Gå til innhold

Kul i brystet

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Bella_*
Skrevet

Legen min fant en kul i brystet mitt. Mente det var en cyste, men sender meg videre til undersøkelse på sykehuset. Går ut i fra at det er mammografi han tenkte på.

Hvordan er en mammografi? Har fått inntrykk av at det er rimelig smertefullt. Får man svar med en gang?

Dersom det er en cyste, blir det gjort noe med den da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen synes undersøkelsen er ubehagelig og andre synes den er litt vond. Det er fordi en må klemme brystene litt mellom to plater, sånn at en får best mulig bilder.

Finner de en cyste, kan det hende de tar en celleprøve for å finne ut om det er godartet eller ondartet. Hos unge mennesker er brystvevet ofte så tett at det er litt vanskelig å få gode nok resultater av mammografien, da kan en ta en ultralyd i tillegg for å se om det virkelig er noe der, eller om det bare er kjertelvev som har blitt misforstått som en kul.

Lykke til.

Skrevet

Hei! Jeg syntes ikke mammografi var særlig vondt. Det klemmer litt, men jeg vil ikke kalle det det smerte. Da jeg fikk påvist en kul på mammografi ble jeg sendt til ultralyd undersøkelse. Der var de usikre på hva kulen var. Jeg ble sendt videre til biopsi. Legen brukte en lang når til å hente ut en celleprøve fra klumpen. Dette var litt vondt, men gikk helt fint. Den ble analysert og jeg fikk vite at det var en fibrøs knute. Det var ikke kreft. Alt dette ble gjort på samme avdeling og totalt tok det ca 2 timer fra jeg kom inn til jeg fikk resultatet og kunne reise hjem. Ingenting skal gjøres med knuten min, men den kan vokse. Tror ikke de gjør noe med en cyste heller.

Skrevet

Jeg tok mammografi for noen år siden og det var virkelig ikke så ille som alle skal ha det til synes jeg. Selvfølgelig, det klemte endel, men vondt var det ikke. Etter det ble jeg sendt på ultralyd fordi de fant en kul, og på ultralyden fikk beskjed med en gang at det ikke var noe å bekymre seg for. Nå skal jeg på ultralyd igjen pga en kul, og jeg må si...Det er ventingen som er det verste synes jeg.

Gjest Gjest_Bella_*
Skrevet

Takk skal dere ha.

Veldig godt å høre fra gjest som forklarte hva som ev. skjer utover det å ta mammografi.

Jeg er foreløpig ikke bekymret, men det er fordi jeg står opp i noe annet som tar alle kreftene og tankene mine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...