Gå til innhold

Kriminalitet


Gjest C688F2

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Frk Åberg

Det er mye å velge i, men seksuelle og fysiske overgrep mot barn er svært alvorlig kriminalitet som begås mot de som ikke kan forsvare seg slik voksne i større grad kan. Selve handlingene når de skjer er svært alvorlige, men det har også stor innvirkning på de fleste barn senere. Hvis man tenker samfunnsmessig, så tror jeg psykiatrien kunne fått uendelig mye større kapasitet om man på en eller annen måte kunne avskaffet overgrep mot barn. Jeg tenker også på de barna som fikk en dårlig start og som ender opp som rusmisbrukere eller kriminelle.

Jeg er usikker på hva du mener med hva som truer samfunnet mest totalt, men hvis man tenker både personlig og økonomisk, så tror jeg ulike typer ulovlige handlinger som begås mot barn, utgjør en påvirkning på samfunnet. Det ene er at jeg mener det er et samfunnsansvar å beskytte barn. Det andre er at psykiatri, uføretrygd, attføring, rusomsorg, kriminalitet og kriminalomsorg koster. Og ja, penger vil alltid være et tema, også når man snakker om disse tingene.

Burde sikkert nevne noe så kjedelig som økonomisk kriminalitet, siden det kanskje er den kriminaliteten flest mennesker er tilbøyelige til å utføre, og at den utgjør den største trusselen sånn sett. Men det vet jeg lite om og det engasjerer meg heller ikke.

Jeg vil også nevne overfallsvoldtekter. Da tenker jeg ikke bare på de stakkars ofrene, men hvordan kvinner generelt tvinges til å innskrenke friheten sin. Det provoserer meg.

Endret av Frk Åberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle former for overgrep mot barn, fordi dette får konsekvenser ikke bare for barna selv, men også samfunnet rundt dem senere i livet. Ofte blir jo disse barna selv kriminelle og overgripere, fordi slike traumer ødelegger så utrolig mye og fjerner den tryggheten et barn trenger for å vokse opp til en sunn voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest alvorlige kriminaliteten i mine øyne er den som truer demokratiet og rettsstaten. Jeg tenker da på ting som korrupsjon, valgfusk, terrorisme, manipulering av bevis og vitner i rettssaker, overlevering av konfidensiell informasjon til fremmede stater/terrorister osv. Dette er kriminalitet som har enorme konsekvenser for alle borgerne i et land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes den mest alvorlige kriminaliteten er narkotika kriminalitet pga de mange menneskelige tragediene denne typen kriminalitet skaper direkte og indirekte , men også pga all den andre kriminalitet den fører med seg .

I tillegg står narkotikakriminalitet alene for 20 % av total kriminalitet i samfunnet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes den mest alvorlige kriminaliteten er narkotika kriminalitet pga de mange menneskelige tragediene denne typen kriminalitet skaper direkte og indirekte , men også pga all den andre kriminalitet den fører med seg .

I tillegg står narkotikakriminalitet alene for 20 % av total kriminalitet i samfunnet .

Og i de 20% ligger jo alle de småbeslagene som politiet gjør på gamle knarkere i Skippergata, og dem er det antakelig flest av. Denne typen beslag og bøtelegging holder jo oppklaringsstatistikken til politiet godt oppe og sier lite om den reelle situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og i de 20% ligger jo alle de småbeslagene som politiet gjør på gamle knarkere i Skippergata, og dem er det antakelig flest av. Denne typen beslag og bøtelegging holder jo oppklaringsstatistikken til politiet godt oppe og sier lite om den reelle situasjonen.

Lovovertramp i laveste alvorlighetsskala utgjør deler av statistikken for alle de andre områdene også ..

Forhåpentligvis er det slik for voldskriminalitet også , at dette i de fleste tilfellene dreier seg om fyllebråk i taxi køen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest alvorlige kriminaliteten i mine øyne er den som truer demokratiet og rettsstaten. Jeg tenker da på ting som korrupsjon, valgfusk, terrorisme, manipulering av bevis og vitner i rettssaker, overlevering av konfidensiell informasjon til fremmede stater/terrorister osv. Dette er kriminalitet som har enorme konsekvenser for alle borgerne i et land.

Enig.. Samt hvitvasking og bruk av falske penger..

Og overgrep mot barn - i alle former som på noen måte kan gi dem problemer i fremtiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovovertramp i laveste alvorlighetsskala utgjør deler av statistikken for alle de andre områdene også ..

Forhåpentligvis er det slik for voldskriminalitet også , at dette i de fleste tilfellene dreier seg om fyllebråk i taxi køen .

Fyllebråk er et kjempeproblem. Det er faktisk helgefylla som er skyld i de lange sykehuskøene våre, så ikke bagatelliser det...

Vold er vold, det går utover andre enn en selv.

Å ha noen piller eller en liten klump med noe brunt i lomma kan ikke sammenlignes.

De store gutta, de som virkelig står bak narkoproblemet blir aldri tatt. Brukerne er ikke til problem for andre enn seg selv stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det noen har trukket fram; økonomisk kriminalitet, korrupsjon, hvitvasking, svindel, skatteunndragelser osv osv er nok det jeg tror skader SAMFUNNET mest. Passer man ikke på her, forsvinner demokratiet. Når det gjelder enkeltmennesker forøvrig, så blir det noe helt annet. Her er jeg faktisk ikke sikker på hva som skader mest, narkotika, overgrep, vold, drap. Blir vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store gutta, de som virkelig står bak narkoproblemet blir aldri tatt. Brukerne er ikke til problem for andre enn seg selv stort sett.

Jeg har nå lest endel ganger i avisen om at så og så store partier med den ene eller andre typen stoff er beslaglagt på grensa .

Det er mulig at det ikke er toppene som tas da , men slike beslagleggelser reduserer mengden stoff som kan distribueres innenlands . Den samme narkotikaen folk blir avhengig av og trenger rusomsorg for på et senere stadium .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk blir ikke avhengig av dop fordi det tas inn over grensene.

De blir avhengige pga andre ting i livene deres som ikke er helt på plass.

Hadde ikke dopen kommet inn i store kvanta, ville sannsynligvis mange av dem som er narkomane i dag vært alkoholikere istedet.

Jeg mener ikke med dette at narkotikasmuglingen ikke er et problem man bør prøve og få stoppet, men man må ikke la seg forlede til å tro at hvis den opphører så opphører problemet med rusavhengighet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk blir ikke avhengig av dop fordi det tas inn over grensene.

De blir avhengige pga andre ting i livene deres som ikke er helt på plass.

Hadde ikke dopen kommet inn i store kvanta, ville sannsynligvis mange av dem som er narkomane i dag vært alkoholikere istedet.

Enig. Rusproblematikk er ett symtom på den psykiske helsetilstanden her i landet.

Derfor er det jævla provoserende at flere tusen barn og unge må stå i kø for å få psykologhjelp !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg
Enig. Rusproblematikk er ett symtom på den psykiske helsetilstanden her i landet.

Derfor er det jævla provoserende at flere tusen barn og unge må stå i kø for å få psykologhjelp !!

Det har kommet et forslag til en ventelistegaranti. Les f.eks. her. Det går ut på at personer under 23 år må tas til inntakssamtale innen 10 dager og sette i gang behandling innen 3 måneder. Det jeg syns er problematisk med slike garantier, er hvis man ikke øker kapasiteten ellers. Man bare forventer kortere lister med samme bemanning og tilskudd. Antar at det i mange tilfeller må gå ut over noe annet. Fort ut og fort inn igjen kanskje?

Endret av Frk Åberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk blir ikke avhengig av dop fordi det tas inn over grensene.

For å si det slik : hvis det ikke er narkotika i Norge , kan ingen bli avhengige av det heller .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik : hvis det ikke er narkotika i Norge , kan ingen bli avhengige av det heller .

Et narkotikafritt samfunn har aldri eksistert og vil aldri eksistere.Det går ikke an å hindre tilgang på narkotika i lengden, det er fullstendig urealistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et narkotikafritt samfunn har aldri eksistert og vil aldri eksistere.Det går ikke an å hindre tilgang på narkotika i lengden, det er fullstendig urealistisk.

Forhåpentligvis går det an å redusere total mendge narktotika i Nrge .

Vanskeligere tilgjengelighet reduseres antall mennesker som kommer borti det for første gang og reduserer antall mennesker som ødelegger livet for seg og sine ved å bli avhengig av det .

Endret av Væren75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis går det an å redusere total mendge narktotika i Nrge .

Vanskeligere tilgjengelighet reduseres antall mennesker som kommer borti det for første gang og reduserer antall mennesker som ødelegger livet for seg og sine ved å bli avhengig av det .

Nei, dette er helt utenkelig. Man kan ikke stoppe menneskenes hunger etter rus. Mengden tekniske nyvinninger og mannskaper som settes inn for å hindre at narkotika kommer inn i Norge synes uendelige, men smuglerne ligger alltid et skritt foran. Selv ikke i Saudi Arabia, der det er automatisk pisking og dødsstraff for å smugle selv noen gram hasj, blir man kvitt narkotikaen.

Løsningen er derfor en helt annen. For det første å se på årsakene til at folk begynner å ruse seg, for det andre å hjelpe dem som ruser seg - uten å straffe dem på luthersk vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik : hvis det ikke er narkotika i Norge , kan ingen bli avhengige av det heller .

Ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest alvorlig:

Overgrep mot barn. Det er helt tull at det er bare noe som påvirkes på et individuelt plan. Overgrep koster samfunnet uhorvelig mye, til og med de overgrepene som er "skjult" (de som ikke blir tatt).

Overgrep mot psykisk/fysisk syke.

Psykisk/fysisk og seksualisert vold generelt. "Familievold" er noe som absolutt bør tas mer alvorlig. Dette inkluderer også vold mot foreldre som er nesten et ikke-tema (kanksje det blir det med tanke på ulike tragiske hendelser siste uka).

Menneskehandel og trafficking er selvfølgelig noe uhyre alvorlig.

Krigsforbrytelser.

Svært alvorlig:

Vinningskriminalitet (narkotikahandel, mafiavirksomhet etc)

Bakmenn av ulike "operasjoner"

Alvorlig:

Økonomisk svindel/utroskap

Korrupsjon

Mindre alvorlig:

Skattesnusk

Nasking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...