Gå til innhold

Barn som leker i vår have

Anbefalte innlegg

Gjest Rådløs nabo
Skrevet

Vi bor i et eneboligstrøk hvor alle har ganske store tomter. Likevel skjer det ganske ofte at ungene i nabolaget leker i vår oppkjørsel og have, helt inntil huset vårt.

Vi har ingenting imot at ungene løper igjennom haven vår hvis de skal besøke hverandre, men vil helst unngå at de leker her, og spesielt helt inntil husveggene.

Vi har selvsagt sagt fra til ungene, men det hjelper ikke lenge. Vi har også tatt opp med foreldrene at ungene leker både i blomsterbed og ved inngangsparti hos oss.

Jeg vil gjerne ha noen tilbakemeldinger fra dere med barn:

Synes dere det er greit at ungene leker i andres haver? Med andre ord, overreagerer vi?

Og hvordan vil dere anbefale at vi tar dette opp med ungene og foreldrene?

PS. Vi har ikke egne barn.

Videoannonse
Annonse
Gjest Rådløs nabo
Skrevet

Vi har gjerder rundt tomten, men ikke port. Det er ikke aktuelt å sette opp port.

I utgangspunktet er jeg mest interessert i hvordan jeg kan ta dette opp uten å bli den "sinte naboen".

Skrevet

Jeg synes det er merkelig at barna leker i en hage hos noen som ikke har barn som de leker med. Da jeg var barn drev vi i alle fall ikke og rotet rundt i hagene til folk. Vet ikke helt hva annet dere kan gjoere enn aa be dem flytte seg.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Jeg er imponert over at du tillater at ungene løper gjennom hagen din for å gå på besøk til andre jeg :ler:

Da jeg vokste opp fikk vi alltid kjeft for det i de hagene vi gjorde det hos, likeledes fikk nabojenta påpakk av mine foreldre fordi hun brukte vår hage som gjennomgang.

Nå i voksen alder irriterer det meg grønn når folk går gjennom vår eiendom, men er ikke så lett å si fra heller... Mange bruker vår eiendom som tursti, lekeplass og parkering og jeng kan virkelig ikke fatte og begripe hvorfor de tror det er i orden. Nå er tomten stor og inneholder mye, men alle vet at vi eier den og at det ikke er et offentlig område!

Skrevet

Hadde rett og slett spurt hva de gjorde der. At de ikke får leke i vår hage.

Gjest LilleLala
Skrevet

Jeg hadde ikke akseptert det... Jeg har selv en hage, og det var tydelig at hun som bodde der før meg hadde latt ungene leke der... Men min hage er min hage... Jeg elsker å stelle blomstene mine, holde plenen fin og trene hundene mine der... Det er ikke noe lekeplass for barn, og til en stund aksepterte jeg mer eller mindre, men den dagen ungene begynte å plukke blomstene i hagen min var det helt slutt, og sånn er det bare da.

Skrevet

Mine barn får ikke lov til å leke i hagene til naboen. Like lite synes jeg om at hvis du har sagt i fra at de ikke respekterer dette.

En ting er å ha hagen full av unger når de er på besøk hos mine barn, men det blir noe annet igjen.

Dette handler faktisk om å respektere andre mennesker og deres eiendom.

Nei bare si fra en gang til du at du ikke vil ha ungene inn i hagen din. Blir du den sinte nabo av den grunn er jammen samfunnet verre en jeg trodde.

Skrevet

Det er foreldrene som skal være flaue, og ikke du!

Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg føyer meg inn i rekken av de som mener du allerede er grei som lar ungene bruke hagen som gjennomgangssti.

Hvis det hverken hjelper å si fra direkte til ungene eller gjennom foreldrene, tror jeg det er verdt å bli "den sinte naboen".

Skrevet

Det er også litt avhengig av barnas alder. Da jeg så mine egne barn i naboens hage for noen år siden måtte jeg stadig påminne dem om at de skulle holde seg i vår hage mens de lekte. Dette hadde de vanskelig å forstå frem til ca 4-5 års alderen. Og selv om jeg aldri har hørt om at noen har kjeftet på dem kom jeg raskt inn i situasjoner hvor jeg f.eks. måtte hente baller eller "noe de hadde tatt fra hverandre og kastet over til naboen". De nektet å hente det selv.

Jeg synes du bare skal fortsette å si ifra på en pen måte. Innimellom har også vi andre barn en tur i hagen vår, men det er bare for å hente noe (f.eks. en ball).

Som de andre sier synes jeg du er tålmodig om du ikke sier fra. Jeg tror jeg ville gjort det selv om jeg forstår at du ikke vil bli uvenner med naboene.

Kan du ikke si til foreldrene at du er redd de ved et uhell skal knuse et vindu eller liknende. Du kan også si du ønsker å legge ut ugrassdreper og at barna kan få det i seg om de leker der (men da må du også gjøre dette ved et senere tidspunkt). Til vinteren kan du si du tror det ligger en rake under snøen og at de skal falle å slå seg på den.

Dette var bare forslag, men jeg tror du har full støtte i at du skal kunne si ifra til foreldrene på en pen måte. Men ta hensyn til barnas alder.

Gjest Rådløs nabo
Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Da fortsetter jeg å ta det opp med dem når de løper rundt her. Merker at jeg blir strengere og strengere i stemmen (er ikke så veldig tålmodig), men ønsker ikke å skrike til dem. Tror ikke at jeg oppnår noe ved å skremme dem.

Ungene er mellom fem og ti år og de leker kun her når de er mange. Ser de aldri her en og en. Tror kanskje de velger å leke her fordi det er "forbudt" og spennende.

Men slitsomt er det uansatt.

Nok en gang, takk for svar! God å vite at vi ikke overreagerer.

Skrevet

Si ifra klart og tydelig slik at det ikke kan misforstås - du skal ikke unnskylde deg for at du ønsker å ha hagen din i fred. Dette sies selvfølgelig på en fin og ordentlig måte.

Barn vet godt hva som er lov og hva som ikke er lov. Her må barnas foreldre på banen hvis de ikke selv hører på hva du sier. Selv små barn vet forskjell på rett og galt og mitt og ditt. Min 3-åring har i alle fall ingen problemer med å skjønne at han skal holde seg unna andre folk sine hager. Men så er han heller ikke ute og leker uten tilsyn - enten er jeg ute sammen med han, eller så er han under observasjon gjennom vinduene.

Hvis barna som er i din hage er for små til å forstå forskjell på mitt og ditt - ja da syns jeg også at de er for små til å være ute alene.

Skrevet

Jøss. Ungene bør absolutt leke i sin egen hage og ikke i din.....

Gjest Rådløs nabo
Skrevet
Si ifra klart og tydelig slik at det ikke kan misforstås - du skal ikke unnskylde deg for at du ønsker å ha hagen din i fred. Dette sies selvfølgelig på en fin og ordentlig måte.

Jepp. Og det er akkurat det vi gjør gang på gang. Likevel løper de rundt her. Vi har også tatt det opp med foreldrene.

De leker ikke like ofte her i helgene lengre når vi er hjemme, men ofte rett etter skoletid, når vi er på jobb. Finner ihvertfall stadig vekk pil og buer, sverd, bøtter og andre ting strødd rundt her samt nedtråkkede blomster og busker. Lekene er ikke kastet hit, - til det er avstanden altfor stor.

Jeg får bare fortsette å si i fra, - klart og tydelig. Og kanskje noen ganger være litt sint.

Må innrømme at jeg mest irritert over foreldrene i denne saken. Tror neppe ungene hadde fortsatt hvis foreldrene hadde tatt skikkelig tak i det.

Nok en gang folkens: Skjønner ta vi ikke overreagerer her, så vi fortsetter "kampen"!

Skrevet
Jepp. Og det er akkurat det vi gjør gang på gang. Likevel løper de rundt her. Vi har også tatt det opp med foreldrene.

De leker ikke like ofte her i helgene lengre når vi er hjemme, men ofte rett etter skoletid, når vi er på jobb. Finner ihvertfall stadig vekk pil og buer, sverd, bøtter og andre ting strødd rundt her samt nedtråkkede blomster og busker. Lekene er ikke kastet hit, - til det er avstanden altfor stor.

Jeg får bare fortsette å si i fra, - klart og tydelig. Og kanskje noen ganger være litt sint.

Må innrømme at jeg mest irritert over foreldrene i denne saken. Tror neppe ungene hadde fortsatt hvis foreldrene hadde tatt skikkelig tak i det.

Nok en gang folkens: Skjønner ta vi ikke overreagerer her, så vi fortsetter "kampen"!

Hva gjør dere med lekene? Kanskje de slutter hvis alt de legger igjen blir kastet? Det er uansett, som du sier, foreldrene som må ta tak her. Jeg ville "gått en siste runde" og bedt foreldrene om å si ordentlig ifra til ungene, etter det vil du begynne å kreve erstatning for ting ungene ødelegger (blomster, busker etc). Hvis du har digital-kamera eller mobil med kamera, kan du vel knipse og dokumentere når du griper dem i hagen? (Bare for å ha noe, i tilfelle foreldrene sier "ja, men det var ikke min unge som gjorde dette.."). Da kan de ikke lenger late som om problemet ikke eksisterer, eller at deres barn ikke deltar. Det er jo kjipt å måtte ty til slike midler, men det er de som har grunn til å føle seg flaue ikke dere.

Skrevet
Hva gjør dere med lekene? Kanskje de slutter hvis alt de legger igjen blir kastet? Det er uansett, som du sier, foreldrene som må ta tak her. Jeg ville "gått en siste runde" og bedt foreldrene om å si ordentlig ifra til ungene, etter det vil du begynne å kreve erstatning for ting ungene ødelegger (blomster, busker etc). Hvis du har digital-kamera eller mobil med kamera, kan du vel knipse og dokumentere når du griper dem i hagen? (Bare for å ha noe, i tilfelle foreldrene sier "ja, men det var ikke min unge som gjorde dette.."). Da kan de ikke lenger late som om problemet ikke eksisterer, eller at deres barn ikke deltar. Det er jo kjipt å måtte ty til slike midler, men det er de som har grunn til å føle seg flaue ikke dere.

Det høres nå litt vel alvorlig ut :ler: Det er vel ikke akkurat mord som foregår ..

.. selv har jeg voksne unger - men har ingen problemer med å ha andre sine barn lekende i hagen min - dersom de ikke gjør noe galt. Èn gang opplevde jeg at de plaget hunden min -- da sa jeg klart ifra at de ikke får komme her hvis de ikke oppfører seg fint .. Etterpå har det aldri vært noe problem .. de kan sykle i gården vår, leke gjemsel el ... helt greit for meg .. Dersom de glemmer igjen baller el i hagen så tar jeg og legger det ut på veien etterpå - så kommer de og henter det de eier.

Jo mindre problem man lager utav en sånn sak - jo fortere blir det en ikke-sak .. Det er klart at når man kjefter og smeller, fotograferer og involverer foreldre så gjør man det bare mer spennende for barna å finne på enda mer tull ..

Skrevet

Enig med Tulipa. Hos oss er det 3-4 nabogutter som bruker hagen til å løpe igjennom, og ettersom jeg bruker å finne leker under grantrærne i en litt bortgjemt krok av hagen tror jeg også de leker her når ingen ser dem. En gang satte de seg til på trappa mi og sprengte kinaputter eller noe lignende, da gikk jeg ut og ba dem flytte seg litt, for det hørtes så godt inn; det skjønte de godt, og flyttet seg straks. Ellers er de greie, og jeg merker ingenting til at de er her, bortsett fra en og annen henslengt leke, som sagt. De bruker å hilse på meg når vi treffes og vi har alltid en god tone, det tror jeg ikke vi hadde hatt om jeg hadde kjeppjaget dem hver gang jeg så dem.

Da jeg var liten var det alltid gøyalt med de voksne som var småhissige, og de ble utsatt for mere tull fra vår side enn de som var greie med oss ;)

Gjest Rådløs nabo
Skrevet

Artig at det har kommet inn to svar som synes det er greit at barna leker i deres hage.

Men selv om dere gir meg god argumentasjon så trives jeg ikke med at de leker hos meg. Hadde jeg funnet leker bortest i hagen hadde det vært greit. Men nedtråkkede blomsterbed, og hyl og skrik rett utenfor soverom og arbeidsrom er jeg ikke like begeistret for.

Så langt har jeg ikke kjeftet og smelt på de. Kun sagt i fra rolig. Men jeg må innrømme at jeg blir mer og mer irritert. De har tross alt egne hager + en stor spennende skog rett ved siden av her.

Gjest Rådløs nabo
Skrevet

Takk for tips SS, men trenger ikke billedbevis. Foreldrene har heldigvis ikke problem med å skjønne at det er deres barn. Lekene har jeg gjort litt ulike ting med: I begynnelsen la jeg det i deres egen have. Deretter i en periode ringte jeg på og leverte lekene til foreldrene samtidig som jeg tok opp saken. Nå bare legger jeg lekene under terrassen. Så langt har de funnet dem, så de tror nok at lekene er borte for godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...