Gå til innhold

PCOS

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noe av Kvinneguidens brukere som har PCOS og som har erfaring med bruk av Metformin? Jeg fikk påvist PCOS vinteren 2006 etter å ha vært plaget med uregelmessige blødninger i en årrekke. Det var mange symptomer som stemte og mye falt på plass. Gynekologen testet meg grundig og på grunn av insulinresistens anbefalte hun meg å starte på Metformin. I begynnelsen gikk det greit og jeg trappet sakte opp til 3 tabletter for dagen. Jeg var skremt med tanken på å få Diabetes 2. Jeg merket at appetitten ikke var like stor som før og så det som en kjærkommen hjelp til å dempe min appetitt på søte og usunne ting. Men etter noen måneder fikk jeg mageproblemer som ingen fant noe ut av. Fastlegen min lurte på om Metformin kunne være skyld i diare og andre plager. Det hørtes logisk ut for de gangen jeg forsøkte å kutte ut Metformin noen dager var magen roligere. Siden jeg stadig er plaget med magen og jeg ikke tror Metformin gjør det bedre så lurer jeg på hva jeg skal gjære. Gynekologen min har sagt at jeg IKKE må kutte ut metformin og at det ikke er årsak til mageproblemene mine. Nå har jeg ikke brukt Metfomin side juli (gynekologen kommer ikke til å bli blid på meg) for å se om det virker positivt inn på magen, men dessverre har det ikke det. Men jeg er redd for å starte igjen for jeg vet at magen vil reagere, i hvertfall i begynnelsen. På den annen side er jeg redd for å få Diabetes 2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går jo an å forebygge diabetes type II på annen måte enn medisinering. Å legge om kosthold og livsstil er som regel veldig effektivt. Uansett hva du velger å gjøre er det viktig å informere legen din om det.

Jeg har også pcos men ingen antydning til insulinresistens. Før jeg fikk påvist pcos var jeg plaget med svært mye diare en lang tid og legene kunne ikke finne grunn. Men fastlegen min var standhaftig og ville jeg skulle føre "medisinsk" dagbok hvor jeg loggførste absolutt alt som hadde med kroppen min å gjøre. Hun fikk mistanke om at jeg hadde hormonforstyrrelser og trodde diare hadde sammenheng med dette. Andre leger hadde absolutt ingen tro på denne forklaringen, da det ikke viser noe forskning som støtter en slik påstand. Men som fastlegen min sa, så var det tydelig sammenheng med mageproblemene mine og mine utslag i hormonforstyrrelser. I tillegg så betyr ikke at det ikke er en sammenheng om vi ikke har funnet det ut enda gjennom forskning. Vet ikke om fastlegen min har rett, men jeg i alle fall hatt lite problem med diare når kroppen min (oftest med menstruasjonen) er i balanse.

Skrevet
Det går jo an å forebygge diabetes type II på annen måte enn medisinering. Å legge om kosthold og livsstil er som regel veldig effektivt. Uansett hva du velger å gjøre er det viktig å informere legen din om det.

Jeg har også pcos men ingen antydning til insulinresistens. Før jeg fikk påvist pcos var jeg plaget med svært mye diare en lang tid og legene kunne ikke finne grunn. Men fastlegen min var standhaftig og ville jeg skulle føre "medisinsk" dagbok hvor jeg loggførste absolutt alt som hadde med kroppen min å gjøre. Hun fikk mistanke om at jeg hadde hormonforstyrrelser og trodde diare hadde sammenheng med dette. Andre leger hadde absolutt ingen tro på denne forklaringen, da det ikke viser noe forskning som støtter en slik påstand. Men som fastlegen min sa, så var det tydelig sammenheng med mageproblemene mine og mine utslag i hormonforstyrrelser. I tillegg så betyr ikke at det ikke er en sammenheng om vi ikke har funnet det ut enda gjennom forskning. Vet ikke om fastlegen min har rett, men jeg i alle fall hatt lite problem med diare når kroppen min (oftest med menstruasjonen) er i balanse.

Skrevet

Det høres veldig interessant ut! At det kan være en forbindelse mellom hormonforstyrrelser og diare. Jeg skal til fastlegen min kommende uke angående mageproblemene men fikk ikke time hos gynekologen min før i desember. Hun har ikke med et ord nevnt omlegging av kostholdet for å unngå diabetes 2, men jeg vet jo at det er mulig. Først spurte hun meg om jeg ville prøve Metformin og senere sa hun at jeg var NØDT til å bruke det.

Skrevet
PCOS??????

Jeg vet ikke hva det er......

Skrevet

Det er polycystisk ovarialt syndrom. Man kan få flere cyster på eggstokkene. Problemer med insulinresistens (opptak av sukker i kroppen), økt behåring i ansiktet, menstruasjonsforstyrrelser, manglende eggløsning m.m. Mange som har problemer med å bli gravide har dette syndromet. Jeg fikk det påvist av gynekologen min etter flere tester og jeg har flere av symptomene.

Skrevet

Tenkte du på noe spesielt?

Jeg begynte på metformin tidligere i år og jeg ble veldig dårlig. Jeg sluttet og begynte på den flere ganger pga jeg ble veldig kvalm, fikk veldig vondt i magen osv. Jeg kunne nok vært flinkere å ta den. Ellers så har jeg fått regelmessig mens for første gang i mitt liv, så det er nok takket være metforminen, men noen vidunder pille er det nok ikke. Mange pcosere tror man liksom skal rase ned i vekt, men jeg har lagt på meg mye :(

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg har ikke pcos, men diabetes 2. Jeg bruker Metformin og har ikke hatt magetrøbbel.

Skrevet

Jeg har PCOS og kraftig insulinresistens.

Jeg har ikke hatt magetrøbbel bortsett fra diarè de første par dagene etter at jeg økte dosen under den første opptrappingen.

Jeg har fått regelmessig mens, noe mindre hårvekst, "yngre hud", gått ned 19 kg i vekt, mindre magesmerter generelt, besvimer mindre osv. Så for meg er det faktisk en slags "vidundermedisin".

Skrevet
Tenkte du på noe spesielt?

Jeg begynte på metformin tidligere i år og jeg ble veldig dårlig. Jeg sluttet og begynte på den flere ganger pga jeg ble veldig kvalm, fikk veldig vondt i magen osv. Jeg kunne nok vært flinkere å ta den. Ellers så har jeg fått regelmessig mens for første gang i mitt liv, så det er nok takket være metforminen, men noen vidunder pille er det nok ikke. Mange pcosere tror man liksom skal rase ned i vekt, men jeg har lagt på meg mye :(

Jeg lurer på om Metformin har en sammenheng med mageproblemene mine. Regner med at gynekologen blir sur på meg fordi jeg har kuttet de ut. Regelmessig mens får jeg ved bruk av Provera. Det eneste jeg savner ved Metformin er at appetitten ble dempet og jeg klarte bedre å styre unna ting som jeg ikke bør putte for mye av i munnen.

Skrevet
Jeg lurer på om Metformin har en sammenheng med mageproblemene mine. Regner med at gynekologen blir sur på meg fordi jeg har kuttet de ut. Regelmessig mens får jeg ved bruk av Provera. Det eneste jeg savner ved Metformin er at appetitten ble dempet og jeg klarte bedre å styre unna ting som jeg ikke bør putte for mye av i munnen.

Det er velkjent at metformin gir mange plager i innledningsfasen, spesielt mageproblemer. Det er som regel derfor man trapper opp etterhvert :)

Jeg ble skikkelig dårlig og derfor jeg sluttet å bruke dem og jeg har begynt flere ganger igjen på dem... nå har jeg prøvd igjen og jeg har tatt dem til hvert måltid i to uker og foreløbig har det gått fint :)

Jeg regnet også med at gynekologen min skulle bli sint da jeg sa jeg ikke hadde klart å gå på dem, men det ble han heldigvis ikke :)

Lykket til :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...