Gå til innhold

Hjelp..angst!!!


brum

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha muntlig eksamen og gruer meg noe helt forfredelig. Jeg pleier ikke å ha så store problemer å prate i større forsamlinger som feks det å holde tale men når det kommer til eksamen er jeg helt nervevrak i flere uker. Detter er faltisk begynt å bli et problem og ganske slitsomt i lengden. Tror det er tanken på at noen skal sitte å evaluere meg som skremmer vannet av meg. Er det flere som har det på samme måte? Hvis det er noen som har noen tips på hvordan jeg kan overvinne denne frylten tar jeg gladelig i mot alle gode ideer... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kinga

1) Godta at du aldri blir helt "nervefri". Å være litt nervøs gjør deg skjerpet til en eksamen.

2) På eksamen skal du ikke kunne hele pensum; du vil bare bli spurt om en liten del av det. På forhånd går du rundt og tenker på at du skal kunne alt. På selve eksamen vil all din energi bare bli brukt på etpar ting; dette vil hente fram kunnskaper du ikke ante du hadde. Forvirringen over pensumet forsvinner når du får en liten del å konsentrere deg om.

3) Du kan alltid mer enn du tror. Fokusèr på alt du faktisk vet og kan, ikke alt det du ennå ikke har fått lest godt nok.

4) Se for deg eksaminator og sensor som hyggelige personer du liker å diskutere med; som din mor, far eller den interessante naboen.

5) Eksaminator og sensor er ute etter å vite hva du kan, de er ikke ute etter å stryke deg; ikke glem det. Mange gode eksaminatorer vil stille spørsmål for å hjelpe deg, ikke sette deg fast (med mindre du er i absolutte toppsjiktet av karakterskalaen!)

6) Er du fremdeles et nervevrak på eksamen, ta deg et glass rødvin (men bare ett!). Jeg bor i et land der rødvin faktisk blir satt fram på eksamen til de studentene som er mest nervøse. Det virker!

Tvi, tvi. Skal krysse fingrene for deg!

Vibeke

(har svart belte i muntlig eksamen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg fri dagen før eksamen. Ha alt ferdig lest slik at du siste dagen eventuellt bare kikker litt på en disposisjon eller noe. Trekk pusten dypt, og gå vekk hvis gangen er full av nervøse elever. Muntlig eksamen er fin - du har anledning til å forklare deg. Tenk det - at det er bra, for du får forklart deg om du skulle få jernteppe.

Og trekk pusten dypt hver gang du får panikk - si til deg selv at dette klarer jeg, dette klarer jeg. Jeg er flink og jeg kan dette. Og pust dypt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jeg pleide alltid å starte med å hilse på sensorene, go så si at jeg var nervøs. Da vet de det, og jeg slapp å tenke på "om de merker det". Dessuten bryter det isen litt, og det blir ikke like ille å snakke om pensum etterpå.

Husk også at det er lov å ta tenkepauser underveis, ikke føl deg presset til å si alt på 1 sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibeke har mange gode tips her.

Jeg har, som henne, svart belte i muntlig eksamen ( ;) ), og man kommer lett inn i "gamet". Er det første gang?

Jeg gjør alltid alt annet enn det som står "i boken", når det gjelder lekselesning og eksamen. Jeg leser intensivt helt på slutten, natt og dag - det fungerer for meg. Du må finne ut hva som er best for deg på akkurat det punktet. Kanskje du bør gjøre som Asterism - kanskje ikke.

Før eksamensdagen ordner jeg alle notater i perm, med system så jeg finner frem til eksakt hva jeg skal ha - når jeg skal ha det. Det er idiotisk å bruke halve forberedelses-tiden på å finne frem i permen!

På forhånd må du altså renskrive notatene slik at du skjønner de selv - og ha det systematisk. Veldig viktig.

Du kommer inn til eksaminator (som du ofte kjenner) og sensor (som du helst ikke skal kjenne). Jeg pleier å hilse på sensor, presentere meg.

Selv om du er nervøs- prøv å gi et fast håndtrykk og se sensor i øynene - ikke noe er verre enn folk som ser ned i bakken, med et slapt håndtrykk.

Du skal tross alt i første omgang bare trekke en lapp!

Du får emnet - hverken hopp av glede, eller synk sammen i gråt. ;)

Ta imot valget ganske nøytralt, sett deg på forberedelsesrommet, og begynn umiddelbart å finne frem det aktuelle.

Du skjønner utfra lappen hva spørsmålene inne vil dreie seg om, og du har en halv time på deg til å skrive ned - og det er dette som er så genialt. Du vil alltid ha noe å si!

På en halvtime klarer absolutt alle å skrive ned ett eller annet relevant.

Eksaminator kommer inn og henter deg - vel inne får du mer konkrete spørsmål til tema. Du kan vanligvis velge hvem du vil svare¨på først. Lurt å velge det du kan best - da kan du håpe på at du får "bablet" såpass lenge at de andre temaene får mindre tid! Det høres utspekulert ut, men muntlig eksamen er litt av et spill.

Snakk masse, utdyp - kom med egne meninger og synspunkter - og putt gjerne inn "og dette er interessant, fordi..." osv.

Om du ikke vet svaret alltid, så er ikke det noen katastrofe.

Se an sensor, men da er av og til (...) et tips å legge til, svært så naturlig - "men kan du fortelle meg hva svaret er? Det hadde vært interessant å vite".

Nå må du for Guds skyld bare bruke sånne ting om du finner det naturlig, ellers virker det bare platt.

Kanskje bare jeg som er sleip... :sjarmor:

Uansett, tenk på at du ikke går inn i rommet med en 6'er - også trekker de deg ettersom du svarer galt.

Tvert imot så går du inn med blanke ark - og får pluss etterhvert som du svarer noe.

Ikke alle spørsmål kan du svare på, slik er det bare. Det vet både eksaminator og sensor - men de spør for å muligens kunne heve deg opp et nivå - ikke for å være ekle.

Viktig å huske på i kampens hete. :P

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange gode tips her.. :)

og husk i tillegg på at de aller aller fleste vil gjøre det bedre på muntlig enn på skriftlig pga at du får "hjelpespørsmål" og blir korrigert når du missforstår osv

pust dypt.. og gå på do rett før (det å være tissetrengt er ikke bra ;) )

lykket til..

hilsen en med ca brunt belte i muntlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KATTAstrofe

Fikk skikkelig sommerfulger i magen selv nå jeg... har skriftlig eksamen i morgen, gruer meg skikkelig! :grine:

Har dessuten ikke åpnet boka idag, kan noen gi meg en kakk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode råd. Det er deilig å vite at det er flere som gruer seg før ekseamen. Det hjelper med litt støtte. :D Jeg hea hatt muntlig før men det er veldig lenge siden ( 7 år tror jeg) så akkurat nå føles det ut som om det er første gangen. .....men det går nok bra..håper jeg - må bare få disse nervene under kontroll. Skal prøve en del av rådene her , takk,takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...