Gå til innhold

Hva koster melatonin?

Fremhevede innlegg

Skrevet

En venninne av meg har fått resept på melatonin, og lurte på hvor mye det koster. Det er så lenge siden jeg fikk det, at jeg må spørre her. Hva koster melatonin?

Videoannonse
Annonse
Gjest su querida
Skrevet

Jeg betaler 150 kr. for 60 piller (3 mg).

Skrevet

Det er i vært fall billigere å kjøpe det i utlandet. Husk på det hvis du er ute og reiser.

Jeg hørte at det av en eller annen grunn også hjalp mot ekstrem hjesping. Jeg prøvde det og det funket. Ganske rart.

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Det er et stoff som forekommer naturlig i kroppen, og som hjelper med å regulere døgnrytmen. Enkelte personer som har problemer med søvnen, kan bli hjulpet av tilskudd av melatonin. På meg hjalp det dessverre null, selv om jeg tilhører den typiske gruppen som det skal hjelpe på. I enkelte land fås det i helsekostbutikker, men i Norge må man ha registeringsfritaksblankett fra legen for å få kjøpt det, da på apotek.

Skrevet

Melatonin er et hormon, kroppens naturlige søvnhormon som skilles ut når det er mørkt. Det skilles ut fra epifysen i hjernen. Utskillelsen fører da til slapphet og tretthet. Vi er vel skapt slik at vi helst skal sove når det er mørkt.

Noen mener at melatonin kan ha gunstig virkning på kroppen ellers også. Det virker som en antioksidant, dvs at melatonin selv lar seg oksidere av skadelige reaktive stoffer som vi har i kroppen vår, slik at disse litt skumle forbindelsene reagerer på antioksidanten og ikke på f.eks. cellene våre (celleveggene) som fort kan skades når andre stoffer oksiderer dem. Dette gjelder generelt for antioksidanter.

Melatonin forsterker også immunforsvaret (sies det) ved at det øker produksjonen av hvite blodceller, spesifikt T-celler. Noen mener sågar at melatonin kan forlenge livet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...