Gjest Gjest_Hønepøne_* Skrevet 2. november 2007 #1 Skrevet 2. november 2007 Jeg er 28 år, gikk på p-piller i underkant av 2 år da jeg var rundt 20, men slutta fordi jeg følte at det ikke var bra for meg. Jeg gikk på Diane pga PCO, og fikk endelig regelmessige blødninger, noe mindre hårvekst, litt lysere stemme.. Men ble dessverre også deprimert og mistet all sexlyst. Dette kan selvfølgelig muligens også tilskrives andre ting, men jeg valgte likevel å slutte helt på p-pillen. Da jeg sluttet, var det tilbake til utgangspunktet, med for eksempel uforutsigbare blødninger. Det eneste som var deilig, var at de kom sjelden. Bakdelen var at man aldri visste når de kom. Etter runde hos homeøpat/akupunktør, fikk jeg endelig regelmessig mens ca 2 1/2 - 3 år etter at jeg slutta med p-piller. Ultralyd har nå vist at jeg ikke har så uttalt PCO som jeg en gang hadde. Sexlysten kom tilbake omtrent samtidig som regelmessige blødninger. (Sosial)Angst og depresjoner har dessverre blitt tydeligere. Men nå, noen år senere, vurderer jeg igjen p-piller. Denne gangen noe annet enn Diane, og i hovedsak for å få mindre blødninger, mindre smerter under blødning og eggløsning, og ikke minst mulighet til å kontrollere når jeg skal ha blødning. Det preventive er faktisk ikke det viktigste for meg, da både partner og jeg synes kondomer fungerer veldig godt og pga "rensligheten" sikkert kommer til å fortsette med det. Jeg er likevel i tvil. Ja, det kan ha bivirkninger - alt fra økt vekt, kviser, kvalme, hodepine, småblødninger, nedstemthet, tap av libido.. - vi har vel lest om alt her på forumet. Men disse vil gå over hvis man slutter/bytter merke (har dog nylig lest en ny studie der det hevdes at p-piller kan gi varig nedsatt libido, i verste fall livet ut, også selv om man slutter helt med hormoner). Jeg tenker lenger fremover... Brystkreft. Blodpropp. Hjerte-/karsykdommer. Ting man ikke kan løpe fra ved å slutte på pilla eller bestille noen timer hos homeopat. Og ting det er veldig lett å tenke "det skjer ikke meg" om... Men det skjer altså med 1 av 4 kvinner, og antallet er økende(brystkreft). Er dette sistnevnte ting dere andre vurderer når dere velger prevensjon? Jeg føler meg nærmest unormal som ser på dette som en reell bakdel ved p-piller, for "alle" bruker jo p-piller...
Gjest Bekymret Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Hei! Jeg tenker på å begynne med p-piller for første gang. Er 20 år. Har nølt veldig med det her en stund, men siden jeg holder på å bli sammen med en (håper det) så tenker jeg at det kan være lurt. Problemet er at jeg har utrolig redd for de bivirkningene. Har lest og hørt om noen som ikke har fått noen, og noen som har fått masse! Det er jo så utrolig stor forskjell på hvordan vi blir påvirket, og jeg kan ikke vite i hvilken gruppe jeg havner- før jeg har prøvd meg frem. Det er midlertidig de litt mer alvorlige bivirkningene som plager meg mest. Altså, i min familie har det vært mye brystkreft. Noen av kvinnene i mamma sin familie har/ har hatt brystkreft. Et par av dem har dødd, andre har operert bort brystene. Det er vel kanskje 2-3 tanter og ei kusine. I tillegg har jeg nettopp mistet enda en tante til livmorhalskreft (eller var det livmorkreft? usikker på det). Det er kjempeskummelt! Jeg vet ikke om vi har blodpropp i familien, men det er også noe som skremmer meg. Jeg har egentlig kjempelite lyst til å prøve noe annen prevensjon enn denne, selvom jeg skjønner at kondom må være mulig å bruke en gang i blant. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, annet enn å dra til legen og høre hva han/hun har å si.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Ja. Jeg valgte bort hormonprevensjon pga andre bivirkninger (bruker FAM), men selvsagt var brystkreft en faktor som ikke akkurat slo ut positivt.
Gjest pirjo Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Jeg bruker Cerazette minipille istedenfor vanlig p-pille og har mindre bivirkninger av den. Men selv om den passer fint for meg, er det jo ikke sikkert at andre tåler den like bra... På sikt er planen min å få lagt inn en kobberspiral for å slippe unna hormonene helt, jeg må bare "kvinne meg opp" til det først. er nemlig redd det skal gjøre veldig vondt...
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 Det er viktig å huske at Diane faktisk ikke egentlig er en p-pille og at Diane har langt flere og hyppigere bivirkninger enn p-piller. Hvis du leser annerkjente artikkler om p-piller og brystkreft så ser du at sammenhengen er så liten at mange fagfolk faktisk er i tvil om den eksisterer.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Det er viktig å huske at Diane faktisk ikke egentlig er en p-pille og at Diane har langt flere og hyppigere bivirkninger enn p-piller. Hvis du leser annerkjente artikkler om p-piller og brystkreft så ser du at sammenhengen er så liten at mange fagfolk faktisk er i tvil om den eksisterer. Har du noen av de artiklene liggende rundt? Hadde vært kjekt å lese litt om det, for jeg er nemlig redd for kreft :s
Hedda-78 Skrevet 14. januar 2008 #7 Skrevet 14. januar 2008 Kreft var ikke noe jeg vurderte, nei, men blodpropp tenkte jeg litt på. Jeg har Leidens i familien, og fikk tatt en test, denne var heldigvis negativ. Hadde den vært positiv, hadde jeg ikke brukt piller.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #8 Skrevet 14. januar 2008 Har du noen av de artiklene liggende rundt? Hadde vært kjekt å lese litt om det, for jeg er nemlig redd for kreft :s For å kunne benytte de fleste samlesider over gode vitenskaplige studier trenger man å være registert bruker enten ved at man kjøper det selv eller gjennom et sykehus eller universitet. Hvis du har tilgang på noe slikt budre du søke etter studier på Medline, Embase eller Cochrane. Også de fleste store tidsskrifter krever at man betaler, men BMJ legger gratis ut sine artikkler etter 6 måneder (eller noe lignende). En artikkel som henviser til de nyeste bevisene rundt p-piller og brystkreft sammenheng Treffene jeg fikk ved å søke på oral contraceptive og breast cancer Treff på p-piller og bivirkninger Kikk på de nyeste artikklene i begge søkene. Mye har endret seg og treff fra før 2000 har liten eller ingen verdi i dag. The Lancet enda bedre - men krever at man har betalt for tilgang Du kan også gjøre noen søk på Tidsskriftet, men søkefunksjonen der er veldig dårlig.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #9 Skrevet 14. januar 2008 Endel av infoen på http://www.cochrane.org/ er tilgjengelig for hvemsomhelst, så går an å kikke litt for å se om det som er av interesse er tilgjengelig.
Gjest gjesten over deg Skrevet 14. januar 2008 #10 Skrevet 14. januar 2008 Endel av infoen på http://www.cochrane.org/ er tilgjengelig for hvemsomhelst, så går an å kikke litt for å se om det som er av interesse er tilgjengelig. Takk for tipset! Har alltid gått inn gjennom internsidene til enten sykehuset eller universitetet. Veldig kjekt at noe er tilgjengelig for alle.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #11 Skrevet 14. januar 2008 Endel av infoen på http://www.cochrane.org/ er tilgjengelig for hvemsomhelst, så går an å kikke litt for å se om det som er av interesse er tilgjengelig. Og her fant jeg grunnen til at det er så åpent: Norway All residents of Norway can access The Cochrane Library for free, thanks to funding for a national provision from The Norwegian Health Services Research Centre. Link: The Norwegian Branch of the Nordic Cochrane Centre. Kjekt å vite.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #12 Skrevet 14. januar 2008 Takk for tipset! Har alltid gått inn gjennom internsidene til enten sykehuset eller universitetet. Veldig kjekt at noe er tilgjengelig for alle. Var litt for tidlig ute Viser seg at alt er tilgjengelig. Veldig greit, så kan jeg undersøke ting selv i stedet for å hele tiden basere meg på å få all info fra lege ol.
Gjest Gjest_Hønepøne_* Skrevet 15. januar 2008 #13 Skrevet 15. januar 2008 Ja, og så begynte jeg, da. På p-ringen. Blødde i to uker, men det ser ut til at det har gitt seg for denne gang. Utover det har jeg hodepiner hver dag, har vært mye svimmel, hadde kraftigere, vondere mens som varte lenger enn normalt, sårhet i skjeden, og hodet mitt er helt på bærtur. Brukte såååå lang tid på å "slappe av" med kjærsten min, og nå er jeg tilbake på total paranoia... Skjønner ikke hvorfor han er sammen med meg, overtid er heeelt sikkert utroskap, det er nok like før han dumper meg osv... Man kan jo håpe at også dette er forbigående, men jeg vet ikke hvor lenge verken jeg eller kjæresten holder ut spesielt sistnevnte av bivirkningene. Og tilbake til de fatale bivirkningene... Jeg går for skylappene og "det skjer ikke meg"-holdningen. Inntil videre. Og kanskje jeg skal prøve Cerazette fordi den har færre av disse bivirkningene fordi den ikke inneholder østrogen. Probelemet er bare at gestagen antakelig er det som står for hoveddelen av de psykiske bivirkningene. Vi får se...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå