Gå til innhold

Helgemat/snacks


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det er snart helg igjen og jeg planlegger morgendagens liste - ukens gøyeste handleliste forøvrig. Jeg merker at jeg ofte kjøper det samme hver eneste helg - egentlig en smule kjedelig.

Hva pleier dere kjøpe inn til helgen, og hva kjøper dere hvis dere skal kose dere i helgen? Er egentlig bare veldig nysgjerrig, men kanskje jeg kan plukke opp noen mattips til handlelisten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurydike

Den matvaren vi oftest kjøper inn til helgen er faktisk fersk fisk! Vi pleier ofte spise en god fiskemiddag på lørdagen, rett og slett fordi det da er greit å komme seg i fiskebutikken. Tilsvarende blir det ofte en form for kjøtt på søndagen, feks vilt, lam, kalv eller hel kylling. Med store variasjoner i tilbehøret til begge deler, og av og til med gode viner til.

Men fisk var kanskje ikke akkurat det du tenkte på? :ler:

Det eneste jeg ellers kommer på, er god fransk espresso, som det alltid går endel av i helgene.

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med deg, det finnes jo så mye godt, også kjører man seg lett fast i mønster og faste vaner. Legger inn mine "vaner" og håper noen andre har inspirasjon til meg :)

* Luksussjokolade

* God rødvin

* God dessertvin

* Oliven, artisjokker eller liknende

* God skinke eller spekemat

* God ost

* Focaccia som dyppes i olivenolje og balsamico

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, fiskemiddager kan absolutt være godt, men av en eller annen grunn faller jeg på tacos, pizza og den slags (kjedelig) mat, men som smaker alt for godt. :ler:

Jeg skal jammen titte litt ekstra i fiskedisken i morgen, ooooog kanskje en tur innom Kaffebrenneriet også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med deg, det finnes jo så mye godt, også kjører man seg lett fast i mønster og faste vaner. Legger inn mine "vaner" og håper noen andre har inspirasjon til meg :)

* Luksussjokolade

* God rødvin

* God dessertvin

* Oliven, artisjokker eller liknende

* God skinke eller spekemat

* God ost

* Focaccia som dyppes i olivenolje og balsamico

Spennende liste - faktisk noe helt annet enn det jeg pleier å kjøpe inn.

Noen tips til god ost? Hva bruker du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spesielt spennende oster egentlig. Gjerne en brie eller liknende mykost, og vi bruker ofte bare melba toast til. Kunne sikkert vært mer utforskende i oste-veien, men da må jeg be om hjelp fra eksperten i den lokale delikatessebutikken for å få noe som er en suksess :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjøper mye av det samme som Fakse nevner, og i tillegg gjerne god iskrem (fra Kulinaris - min favoritt er for tiden lakris-isen deres), god te (grønn te av forskjellige slag er favoritten på det området for tiden) og kanskje et kakestykke fra Pascal hvis vi skal flotte oss. Ellers kjøper vi "større" middager til å ha i helgene, f.eks. hel kylling, ettersom det tar ganske lang tid å tilberede. Kan også kjøpe god kokesjokolade etc (Green&Blacks er superb) til å lage desserter/kaker og denslags, når lysten er der. :)

Ang. oster - mitt siste prosjekt er å teste flest mulig av de norske ostene som har kommet på markedet de siste årene, og som jevnt over er veldig gode - og ikke minst kortreiste. Favoritter er Camenås, Blå frå Bø og chevre (naturell) fra Haukeli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Mango

* God, mørk, sukkerfri sjokolade

* Nøtter

* Tørket frukt

* Skummet kulturmelk (til mangoen)

* Godt brød

* Pesto

* Grønn-, urte- eller krydderte

* Avocado

* Masse grønnsaker

Når det gjelder middag så er det svært varierende, men det involverer ofte kylling eller kalkun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig fra helg til helg og hva slags meny vi har planlagt for uka.

Men som oftes blir det

Marinerte oliven, bruker det i kuvertbrød

upoppa popcorn

Helnøttsjokolade(fast på helgelista)

Jentepålegg( brie/camembert+ melbatoast+ tørka fersken)

Ellers handler vi ikke noe spesielt til helga, siden vi handler etter en planlagt ukemeny, og dermed blir det ganske stor variasjon, av hva vi trenger av "ekstra" til helgen.

Vi spiser kun forkost i lag på søndagen, og da gjør vi det som oftes enkelt med skiver ved kjøkkenbenken før vi drar på tur.

Mens turlunchene derimot kan være riktig så spenstige, særlig etter at vi kjøpte stormkjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra og gode forslag her! Vi "må" alltid ha dette:

- En skikkelig kjøttmiddag; nesten alltid vilt, m godt tilbehør

- Egg til frokost!

ellers:

- Rødvin

- Skikkelig god, mørk kokesjokolade

.......og potetgull..... :sjenert: Et "must"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer etter hva vi har planlagt til helgen, både av meny og aktiviteter, men ofte handler vi inn til gode helgemiddager. De varierer fra hjemmelaget burger til mer avanserte 3-5 retters gourmetmenyer. Ellers blir det handlet inn litt godt pålegg og snacks.

marinerte olive, artisjokk ++

Teufelshörnchli (ostefylt, marinert mild chili)

oster

spekeskinke, parma eller serrano

god sjokolade

vin

friske frukter og bær

egg og bacon til god frokost på søndager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hyggelig
Vi kjøper mye av det samme som Fakse nevner, og i tillegg gjerne god iskrem (fra Kulinaris - min favoritt er for tiden lakris-isen deres), god te (grønn te av forskjellige slag er favoritten på det området for tiden) og kanskje et kakestykke fra Pascal hvis vi skal flotte oss. Ellers kjøper vi "større" middager til å ha i helgene, f.eks. hel kylling, ettersom det tar ganske lang tid å tilberede. Kan også kjøpe god kokesjokolade etc (Green&Blacks er superb) til å lage desserter/kaker og denslags, når lysten er der. :)

Ang. oster - mitt siste prosjekt er å teste flest mulig av de norske ostene som har kommet på markedet de siste årene, og som jevnt over er veldig gode - og ikke minst kortreiste. Favoritter er Camenås, Blå frå Bø og chevre (naturell) fra Haukeli.

lakris-is?? nam! hvor får du tak i det/hvilke butikker??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lakris-is?? nam! hvor får du tak i det/hvilke butikker??

Jeg kjøper halvlitersbokser med is på steder som Gutta på Haugen, Røtter osv. Delikatessebutikker, kan de vel kalles. Ellers har de i "løsvekt" i isvogner rundt omkring i byen - på Aker Brygge og på Olaf Ryes plass på Løkka, ihvertfall, men det er mulig de er tatt ned for vinteren nå. De har forøvrig mange andre digge smaker også, men veldig mange av dem fås bare i vognene, ikke som halvlitersbokser, dessverre. Lakris og Before nine (mintis med sjokoladebiter :sikle:) er de beste på boks, synes jeg.

Firmaet har nettsider, www.kulinaris.no, men de var nede for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lakris-is hørtes godt ut! :sikle:

Sjøl har jeg kjøpt inn:

after eight

freia julemarsipan (1 plate)

og etpar-tre gode oster, blant annet en kjempemoden camembert.

Har lyst på gode oliven,men sliter med å finne det her i byen.

Endret av frulou
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyggelig

hvis du har kjøpt after eight sjokolade kan du smelte den og bruke den som issaus! nam,nam...

nå når det liksom prates om både is og sjokolade her... ;)

jeg bor dessverre ikke i oslo, så hadde håååpet på at svaret ditt,itla, skulle være at du hadde kjøpt lakris-isen på 7 eleven eller obs eller noe ;) men neste gang jeg er i oslo skal jeg holde øynene åpne for isen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har tenåring i huset spiser vi ofte pizza å lørdag, men typisk helgemat kan også være krabber, reker eller blåskjell.

Søndag spise vi ikke middag, det er vår "ta det som det kommer"-dag.

Ellers kjøper vi inn croissanter til søndagsfrokost, evt egg og bacon hvis det frister mer.

En boks med smågodt hører også med.

Vin og øl har jeg alltid inne, det kjøper jeg ikke spesielt til helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...