Gå til innhold

Velferds penger?


knudz3n

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet 7 mnd her jeg jobber nå.. Fikk beskjed om å betale "velferdspenger" kr 50 pr mnd, dvs 600 kr pr år... dette for å dekke kaffe.. :sjokk: men sikkert også mat da jeg jobber et sted der de fleste bor to døgn når de er på jobb...

Men tingen er det at jeg drikker ikke kaffe, ikke har jeg en stilling heller som krever at jeg er to døgn på jobb, jeg er 9 timer og så reiser jeg hjem...

Jeg spiser minimalt på jobb, blir en frukt i ny å ne... dette fordi jeg har med egen mat pga kostholdsplan....

JEG synes det da er urettferdig at jeg må betale 600 kr i året for at de andre spiser å drikker kaffe... selvfølgelig kan jeg ikke til en hver tid bevise at jeg ikke spiser noe her... MEN det jeg fikk beskjed om var at det var kaffepenger...

Hva synes du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg jobber på lønningskontor og kan forklare deg litt av prinsippene rundt dette:

Er det sånn at dere får gratis lunsj på jobb?

I såfall er arbeidsgiver pliktig å trekke et lunsjtrekk, hvis ikke blir det å anse som en skattepliktig naturalytelse. Så arbeidsgiver gjør ikke dette for sin egen del nødvendigvis, men fordi man er påalgt å gjøre det. En tidligere sak viser at likningsmyndighetene anser at det må trekkes minst 100 kr mnd hvis de ansatte får lunsj hver dag.

Så e det det administrative rundt dette. Skal de på lønningskontoret gå rundt og sjekke hvem som har med matpakke eller ikke? Hvis det er en stor bedrift blir det veldig mye ekstra og skulle holde orden på hvem som spiser av felleslunsjen eller ikke.

For å være ærlig synes jeg ikke 50 kr mnd var noe å lage så stort oppstyr om. Spiser du aldri noe av det som blir satt fram, enten det er kake på fredagen eller frukt el?

Man må jo innimellom betale til fellesskapet noe man selv ikke får nytte av. Jeg har aldri vært innlagt på sykehus, men betaler like fullt masse i skatt. Synes 600 kr i det store og hele er småtteri jeg da.

Men du kan selvsagt ta det opp med sjefen og be om ikke å bli trukket. Men jeg hadde nok heller prioritert andre saker som vedrører arbeidsmiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en jobb med såkalt kaffetrekk. Hadde en kollega som nektet å betale, men jeg så jo at h*n allikevel forsynte seg med te både titt og ofte.

Det er jo ikke snakk om store summen, så jeg ser ikke helt problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...