Gå til innhold

Studere igjen etter 6 års studier?


Gjest Celina (34)

Anbefalte innlegg

Gjest Celina (34)

Når man har studert i 6 år ved et universitet, fått seg et nyttig hovedfag, har lån i Lånekassen til 7 år (grunnet også et utelandsopphold), og har 5 års arbeidserfaring - men vil bytte karrierevei - hva da?

Kan man få lån fra Lånekassen til ytterligere studier?

Kan det isåfall være smart å kanskje ta et års studier ved en høyskole (f.eks. BI eller liknende) for å få inn et ennå mer næringslivsrelevant fag til å bygge på hovedfaget?

Har noen her erfaring eller synspunkt på det, enten som rekrutterer og sjef, eller en som faktisk har prøvd det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kristin_

Hva slags hovedfag har du? Et som lett kan "vris" i ønsket retning eller er det snakk om å begynne fra scratch? Hvis du vil studere ved BI har de vel også deltidsstudier man kan kombinere med jobb, NHH har også det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får maksimalt 8 år med støtte fra lånekassen.

De som vil studere ved BI må betale x kr. i skolepenger pr. semester. Hvor mye er dette forresten, 40 000,- i studieavgift?

Gir Lånekassen da ekstra til slikt, eller må man bare "ha" nok penger til studiestøtten pr. semester selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags hovedfag har du? Et som lett kan "vris" i ønsket retning eller er det snakk om å begynne fra scratch? Hvis du vil studere ved BI har de vel også deltidsstudier man kan kombinere med jobb, NHH har også det.

Har et bra samfunnsvitenskapelig hovedfag med metode og statistikk (som jo er grunnlaget i alle markedsprosesser), som lett kan "vris" i en mer ønsket/spisset retning og som dermed blir mer næringslivsrettet også. Dette ved å studere f.eks. ett års markedsføring/reklame/merkevarebygging ved Høyskolen i Oslo eller ved BI.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gir Lånekassen da ekstra til slikt, eller må man bare "ha" nok penger til studiestøtten pr. semester selv?

Lånekassen gir lån til skoleavgiften i tillegg til det vanlige studielånet. Husker ikke tallene, men det står på Lanekassen.no og etter min hukommelse er det 50 000 per semester maks? Du får bare lån til den eksakte summen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånekassen gir lån til skoleavgiften i tillegg til det vanlige studielånet. Husker ikke tallene, men det står på Lanekassen.no og etter min hukommelse er det 50 000 per semester maks? Du får bare lån til den eksakte summen.

Takk for svar :-)

Tror du jeg kan få lån til skoleavgift + vanlig studielån for ett års studier ved BI, selv om jeg har fått støtte til et hovedfag på 6 år + 1 år ekstra i utlandet fra før av?

Jeg har betalt flittig ned på studielånet de siste 3,5 årene jeg har vært i full jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maksgrensen på 8 år er ufravikelig, uansett hvor god betaler du har vært. De eneste unntakene er hvis du har vært syk.

Har du gått på folkehøyskole og mottatt støtte? I så fall ryker etter år. Men etter min beregning har du et år igjen med støtte, og får derfor fullt studielån og lån til skoleavgift :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Så vidt jeg har skjønt, får du støtte til 8 år. Vil da tro at du får støtte til et ekstra år, hvis du har studert i 7 år tidligere. Men støtte utover de 8 årene får man ikke. Jeg vet om noen som sliter kraftig med dette. De har et eller to semester igjen av en lang utdannelse, med svært gode jobbmuligheter, men de må likevel finansiere siste del av studiene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har skjønt, får du støtte til 8 år. Vil da tro at du får støtte til et ekstra år, hvis du har studert i 7 år tidligere. Men støtte utover de 8 årene får man ikke. Jeg vet om noen som sliter kraftig med dette. De har et eller to semester igjen av en lang utdannelse, med svært gode jobbmuligheter, men de må likevel finansiere siste del av studiene selv.

Jo, men i mitt tilfelle er jeg jo ferdig med den lange utdanningen. Og jeg har jobbet i noen (få) år. Så ser jeg jeg nå at det hadde vært nyttig med en årsenhetsstudie ved BI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maksgrensen på 8 år er ufravikelig, uansett hvor god betaler du har vært. De eneste unntakene er hvis du har vært syk.

Har du gått på folkehøyskole og mottatt støtte? I så fall ryker etter år. Men etter min beregning har du et år igjen med støtte, og får derfor fullt studielån og lån til skoleavgift :)

Har ikke deltatt hos noen folkehøyskoler.

Takker for svar fra alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Jo, men i mitt tilfelle er jeg jo ferdig med den lange utdanningen. Og jeg har jobbet i noen (få) år. Så ser jeg jeg nå at det hadde vært nyttig med en årsenhetsstudie ved BI.

Mine svar her er egentlige ikke så interessante, siden dette blir mest synsing. Men jeg vet om flere som har et år eller to hvor de surret med noe de ikke var så interessert i, før de tok sin lengre, hovedutdannelse. Om det ekstra året kommer før eller etter den lange utdannelsen, og om det er jobbing innimellom, burde da egentlig ikke spille noen rolle?

Men et sikkert svar kan du bare få ved å ringe eller maile Lånekassen :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine svar her er egentlige ikke så interessante, siden dette blir mest synsing. Men jeg vet om flere som har et år eller to hvor de surret med noe de ikke var så interessert i, før de tok sin lengre, hovedutdannelse. Om det ekstra året kommer før eller etter den lange utdannelsen, og om det er jobbing innimellom, burde da egentlig ikke spille noen rolle?

Men et sikkert svar kan du bare få ved å ringe eller maile Lånekassen :smile:

Jo, absolutt interessant å høre. Jeg hengte meg bare opp i setningen om at "flere som sliter" og da fikk det meg til å lure på hva det var de slet med...uansett takk for svar. Jeg vil kontakte Lånekassen også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Jo, absolutt interessant å høre. Jeg hengte meg bare opp i setningen om at "flere som sliter" og da fikk det meg til å lure på hva det var de slet med...uansett takk for svar. Jeg vil kontakte Lånekassen også...

Det hadde egentlig ikke noe med saken å gjøre. Jeg mente bare de som har brukt opp sine 8 år. Jeg visste ikke sikkert om du hadde brukt opp de 8 årene, og ville bare presisere at de er veldig bestemte på å ikke gi støtte utover de 8 årene, uansett hva som er grunnen. Disse stakkarene som jeg kjenner, må altså skaffe sine egne penger etter de 8 årene. Deres egen feil, men stressende likevel. Jaja, nå babler jeg. Håper det ordner seg.

Endret av Frk Åberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer også an på hvor gammel du er og hvor mye gjeld du har i rene kroner til lånekassen fra før, mener jeg. Lånekassen har regler for når man senest skal være ferdig med å betale ned på lånet, og vil du komme utover dette med ett ekstra år sier de nei.

Men du er vel i tredveårene eller noe, så jeg antar at det ikke skal være noe problem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...