må sjerpa med og ikkje berre liggje der:(

Skrevet

Tipper det er kortisonet som har gjort henne blubbete? Fy søren, det er noe svineri. Stakkars kona di og deg som går igjennom dette, men cellegift kan hjelpe mye, og etterhvert kan hun trappe ned på kortison også. Føler med dere.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...