Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har jobbet på samme restaurant i 7 år nå,og få 110kr/time....jeg synes at det er veldig kjip betaling for en som har jobbet der i mange år...hva syns dere om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det høres ut som en dårlig lønn. Under studietiden jobbet jeg i hotellbransjen og hadde da 110 kr per time som ny. Dette er snart 5 år siden.

Skrevet

Tariffen er vel høyere enn 110,- pr. time..?

Spørs hva du jobber med, da. Jeg har jobbet lenge i hotell-bransjen, og jeg har aldri hatt under 120,- pr. time.

Skrevet

Jobber du heltid?

Men ja, det er en latterlig lav lønn.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg jobbe som servitør,få jo beholde alt tipsen jeg få...men likevel..har vurdere å søker etter nye jobben men det blir ikke før etter fødselpermisjon.

Skrevet

har jobbet noen år innenfor hotell-bransjen og restaurant-bransjen selv, og er lenge siden jeg hadde såå lav lønn. Ta å finn frem tariffen, og slå ibordet med den. Jeg ville også krevd etterbetaling, siden det er ledelsen som skal øke lønnen uten å bli spurt om det, og dette har de tydeligvis ikke gjort. Du har visse krav uansett hva de sier, det er lovgitt.

Skrevet
Du har visse krav uansett hva de sier, det er lovgitt.

Lovbasert krav på lønnsøkning? Aldri hørt om.

Skrevet
har jobbet noen år innenfor hotell-bransjen og restaurant-bransjen selv, og er lenge siden jeg hadde såå lav lønn. Ta å finn frem tariffen, og slå ibordet med den. Jeg ville også krevd etterbetaling, siden det er ledelsen som skal øke lønnen uten å bli spurt om det, og dette har de tydeligvis ikke gjort. Du har visse krav uansett hva de sier, det er lovgitt.

Det er ikke lovpålagt å følge tariffen.

Selvsagt kjipt å jobbe på et sånt sted, men...

Skrevet
Lovbasert krav på lønnsøkning? Aldri hørt om.

ånei? ta og meld deg inn i en fagforening og hør hva de har å si. Når det står skrevet ned hvor mye en ansatt skal ha i lønn basert på annsenitet, alder og arbeidsoppgaver, er dette fordi det skal følges. Det er ikke en mal der arbeidsgiver kan velge hvor mye h*n vil utbetale i lønn. Er man over 20, skal man automatisk stige i lønn, og har man jobbet i samme bedrift i mange år (hvertfall innen hotell og restaurant-bransjen), skal man også stige. Jeg har jobbet i flere slike bedrifter over flere år, og på alle arbeidsstedene har vi hatt møter med ledelsen om nettopp dette, og alle har bekreftet at dette er tilfelle.

Skrevet

Det er ikke lovpålagt at bedrifter må følge tariffer, dersom ingen ansatte er organisert.

Så før man er organisert, så hjelper det ikke å slå i bordet med noen andres tariffavtale, nei. Og i restaurantbransjen er det MANGE plasser hvor ingen av partene er organisert.

Skrevet
ånei? ta og meld deg inn i en fagforening og hør hva de har å si. Når det står skrevet ned hvor mye en ansatt skal ha i lønn basert på annsenitet, alder og arbeidsoppgaver, er dette fordi det skal følges. Det er ikke en mal der arbeidsgiver kan velge hvor mye h*n vil utbetale i lønn. Er man over 20, skal man automatisk stige i lønn, og har man jobbet i samme bedrift i mange år (hvertfall innen hotell og restaurant-bransjen), skal man også stige. Jeg har jobbet i flere slike bedrifter over flere år, og på alle arbeidsstedene har vi hatt møter med ledelsen om nettopp dette, og alle har bekreftet at dette er tilfelle.

Men poenget er at dersom TS ikke er organisert og bedriften ikke har tariffavtale, har hun heller ikke krav på tariff. Dersom hun organiserer seg, blir ståa en annen. Men hun vil da ikke ha krav på etterbetaling, kun økning fra da hun organiserer seg.

Skrevet
Det er ikke lovpålagt å følge tariffen.

Selvsagt kjipt å jobbe på et sånt sted, men...

Tariffavtaler er, som flere her sier, kun bindene dersom arbeidsgivers organisasjon OG arbeidstagers organisasjon BEGGE har vedtatt tariffavtalen.

I så tilfelle er begge sider forpliktet til å følge avtalen, som om det skulle vært preseptorisk lov.

Er man ikke organisert må man forhandle frem høyere lønn på egen hånd.

110 kr etter 7 år hørtes utrolig elendig ut. Kan ikke skjønne at du har holdt ut!

Gjest Britt Banditt
Skrevet

Hadde du jobbet i butikk i så mange år hadde du hatt ca 139,- + tillegg, så ja, det er veldig dårlig (mener det er det ei jeg kjenner som har jobba i butikk i 7 år har i timen).

Gjest Samme gjest som over
Skrevet

Vel, som flere allerede har svart deg så er dette du sikter til tariffer, hvor begge sider må ha vedtatt denne/være medlem før den blir bindende på en arbeidsplass. Dette er ikke det samme som lovbestemmelser om lønnsøkning, som jeg altså fremdeles står på at ikke finnes.

Skrevet

Kva tener dei andre som du jobbar med? Noko liknande som deg? Kanskje det går an å gå samla til verks og forhandle løna?

No skal det seiast at eg jobba i butikk eit par år sjølv, for 2-3 år sidan, og fekk 95 kr timen. Klarte meg greitt med det, sjølv om dei fleste nok tener meir, etter svara i denne tråden å døme.

Du bør nok be om ein samtale ang lønna di dersom du planleggjer å halde fram med å jobbe der.

Etter 7 år der har du sikkert fleire og vanskelegare oppgåver enn du hadde då du byrja der, og dette skal jo løna reflektere.

Skrevet

Jobber i butikk et par dager i uka, og jeg får 112.48 kr timen. Jeg begynte i august, og er dermed på det "første lønnstadiet" så du får kanskje litt for lite?

• 8 måneder senere...
Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Ser jeg kommer ett år i ettertid her nå men... Ble litt engasjert i å se hvor store lønnsforskjeller det er rundt om kring.. Jeg har nettop startet som resepsjonist på ett hotell og får 128,** kr pr time, pluss selvføleglig tillegg for kv og helg. Dette er jo da begynnerlønna, og etter 2 år stiger jeg på ansinitet og deretter etter 4 osv.. Hotellbransjen er jo ikke akkurat kjent for å gi gode lønninger, men synes 128kr er veldig greit å starte med.

Men klart, etter 7 år burde du fått mer. Så dette synes jeg du burde ta opp med dem, om du ikke har gjort det enda.

Men anf fagforbund, er det noen som vet hvem som dekker hotellbransjen?

Gjest Megisen
Skrevet

Det er Hotell- og restaurantforbundet, som nå er gått inn i Fellesforbundet

Gjest Gjest_Christina_*
Skrevet

Hei

Det høres ikke så mye ut. Jeg har nettopp begynt på min første jobb som 18-åring i butikk og jeg tjener 119 kr, så du burde jo tjene litt bedre da:P

Skrevet
Har jobbet på samme restaurant i 7 år nå,og få 110kr/time....jeg synes at det er veldig kjip betaling for en som har jobbet der i mange år...hva syns dere om det?

Det var lav lønn ja. Du burde etter min mening hatt minst 125 kr per time.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...