Gå til innhold

Styrketrening

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har "oppdaget" styrketrening som treningsform og klarer allerede nå å løfte tyngre vekter enn jeg gjorde da jeg begynte for å noen måneder siden.

Men jeg lurer litt på hvor tunge vekter jeg skal ha som mål å klare?

De "andre damene" som trener samme sted som meg står stort sett med 1-2 kg manuler ol.

Selv bruker jeg nå 5kg manualer på armene, men håper å klare mer etter hvert.

Skulle gjerne hatt en ide om mål/ambisjonsnivå på dette.

Kan en time med personlig trener hjelpe meg (det tilbudet finnes ikke der jeg trener, men jeg kan vel reise en stubb for et par ganger skyld).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det lurer jeg også på!

jeg bruker også manualer til armene, 10 kg på hver. neste steg blir da de svære vektene som gutta bruker.

ellers bruker jeg å øke med 1-2 kg på armer, skulder osv, og 5 kg til bein, rygg osv. da blir det gjerne færre rep til jeg har blitt sterkere.

håper andre har mer utfyllende svar!

Gjest Kristin_
Skrevet

Jeg pleier å ta så tunge vekter at jeg klarer mellom 12 og 15 repetisjoner med korrekt teknikk, tre sett (så fort man jukser er det ofte et tegn på at det er for tungt)

Så prøver jeg etter et par treninger med samme belastning en del ganger om jeg kan klare veldig mange flere repetisjoner enn dette med denne vekten, da øker jeg. Det er viktig å skynde seg sakte mtp belastning, det er fort gjort å skade seg. Hvis man øker alt for fort er det fort gjort å stagnere.

Gjest vil ha muskler!
Skrevet

Du kan trene styrke hjemme, eller du kan trene på et treningssenter. På et treningssenter kan du få hjelp av instruktørene til å sette opp et styrketreningsprogram som passer for deg, og du får hjelp til å lære å utføre øvelsene korrekt. Uansett hvor du trener, er det viktig å trene riktig for å unngå skader og feilbelastninger!

Det er også viktig å trene tungt nok. Trener du med vekter, skal du ikke klare mer enn 12 repetisjoner på rad. Det skal faktisk være så tungt at det er umulig for deg å ta en 13. repetisjon. Når det blir lett å ta 12 repetisjoner, må du øke vekten slik at du såvidt makter å ta 12 repetisjoner igjen. Mange får for liten effekt av styrketreningen, fordi de trener med for lette vekter.

Styrketrening - sterkere kropp og bedre liv!

Skrevet

Det er vel bare å trene videre, og ha som mål å stadig øke? :) Slik trener jeg ihvertfall, jeg har ikke noe "tak" på hvor mange kg jeg vil at jeg skal løfte, målet er bare hele tiden å løfte mer enn før.

Så har jeg jo innimellom mål om å nå dit og dit innen jul (som et eksempel) innen enkelte øvelser.

Skrevet
Du kan trene styrke hjemme, eller du kan trene på et treningssenter. På et treningssenter kan du få hjelp av instruktørene til å sette opp et styrketreningsprogram som passer for deg, og du får hjelp til å lære å utføre øvelsene korrekt. Uansett hvor du trener, er det viktig å trene riktig for å unngå skader og feilbelastninger!

Det er også viktig å trene tungt nok. Trener du med vekter, skal du ikke klare mer enn 12 repetisjoner på rad. Det skal faktisk være så tungt at det er umulig for deg å ta en 13. repetisjon. Når det blir lett å ta 12 repetisjoner, må du øke vekten slik at du såvidt makter å ta 12 repetisjoner igjen. Mange får for liten effekt av styrketreningen, fordi de trener med for lette vekter.

Styrketrening - sterkere kropp og bedre liv!

Det kommer jo an på om du trener flere serier eller om du bare trener 1. Trener du feks flere serier, så ville jeg trent 3x12reps. Der du skal ha såpass med vekt at du ikke klarer spesielt mer enn 12, men er det slik at du akkurat såvidt klarer repetisjon nr 12. Så har du for mye vekter på. Alle bevegelsene skal gjøre kontrollert.

Du skal helst klare 12 repetisjoner i alle settene. Øk belastningen etterhvert, men ikke hold for lenge på de samme vektene, da får du ingen progresjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...