Gå til innhold

Hvordan lage hvitsaus?


Amalie_85

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du smelter litt smør i en kjele, og rører inn hvetemel til det blir nesten tørt. Så har du i melk til du får ønsket konsistens.

Jeg bruker foresten meierismør og lettmelk. Ikke spesielt sunn, men den blir god da.

Husk at sausen blir tykkere jo lenger den koker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det nesten på samme måte man lager brunsaus? bare at man "brenner" smørret litt. Det var skikkelig misslykka når jeg prøvde det! :fnise:

Men da skal jeg prøve på det i dag da! har så lyst på fiskeboller. Nam nam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til hecam sin oppskrift:

Kan legge til

- ca 1 spiseskje mel per 2,5 dl saus.

- ha nok smør til at du får blandet ut alt melet i smør før du sper med melk, da blir det ikke klumper

- lager du fiskeboller kan du bytte ut noe av melken med fiskebollekraften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke det nesten på samme måte man lager brunsaus? bare at man "brenner" smørret litt. Det var skikkelig misslykka når jeg prøvde det! :fnise:

Men da skal jeg prøve på det i dag da! har så lyst på fiskeboller. Nam nam

Jepp, det er ganske så likt, selv om en del bruker meljevning i brun saus istedet for å blande det med smør først.

Du skal ikke brune smøret i hvit saus, bare smelte det og ha i mel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det nesten på samme måte man lager brunsaus? bare at man "brenner" smørret litt. Det var skikkelig misslykka når jeg prøvde det! :fnise:

Men da skal jeg prøve på det i dag da! har så lyst på fiskeboller. Nam nam

På samme måte som brun saus, ja. Men ikke brenn smøret, bare smelt det. Ellers blir den hvite sausen brun, det har jeg klart et par ganger :fnise: Og du kan godt bytte ut litt av melka med kraften fra fiskebollene, det syns jeg blir godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at sausen koker i et par minutter ellers så vil det smake mel av den.

Jeg har lært at alt som er jevnet med hvetemel skal koke i 5 min. :) Da er man helt sikker på at all melsmak er vekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CatClaw

Ok, hør her.

Brun saus og hvit saus er akkurat det samme, bare at du sper jevningen med forskjellige ting.

50 gram smør er nok til ca 1/2 liter ferdig saus. ha på litt og litt mel til det blir en "grøt" og jevningen samler seg. Trekk kjelen til side, og spe på med melk mens du rører godt ut slik at det ikke blir klumper. Smak til med salt og pepper + muskatnøtt. (må helst kokes ca 5-8 min, slik at melsmaken blir borte)

Pass på så det ikke brenner seg! det er utrolig fort gjort.

I den brune sausen skal du brune smøret mye før du har i mel. Etter du har laget jevningen, kan den godt stå og bli litt brun den også før du begynner å spe med kraft.

(og kan selvfølgelig jukse med sukkerkulør)

Hilsen kokke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CatClaw

Du kan forresten også bruke den hvite sausen til å lage en kjempegod ostesaus. Lag den på samme måte som jeg skrev, også bare trekker du den til side etter den har kokt så lenge som den skal, og la den kjøle seg ned ca 5 minutter. ha en 1-2 eggeplommer, og ha revet ost i. (sausen må være såpass varm at osten smelter, men ikke så varm at den skiller seg når du har i egg)

Smak til, så du får nok ost :)

Ha gjerne stekt bacon i, det er kjempegodt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CatClaw

ja, den er aller best på pasta :) All slags type pasta, så lenge den er fersk. (mener jeg da.. :sjenert: )

Du kan også bruke samme sausen til gratenger (uten osten, men med eggeplommene) Lag sausen ekstra tykk, ha i masse stekt bacon, makaroni, (eller annen pasta som er kokt på forhånd) brokkoli, u name it! Ha alt i ildfastform med ost på toppen og stek i ovnen på 200 grader ca 30-40 min kan jeg tenke meg.. :)

er så masse godt man kan lage når man har grunnsausene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest CatClaw

Hvis du liker fiskegrateng, så bruker du hvit saus med eggeplommer i, også tar du eggehviten og pisker helt stiv. ha i kokte makaroni, og kokt torsk (e.l) i den hvite sausen og vend forsiktig inn den stivpiska eggehvitten. Da får du en skikkelig luftig grateng! Den er kjempegod! Godt jeg sitter å spiser nå, ellers hadde jeg nok begynt med noe mat :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Jeg ble nesten litt usikker på hva jeg skal lage til mat i dag jeg nå! Hadde egentlig lyst på fiskeboller. Men nå ble jeg veldig usikker med alle disse spennende tipsene her :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...